شهرام امیری یکی‌ از پژوهشگران فیزیک و بهداشت هسته‌ای دانشگاه دانشگاه مالک اشتر وابسته به وزارت دفاع جمهوری اسلامی بود که در خرداد ماه سال ۱۳۸۸ طی‌ سفری که به عربستان داشت به ناگهان ناپدید شد. متعاقب غیبت امیری، دولت ایران تقریبا بلافاصله آمریکا و عربستان را متهم به ربایش او کردند. در تیر ماه ۱۳۸۹ ویدئویی کوتاه از شهرام امیری در تلویزیون دولتی ایران پخش شد که در آن ادعا میکرد توسط نهاد‌های امنیتی عربستان و آمریکا در شهر مدینه دزدیده شده و به آمریکا انتقال یافته است ولی‌ توانسته است از دست ربایندگان خود بگریزد. وی در آن ویدئو خواهان برگشت به ایران شد.shahram-amiri
ساعتی‌ پس از پخش این ویدئو از تلویزیون دولتی ایران، ویدئوی دیگری از شهرام امیری در سایت یوتیوب قرار گرفت که در آن شهرام امیری بر عکس ویدئوی اول، ادعا کرد که وی به منظور ادامه تحصیل و اخذ درجه دکترا با میل خود وارد آمریکا شده است. انتشار دو ویدئوی متناقض در یک روز از شهرام امیری بر پیچیدگی‌ داستان افزود. در عین حال وزیر وقت وزارت امور خارجه آمریکا نیز در آن مقطع اتّهام ربوده شدن شهرام امیری را رد کرد. اما مقامات دولتی ایران همچنان بر ادعای خود اصرار ورزیدند.
انتشار اخبار و ویدئو‌های متناقض از شهرام امیری از یک سؤ و جنگ امنیتی و روانی‌ از از طرف دو کشور درگیر از سوی دیگر, قضاوت افکار عمومی‌ با قضیه شهرام امیری را با دشواری و سردرگمی روبرو ساخته بود. آیا شهرام امیری نفوذی ایران در آمریکاست؟ آیا امیری جاسوس آمریکا است؟ آیا امیری واقعا به آمریکا با میل خود پناهنده شده است؟ و ایاهای بیشمار دیگر


بالاخره بعد از کش و قوس‌های فراوان رسانه‌ای و دیپلماتیک، شهرام امیری بعد از ۱۳ ماه اقامت در آمریکا پس از مراجعه به دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی در واشنگتن در تیر ماه ۱۳۸۹ به ایران بازگشت. در فرودگاه تهران از وی به گرمی‌ توسط مقامات دولت ایران از جمله قشقاوی استقبال به عمل آمد، تا جائی که به وی لقب قهرمان هسته‌ای اعطا شد. برای روز‌ها و هفته‌ها از رسانه‌ها و مطبوعات داخلی‌ دولتی ایران تبلیغاتی وسیعی به عمل آمد تا بازگشت شهرام امیری به منزله شکست استکبار جلوه داده شود. اما مدتی‌ بعد، آقای امیری در ایران دستگیر شد و پس از ۲۰ ماه زندان انفرادی به گفته خانواده اش به ۱۰ سال زندان و ۵ سال تبعید به شهرستان خاش محکوم شد.
اخیرا (در مرداد ماه ۱۳۹۵) به ناگاه خانواده شهرام امیری با تماس با رسانه‌های فارسی‌ زبان خارج از کشور مدعی شدند که آقای امیر در ۱۳ مرداد در مکان نامعلوم اعدام و سپس جنازه برای تدفین به کرمانشاه انتقال گشته است؛ ادعایی که توسط سخنگوی قوه قضائیه ایران نیز تایید شد. اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی اتّهام شهرام امیری را جاسوسی برای آمریکا عنوان کرد و ادعا کرد که امیری “اطلاعات حیاتی‌ و طبقه بندی شده اتمی‌” را در اختیار “شیطان بزرگ” قرار داده است.
با اعدام شهرام امیری، اکنون افکار عمومی‌ اندکی‌ از سر در گمی اولیه رهایی پیدا کرده و در یافته اند که شهرام امیری, نه تنها قهرمان هسته‌ای نبوده بلکه جاسوسی برای آمریکا بوده است که اطلاعات “حیاتی‌ اتمی‌” را به آنها انتقال داده است. اما همزمان با روشن شدن این موضوع(جاسوسی امیری) پرسش‌های جدید دیگری نیز در اذهان پدیدار شده است که جواب این پرسش‌ها نه از سوی شهرام امیری بلکه از سوی حاکمیت و مقامات مسئول طلبیده میشود:
۱. اگر شهرام امیری آن‌طور که اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه عنوان کرده، جاسوسی بوده که اطلاعات حیاتی‌ کشور را با شیطان بزرگ انتقال داده است، چرا از وی در بدو ورود به کشور از سوی دولتمردان اوقت به گرمی‌ استقبال به عمل آورده اشد و از او به عنوان قهرمان هسته‌ای یاد شد؟
۲. اگر آن‌طور که اژه‌ای ادعا می‌کند، در پرونده شهرام امیری، آمریکا از ایران “رو دست” خورد، خوب دیگر چه نیازی به اعدام آقای امیری بود؟ آخر این چه رو دستی‌ است که “اطلاعت حیاتی‌ کشور” نیز در اختیار رودست خورده قرار می‌گیرد؟
۳.شهرام امیری، در طول ۶ سال بازداشت در کجا و تحت چه شرایطی بازداشت بود؟ آیا وی به وکیل مدافع خصوصی دسترسی‌ داشت؟
۴. چرا دادگاه شخصی‌ که متهم به انتقال اطّلاعات حیاتی‌ کشور به آمریکاست، علنی انجام نپذیرفت تا مردم نیز به خیانت‌های آن شخص واقف گردند؟ مگر نه آن است که به گفته خودتان اطلاعت حیاتی‌ و طبقه بندی مهم از سوی این شخص در اختیار شیطان بزرگ قرار گرفته است. آیا شیطان بزرگ محرمتر از مردم است؟ از چه کسی‌ روند دادگاه را مخفی‌ کردید؟ از مردم یا از شیطان بزرگ؟
۵.در طول ۶ سال حبس چه بر سر شهرام امیری آمده بود که به گفته مدرسه، در ملاقات شب قبل از اعدام ، شهرام امیری از اینکه اعدام میشود ابراز خرسندی کرده بود که از آن شرایط! رهائی پیدا می‌کند؟ آن شرایط مورد بحث آقای امیری چه بوده است که شهرام امیری، اعدام را پایان آن شرایط سخت توصیف می‌کند؟
این سوالات شاید تنها نمونه هایی اندک از هزاران سوالات بی‌ پاسخی است که در اذهان افکار عمومی‌ وجود دارند. به نظر می‌رسد پرونده شهرام امیری در نتیجه اظهارات متناقض مسولان حکومتی, همچون کلاف سردر گمی آنقدر پیچیده شده است که امید به یافتن پاسخ بدان، همچون آب در هاون کوبیدن است.
اما این سوتر، روزنامه‌های معروف چاپ “شیطان بزرگ” برخی‌ دیگر از زوایای تاریک پرونده شهرام امیری را افشا ساختند. روز نامه نیو یورک تایمز در شماره روز یکشنبه‌ (۶ اگوست) طی‌ انتشار مقاله‌ای فاش ساخت که شهرام امیری از مدتها قبل حتی پیش از سفر به عربستان در استخدام سیا بوده است.این روز نامه به نقل از برخی‌ مقامات اطلاعاتی آمریکا شهرام امیری را “همکار داوطلبی” توصیف کرده است که بعد از مصاحبه شدن تحت یک هویت دیگر به وی در آمریکا اقامت داده شد. در ادامه گزارش نیو یورک تایمز آمده است وقتی‌ شهرام امیری به رابتین اطلاعاتی خود از قص بازگشتش به ایران خبر داد، آنها (سیا) به او هشدار دادند که چنین کاری(بازگشت به ایران) به احتمال قوی به قیمت جانش تمام خواهد شد.
این گزارش میفزاید: شهرام امیری هر چند به مانند افرادی مثل محسن فخریزاده – دانشمندی که برنامه تولید سلاح هسته‌ای ایران را اداره می‌کند- نبود، اما به دلیل آنکه وی در بخش تحقیقات آکادمیک برنامه اتمی‌ ایران کار میکرد، مسایل زیادی را دیده بود. به ویژه آنکه امیری به عنوان یک متخصص در اندازه گیری تشعشعات هسته ای، در تعدادی از سایت‌های حساس اتمی‌ ایران بوده است. این روزنامه مینویسد که آقای امیری حتی در جریان بحث‌های داخلی‌ مقامات ایران در مورد تولید یاعدم تولید سلاح‌های هسته ی‌‌ شرکت داشته است.

در این گزارش همچنین توضیح داده شده است که شهرام امیری ویدئوی اول خود را مبنی بر ربوده شدن توسط سیا را با فشار و خواسته وزارت اطلاعت ایران انتشار داده بود.

فضائل عزیزان ۷ اگوست ۲۰۱۶ واشنگتن

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com