فراکسیون امید با توجه به کم‌تجربگی که دارد باید از تجربه و سوابق افرادی که در کنج خانه نشسته‌اند، استفاده کند.

فرشاد اعظمی: در آستانه انتخابات اعضای حقوقدان شورای نگهبان در مجلس شورای اسلامی به گفتگو با اعظم طالقانی دبیرکل جامعه زنان انقلاب اسلامی پرداخته‌ایم. این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با ما در خصوص آثار این انتخابات بر جریان‌های سیاسی بویژه اصلاح‌طلبان صحبت می‌کند و اساسا به این پرسش پاسخ می‌دهد که فراکسیون امید به عنوان یک جریان اصلاح‌طلب در مجلس شورای اسلامی تا چه اندازه می‌تواند مقدمات آشتی ملی را در بهارستان فراهم کند. او بیشتر بر این مسئله تاکید دارد که فراکسیون امید باید یک حضور اصلاح‌طلبانه در مجلس داشته باشد؛ حضوری که از نظر او محدود به نطق‌ها و تذکرات نیست و پیشتر در طرح‌ها و لوایح مجلس معنای دقیق پیدا می‌کند. در ادامه مشروح این گفتگو می‌آید:

azam taleghaniانتخابات اعضای حقوقدان شورای نگهبان در راه است. این انتخابات می‌تواند مقدمه‌ای برای رایزنی بین مجلس و سایر نهادها من جمله شورای نگهبان باشد. به عنوان یک چهره اصلاح‌طلب فکر می‌کنید فراکسیون امید تا چه اندازه می‌تواند نقش میانجیگری بین اصلاح‌طلبان و سایر نهادهای حکومتی را ایفا کند؟

فراکسیون امید باید در مجلس از خودش حرکت و اقدامی اصلاح‌طلبانه نشان دهد تا مشخص شود که به عنوان یک فراکسیون اصلاح‌طلب چقدر در امور مجلس حضور و نقش دارد. فراکسیون امید باید اثرگذار باشد و این تاثیر و نقش آفرینی صرفا محدود به چند اعلام موضع یا نطق پیش از دستور هرچند پر سرو صدا و تند نمی‌شود. فراکسیون امید و نمایندگان عضو آن باید در تدوین طرح‌ها و لوایح نقش سازنده داشته باشند.

شما جایگاه فراکسیون امید در مجلس را چگونه ارزیابی می‌کنید. برخی افراد از نتایج انتخابات هیات رئیسه مجلس و کمیسیون‌ها شکست اصلاح‌طلبان را برداشت می‌کنند. آیا می‌توان چنین تحلیلی را از عملکرد فراکسیون امید مطرح کرد؟

نمی‌توان برای این اتفاقات عنوان شکست را مطرح کرد. به هرحال فضای مجلس و فعل و انفعالات آن چنین اتفاقاتی را رقم می‌زند و بالاخره در رای‌گیری بالا و پایین‌هایی وجود دارد لذا نمی‌توان چنین گفت که فراکسیون امید یک جریان شکست خورده در مجلس دهم است. به هر ترتیب این اتفاقات در مجلس طبیعی است ولی چیزی که اهمیت دارد تجربه گرفتن افراد از هر اتفاق است.

حضور نمایندگان جدیدالورود از طریق لیست امید در مجلس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

افراد جدیدالورود می‌بایست با درک عمیقی از مسائل به موضوعات مختلف در مجلس ورود کنند. در واقع آنان باید اشراف کامل اطلاعات به قانون اساسی، آیین نامه داخلی مجلس، قانون مدنی و موضوعات تخصصی مربوطه داشته باشند و همراه این اطلاعات را به روز کنند. مضاف بر اینکه آنان می‌بایست چنین نگرش و دیدگاه‌هایی را در اقدامات خود تداوم بدهند. ما قصد انتقاد یا مخالفت با هیچ کسی را نداریم ولی تاکید بر این مسئله می‌کنیم که تمامی افراد باید در تصمیمات مجلس ضمن اشراف کامل اطلاعاتی با تاکتیک و هماهنگی جریانی عمل کنند.

آیا فراکسیون امید این ظرفیت را دارد که به عنوان یک جریان اصلاح‌طلب مقدمات آشتی ملی را در مجلس کلید بزند؟

این موضوع در صورتی اتفاق خواهد افتاد که فراکسیون امید به عنوان نماینده‌ای از اصلاح‌طلبان بتواند چنان رفتار کند که ضمن تقویت انسجام درونی سایر جریان‌ها و افراد غیر اصلاح‌طلب اعم از مستقلین و اصولگرایان عقل گرا و معتدل و نه احساسی را به سمت خود جذب کند. مهمتر آنکه در این مسیر باید جریانی شکل بگیرد که افرادی که الان با کوله باری از تجربه و عملکرد و شکست و پیروزی‌ها در کنج خانه نشسته‌اند دوباره به این مسیر بازگردند. من فکر می‌کنم در شرایط کنونی فراکسیون امید با توجه به کم‌تجربگی که دارد باید به سراغ چنین افرادی برود و از تجربه و سوابق آنان استفاده کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com