به گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر دولت ترکیه هرگونه تحقیق مستقل در مورد سوءرفتار ارتش با غیرنظامیان در جنوب شرقی این کشور را ممنوع کرده است.
سوءرفتارهای ارتش ترکیه شامل قتل‌عام غیرنظامیان، کوچ دادن اجباری ساکنان مناطق جنوب شرقی ترکیه و تخریب ساختمان‌ها در این مناطق است.

Untitled-5
ارتش ترکیه از ماه دسامبر ۲۰۱۵ ( آذر ۱۳۹۴)، عملیات نظامی خود را در مناطق عمدتا کُردنشین جنوب شرقی این کشور آغاز کرده و هدف آن را مبارزه با پیکارجویان حزب کارگران کردستان ترکیه اعلام کرده است. اما بیش‌ترین قربانیان این عملیات نظامی را غیرنظامیان تشکیل می‌دهند. از آغاز عملیات نظامی ارتش ترکیه، بیش از صدها هزار نفر در مناطق مرزی عراق و ترکیه مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.
بر اساس گزارش سازمان عفو بین الملل دست کم ۳۳۸ غیر نظامی در حمله ارتش ترکیه به جنوب شرقی این کشور جان باختند .
سازمان دیده‌بان حقوق بشر از دولت ترکیه خواسته است هرچه سریع‌تر به نمایندگان کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل اجازه بدهد که برای انجام تحقیقات مستقل مطابق با اصول و معیارهای خود وارد منطقه شوند . دیده‌بان حقوق بشر با ابراز نگرانی ازاقدامات ارتش ترکیه در محاصره کامل مناطق جنوب شرقی این کشور و اجرای مقررات طولانی مدت منع رفت و آمد، از دولت ترکیه خواسته است به نمایندگان سازمان ملل و سازمان‌های غیر دولتی اجازه بدهد برای انجام تحقیقات مستقل و ثبت مستندات درباره اتفاقات وارد این مناطق شوند .
دولت ترکیه هرگونه حملات را به غیرنظامیان در جنوب شرقی این کشور انکار می‌کند و گزارش دیده‌بان حقوق بشر را در مورد مناطق جنوب شرقی این کشور گمراه‌کننده توصیف کرد.
گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر را از اینجا بخوانید

کانال تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com