یک افسر بازنشسته سازمان سیا ممکن است اولین آمریکایی باشد که برای نقشش در بحث‌برانگیزترین اقدامات ضدتروریستی پس از ۱۱ سپتامبر به زندان می‌رود.

Untitled-2
«سابرینا دسوسا»، یکی از ۲۳ آمریکایی است که در سال ۲۰۰۹ به طور غیابی در دادگاهی در ایتالیا به اتهام ربودن یک روحانی مسلمان تندرو در سال ۲۰۰۳ در میلان مجرم شناخته شد. او پس از ربودن این روحانی او را به زور به مصر برد و در آنجا مورد شکنجه قرار داد.
دسوساکه اکنون ۶۰ سال دارد از ماه اکتبر سال گذشته که در فرودگاهی در پرتغال بازداشت و با قید وثیقه آزاد شد در تلاش است که از باز پس فرستاده شدن به ایتالیا جلوگیری کند. دادگاه پس از تقاضای تجدیدنظر او، دسوسا را دوباره مجرم شناخت.. او در یک مصاحبه گفت که ممکن است او را به ایتالیا برگرداند و او مجبور است که در ایتالیا ۴ سال به زندان رود.
در دوران ریاست جمهوری جورج دابلیو بوش، تیم‌های مرتبط با سازمان اطلاعات آمریکا «سی آی ای» به طور پنهانی مظنونان به شرکت در عملیات تروریستی را در سراسر جهان دستگیر می‌کردند و آن‌ها را برای بازجویی و حبس به کشورهای دیگری می‌بردند. این عملیات به اسم «تسلیم فوق‌العاده» معروف شده است.
دسوسا که در سال ۲۰۰۹ بازنشسته شد می‌گوید که انتظار داشته است به دلیل اینکه تحت عنوان دیپلمات آمریکایی در ایتالیا کار می‌کرده است بخشوده شود. او اضافه کرد در این پرونده نقش جزیی داشته است. دسوسا بر این بارو است که سازمان سیا قصد دارد او را به دلیل افشاگری و انتقاد از عملیات «تسلیم فوق‌العاده» مجازات کند.
افسر سابق سیا در یک مصاحبه تلفنی از شهر لیسبون پایتخت پرتغال گفت: « من مدت‌ها پیش احساس می‌کردم که از سوی سازمان سیا طرد شده‌ام. من و دیگران با یک چمدان در دست به حال خود رها شده‌ایم تا منتظر تصمیمی باشیم که مقامات بلندپایه واشنگتن برای ما می‌گیرند.»
هیچ یک از ۲۳ آمریکایی که در ایتالیا مجرم شناخته شده‌اند به زندان نرفتند. بیش‌تر آن‌ها طی انجام این عملیات از نام‌های مستعار استفاده کرده‌اند و هویت واقعی آن‌ها مشخص نیست. سازمان سیا حتی سابقه استخدام دسوسا را تایید یا تکذیب نکرده است.
شواهدی که در جریان محاکمه این ۲۳ آمریکایی ارائه شد نشان داد که این عملیات بین سازمان سیا و سرویس اطلاعاتی ایتالیا به طور مشترک انجام شده است. در این عملیات «ابوعمر»، روحانی مصری‌تبار در حالی که در ۱۷ فوریه ۲۰۰۳ داشت وارد مسجد می‌شد، ربوده شد. دولت ایتالیا در سال ۲۰۰۱ به او پناهندگی اعطا کرده بود.
«ابو عمر» را به زور وارد یک وانت‌بار کردند و به یک پایگاه هوایی مشترک آمریکا و ایتالیا در شمال ایتالیا بردند و با جت جنگی به قاهره منتقل کردند. او در قاهره تا سال ۲۰۰۷ محبوس بود. دسوسا می‌گوید که در طراحی این نقشه، نقش حاشیه‌ای داشته است اما در عملیات آدمربایی شرکت نکرده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com