گروهی از وکلا و فعالان حقوق بشر در آلمان روز دوشنبه دادخواستی را علیه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به اتهام جنایات جنگی در عملیات نظامی در مناطق عمدتا کُردنشین جنوب شرقی این کشور امضاء کردند.

Untitled-4
«بریتا ادِر» و «پترا درویشای»، وکلای حقوق بشری با کمک دادستانان فدرال در برلین بیش از ۲۰۰ صفحه سند جمع‌آوری کردند که این اسناد می‌تواند « وظیفه اخلاقی» برای شکایت علیه ترکیه در آلمان به اتهام جنایت جنگی را به وجود آورد.در این دادخواست همچنین نام نخست وزیر سابق ترکیه «احمد داوود اوغلو» و دیگر مقامات بلندپایه دولتی، ارتشی و پلیس آمده است.
این اتهامات صدای اپوزیسیون کُرد ترکیه و گروه‌های حقوق بشری را که موارد گسترده نقض حقوق بشر را در ماه‌های گذشته زیر عملیات ضدترور دولت ترکیه در جنوب شرقی این کشور گردآوری کرده‌اند منعکس می‌کند.
از پایان پروسه صلح و شکسته شدن آتش بس بین حزب کارگران کردستان و دولت ترکیه در سال گذشته چند هزار سرباز و شبه نظامی کُرد کشته شده‌اند. همین‌طور بیش از ۳۰۰ شهروند غیرنظامی قربانی حملات نظامی شدند.
نیروهای امنیتی ترکیه در پاسخ به پیکارجویان حزب کارگران کردستان ترکیه-پ ک ک که مناطق شهری در جنوب شرقی این کشور را تحت تصرف خود دارند، از تاکتیک‌های استفاده از تسلیحات سنگین از جمله تانک و خمپاره‌انداز استفاده کرده‌اند. ترکیه همچنین برای تضعیف پیکارجویان، حکومت نظلمی نامحدود اعلام کرده است.
به گفته سازمان حقوق بشر ترکیه بیش از یک و نیم میلیون نفر تحت تاثیر حکومت نظامی در شهرهای عمدتا کُردنشین قرار گرفته‌اند.
«اولا یلپکه» یکی از اعضای پارلمان آلمان از حزب چپ گفت که بالا بردن آگاهی در بین مردم و دولت از این جهت مهم است که بتوان در آینده اعتراضات قوی‌تر و روشن‌تری علیه اقدامات ترکیه به عنوان عضو ناتو علیه کُردها و مخالفان صورت گیرد.
این دادخواست به طور ویژه بر اتفاقات جیزره در جنوب شرقی ترکیه متمرکز شده است. این شهر عمدتا کُردنشین به شدت تخریب شده و چهره‌ای شبیه یکی از شهرهای سوریه پیدا کرده است.
این دادخواست یک هفته پس از آن تنظیم شد که پارلمان ترکیه قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن فرماندهان ارتش این کشور در جریان عملیات “ضدترور” از هرگونه محاکمه برای نقض حقوق بشر مصونیت یافتند.

کانال تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com