هیات منصفه دادگاه فلوریدای آمریکا، «پدرو پابلو بارینتوس نونز»، مقام ارتشی سابق شیلی را به پرداخت ۲۸ میلیون دلار به جرم دست داشتن در قتل ویکتور خارا، خواننده و مبارز شیلیایی در سال ۱۹۷۳ محکوم کرد.

Untitled-5
هیات منصفه دادگاهی در فلوریدا، روز دوشنبه ۲۷ ژوئن ۲۰۱۶ بارینتوس نونز را در شکنجه و قتل ویکتور خارا در سال ۱۹۷۳ مجرم شناخت و او را محکوم کرد تا ۲۸میلیون دلار غرامت به همسر و دختران خارا پرداخت کند.
دادگاه قاتل ویکتور خارا یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پیروزی‌های قضایی در زمینه حقوق بشر علیه جنایات جنگی را رقم زد که در خارج از یک کشور در دادگاهی آمریکایی به آن رسیدگی شده است.
دادگاه بارینتوس نونز دو هفته به طول انجامید و سرانجام دادگاه فدرال اورلاندو در ایالت فلوریدا حکم را صادر کرد. این حکم می‌تواند به بازگرداندن او به شیلی برای رسیدگی به اتهام جنایات و قتل‌هایی که بارینتوس در دوران کودتای آگوستو پینوشه مرتکب شده است، بینجامد.
همسر و دختران ویکتور خارا معتقدند که رای هیات منصفه فلوریدا می‌تواند فشار بر وزارت دادگستری آمریکا را برای اجرای عدالت افزایش دهد.
«کیتی رابرتز»، مدیر قضایی مرکز عدالت و پاسخگویی آمریکا می‌گوید: « این حکم گامی است به سوی برقراری عدالت برای تمام مراجعین ما و همچنین برای خانواده ویکتور خارا و البته تمام خانواده‌های دیگری که یکی از وابستگانش را در استادیوم شیلی سال‌ها پیش از دست دادند. ما شواهدی را ارائه دادیم که می‌تواند آغازگر آن شود که آنچه رخ داده مطرح شود و امیدواریم که این روند در شیلی ادامه پیدا کند و همچنین امید داریم که ایالات متحده آقای بارینتوس را برای اجرای عدالت به کشوری که این جنایات را انجام داده مسترد کنند.»
«جون خارا ترنر»، همسر ۸۸ ساله ویکتور خارا در جایگاه یکی از شاهدان درباره قتل هسمرش در دادگاه گفت که این اتفاق زندگی او را به دو بخش تقسیم کرد. او از آنکه پس از ۴۰ ساله پیگیری برای شناسایی عاملان قتل هسمرش بالاخره موفق شده تا او را به میز محاکمه بکشاند ابراز خوشحالی کرد و گفت: « این آغاز برقراری عدالت برای همه مردم است. تمام کسانی که در شیلی چشم انتظار پی بردن به سرنوشت عزیزان‌شان هستند و سال‌های سال مانند ما پیگیر عدالت و آگاهی بودند.» او ادامه داد: « ما راه درازی آمدیم. برای ویکتور خارا، هنر و عدالت اجتماعی هر دو یکی بودند. ترانه‌های او تا امروز بر سر زبان‌هاست و الهام‌بخش هم هنرمندان و هم کسانی است که در پی عدالت اجتماعی هستند.»
هیات منصفه این دادگاه شامل پنج زن و یک مرد بود که پس از ۹ ساعت محاکمه حکم دادند که بارینتوس باید ۶میلیون دلار غرامت به عنوان جبران خسارات و ۲۲میلیون دلار دیگر به عنوان خسارات تنبیهی پرداخت کند.
وارینتوس متهم بود که پس از آنکه ویکتور خارا را شکنجه کرد، در سپتامبر هزار و نهصد و هفتاد و سه در رخت‌کن استادیوم سنتیاگوی شیلی با شلیک گلوله‌ای به سر ویکتور خارا، او را کشت. هزاران تن از مخالفان، فعالان و کمونیست‌ها در این استادیوم توسط نیروهای پینوشه حبس شده بودند. بدن مثله شده ویکتور خارا بعدها در بیرون استادیوم در حالی که آثار چهل و چهار گلوله در تن او بود، یافت شد.
بر اساس گزارشات کمیسیون حقیقت و عدالت شیلی، نزدیک به ۳هزار و صد نفر در رژیم پینوشه کشته شدند که از آن جمله می‌توان به نزدیک به هزار نفر مفقود اشاره کرد که جنازه آن‌ها هرگز یافت نشده است.
ویکتور خارا که در ۴۰ سالگی کشته شد علاوه بر اینکه خواننده بود، شاعر، کارگردان تئاتر و استاد دانشگاه شیلی و یکی از معروف‌ترین قربانیان سرکوب‌های حکومت نظامیان به شمار می‌آید.
عدالت برای ایران: محاکمه درجه‌دار ارتش پینوشه به جرم قتل ویکتور خارا در آمریکا آغاز شد
کانال تلگرام دست‌گیری را دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com