چندی پیش مورخ ١۴ خرداد ٩۵ رادیو زمانه مطلبی را با عنوان «کتاب‌های زندان، «ازدواج و امام زمان»، اعتراض زندانیان» منتشر کرد. این کتاب که در روز نیمه شعبان مصادف با روز تولد امام دوازدهم شیعیان با عنوان «ازدواج و امام عصر» در زندان اوین توزیع شد، که باعث بروز درگیری و خشمگین شدن بسیاری از زندانیان شد.

13318521_10204765098886651_773142338_n-e1464952391362
در بخش‌هایی از این کتاب که نوشته‌ی حسین فریدونی است آمده: «بر عده‌ای روشن شده که حضرت صاحب الامر اخیراً در تهران با خانواده ایی وصلت نموده‌اند که محل آن خانواده نیز مشخص و معین می‌باشد» و یا اینکه «امام عصر نه یک ازدواج بلکه ازدواج‌های زیادی کرده که فرزندان زیادی هم پیدا کرده است.»
به گفته‌ی احمد از بند ٨ زندان اوین این کتاب باعث شد تا بسیاری از زندانیان با خواندن آن خشمگین شوند و به پخش آن اعتراض کنند.
یکی از دوستان احمد اشاره به این می‌کند که چندی بعد از پخش کتاب مسئولین خیلی سریع کتاب‌ها را از تمامی بندها جمع آوری کردند و این اعتراضات موجب شد تا برخی از روأسای اندرزگاه از موقعیت خود جابجا شوند و به اندرزگاه دیگری منتقل شوند.
حسین که جز افرادی هست که از انتشار این کتاب خشمگین و به پخش آن معترض است و از آن به نام کتابی کفر و ضدشیعه نام می‌برد می‌گوید چندی پیش در بند ٧ زمزمه‌ی جابجایی مسئولین را می‌شنیدیم تا امروز یکشنبه که رسماً اعلام کردن رئیس اندرزگاه ٧ آقای توسلی تغییر کرده و دیگر رئیس این اندرزگاه نیست و به اندرزگاه ۴ منتقل شده و به جای او آقای حیدرپور که قبلاً رئیس اندرزگاه ٨ بود جایگزین شده است و آقای سلیمانی رئیس اندرزگاه ٨ شده است.
به گفته‌ی حامد برای ورود کتابهای درسی، باید کتابها از مراحل امنیتی سختی عبور کنند و از نظر شابک، محتوا و حتی عکس مورد بررسی قرار می‌گیرند چطور این کتاب با این محتوای کفرآمیز توانسته از این پروسه امنیتی به راحتی عبور کرده و بدون هیچ مانعی بین زندانیان پخش شود و در آخر با جابجایی چند نفر سرپوش روی تمامی معضلات گذاشته شود در صورتیکه بسیاری از زندانیان به اتهام توهین به مقدسات محکوم شده‌اند.
سوالی که پیش می‌آید این است که آیا این تغییر و تحولات خشم زندانیانی که به امام آنان توهین شده و این کتاب را ترویج بر کفر می‌دانند را می‌تواند بکاهد.
محمد این تغییر و تحولات را به نوعی عذرخواهی اداری تلقی می‌کند که تغییر سمت مسئولان قبلی به پست پایین‌تر را برای آنها نشانه تنبیه می‌داند. به گفته‌ی محمد نسبت به سمت شخص آن را رئیس اندرزگاه می‌کنند و هرچقدر تعداد مددجویان بیشتر باشد مسئولیت و سمت رئیس اندرزگاه بالاتر است و در صورت موفقیت به همین ترتیب به پست‌های بهتر نائل می‌شوند و بلعکس اگر مشکلی پیش بیاید و مدیریت آن از عهده ریاست اندرزگاه خارج شود به اندرزگاه کوچکتر منتقل و تنزل پیدا می‌کنند و برای ارتقا باید راهی را که رفته‌اند مجدد طَی کنند.
حسین می‌گوید علاوه بر رئیس اندرزگاه‌ها رئیس سالن ملاقات آقای صیدی نیز از سمت خود برکنار شده است و به جای او آقای ملاطائفه که زمانی رئیس اندرزگاه ٨ بود جایگزین شد. یکی از دلایل برکنار شدن صیدی را می‌توان شکایت بسیاری از خانواده‌ها عنوان کرد.
به دلیل بدرفتاری‌ها و بی احترامی‌هایی که به خانواده‌ها توسط مسئولین سالن ملاقات انجام می‌شد باعث شد تا زندانیان و خانواده‌های بسیاری اعتراض و شکایت از رئیس سالن ملاقات بکنند.
خانواده‌های بسیاری که از راه دور و نزدیک با هزاران امید برای ملاقات می‌آمدند و با بی احترامی مسئولین روبرو می‌شدند و با استرس فراوان و چشمانی اشک آلود به ملاقات می‌رفتند. این رفتارهای نامناسب در پشت شیشه ایی انجام می‌گردد که روی آن برگه ایی چسباندند و روی آن نوشته شده “کلاس مدیریت استرس برای خانواده‌های زندانیان”
سمانه همسر احمد می‌گوید روزی نیست که شاهد گریه و آزار خانواده‌ها توسط مسئولین نباشیم. در پی این بی احترامی‌ها اگر خانواده ایی اعتراض کند با واکنش بدتر روبرو شده و حتی در مواقعی اجازه ملاقات به آنها داده نمی‌شود. حتی خانواده‌هایی که برای ملاقات مجوز دادستانی دارند نیز از این قاعده مستثنا نیستند و علاوه بر اینکه اجازه ملاقات از آنها گرفته می‌شود مجوزشان را نیز بهشان برنمی‌گردانند و آن را ابطال می‌کنند. این بی احترامی‌ها از همان بدو ورود به زندان که محل تحویل گوشی خانواده‌ها به سرباز است شروع می‌شود تا لحظه‌ی خروج. گاها انقدر بدرفتاری با خانواده‌ها اوج پیدا می‌کند که بعض جمع شده در گلویشان می‌ترکد در حالی که صدایشان به جایی نمی‌رسد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com