مبارزه با جمهوری اسلامی از طریقِ «فوت کردن»

امروز خبری در اینترنت خواندم درباره‌ی مبارزه با جمهوری اسلامی از طریقِ «فوت کردن». با مشاهده‌ی خبر و عکس‌هایش شوکه شدم. خبر به قدری عجیب بود که اگر عکس‌ها را نمی‌دیدم باور نمی‌کردم، و احتمال می‌دادم برای تحقیرِ مبارزان، از سوی نیرو‌های امنیتی جعل و منتشر شده باشد.
اما نه، خبر واقعیت داشت. به عنوان یک مخالفِ نظام جمهوری اسلامی، نمی‌دانستم که به این خبر بخندم یا گریه کنم. همینطور هاج و واج به خبر و عکس‌های ضمیمه آن نگاه می‌کردم: «اعتراض در پارک ملت با فوت کردن به سوی ابرها»! عنوان خبر بود.

Blowing-Protest-Iran-3
حدود ۱۷ نفر در پارک ملت همراه با دستگاه‌های چای‌ساز دور هم جمع شده بودند تا با نگاه کردن به سوی آسمان، ابرها را به نشانه اعتراض به رژیم فوت کنند! بیشتر شبیه به نمایش‌های دوربین مخفی‌ برای خنداندن مخاطبان به نظر می‌رسید تا یک حرکت جدی اعتراضی در مقابل رژیم استبدادی جنایتکار.
برای ساعت‌ها به این خبر و عکس‌های آن خیره شدم. با خود اندیشیدم نکند من به اندازه کافی‌ در مورد حرکت‌های «مسالمت‌آمیز» و «نافرمانی‌های مدنی» مطلع نیستم؛ و شاید این «فوت کردن ابرها» در کشور‌های دیگر تجربه و منجر به سقوط حکومت‌های دیکتاتوری شده که اکنون برخی ایرانیان نیز آن را سرمشق مبارزاتی علیه جمهوری اسلامی قرار داده‌اند.
از این رو جهت تحقیق به کتابخانه یکی‌ از دانشگاه‌های بزرگ آمریکا در واشنگتن رفتم و از کتاب‌های جین شارپ تا گاندی و نلسون ماندلا تا توانستم مطالعه کردم. ولی‌ هرچه بیشتر جستجو کردم کمتر یافتم. در هیچ جا نمونه‌ای پیدا نکردم که رژیمی با چنین روشی‌ (فوت کردن) سرنگون شده باشد.
پس به این نتیجه رسیدم که برخی‌ هم خدا را می‌خواهند و هم خرما را: هم می‌خواهند به رژیم تعرض نکنند و هم آن را به طرفه‌العینی – با فوت کردن! – به تغییرِ رفتار وادارند.
اگر این رژیم با فوت کردن تغییرِ رفتار بدهد، بدون تردید اولین نمونه از «تغییرِ فوتی» در کل تاریخ بشریت خواهد بود که می‌تواند الهام‌بخش مبارزان سایر کشور‌های تحتِ ستم نیز قرار بگیرد. بدین ترتیب شاید حتی اصطلاح «انقلاب مخملی» از ادبیات سیاسی رخت بر بسته و جای خود را به «انقلاب فوتی» بدهد!

حال قضاوت باشماست. شما اگر بجای من بودید به این خبر می‌خندید یا میگرسیتید؟ من همچنان در بهت و حیرت ناشی‌ از این حرکت اعتراضی مانده‌ام که چه کنم…. گریه کنم یا بخندم.

فضائل عزیزان ۱۲ فوریه ۲۰۱۶ واشنگتن

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com