در هفته های اخیر  نگرانی ها در مورد  تجاوز به حریم خصوصی  کاربران و دخالت دولت در امور محبوب ترین اپلیکیشن  پیام رسان  در ایران بالا گرفته  است. عدم شفافیت و گفته های ضد و نقیض از طرف تلگرام و مقامات ایرانی سوالاتی را در مورد امنیت استفاده از این برنامه برای مکالمات به وجود آورده است. این عدم اطمینان  نگرانی هایی در مورد شنود مکالمات  خبرنگاران،  مدافعین حقوق بشر و دیگر شهروندان  پیش می آورد.

img

توماس هیوز مدیر اجرایی سازمان آرتیکل ۱۹  در این  رابطه گفت:  «برای تامین امنیت  مکالمات میلیونها ایرانی، این امری حیاتیست که تلگرام در مورد وضعیت و محتوای مذاکرات خود با مقامات ایرانی  با شفافیت و مسئولیت پذیری عمل کند. این شرکت باید تصریح کند که آیا امنیت و حریم خصوصی کاربران ایرانی به خطر افتاده است یا خیر؟» توماس هیوز در ادامه گفت: «امکان مکالمه امن به افراد این اجازه را می دهد که بدون ترس از  مجازات نظرات خود را بیان کنند. این بخصوص در کشور هایی به مانند ایران که  در آنجا حق آزادی بیان به شدت سانسور می شود بسیار مهم است. امکان مکالمه امن به افراد امکان صحبت و اظهار نظر در مورد موضوعاتی را می دهد که شاید در غیر این صورت از آنها اجتناب کنند.»

با میلیونها کاربر، تلگرام محبوب ترین اپلیکیشن پیام‌ رسان در ایران است. در ماه های گذشته و به دلیل نگرانی در مورد امنیت و حریم خصوصی ما  شاهد یک مهاجرت عظیم از واتس اپ به تلگرام بوده ایم چراکه تلگرام همیشه به امنیت و حفظ اطلاعات کاربران خود بالیده است. اما این ادعا الان به دلیل انتشار بیانیه های ضد و نقیض از موسس خود آقای پاول دورف زیر سوال رفته است.

به گفته محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعاتی ایران تلگرام در ایران حدود ۱۳ تا۱۴میلیون کاربر دارد که آن را تبدیل به محبوب ترین اپلیکیشن پیام‌ رسان در ایران کرده است. ایرانیان خارج از ایران  نیز به شکل گسترده از این اپلیکیشن برای مکالمه با دوستان، خانواده و همکاران خود استفاده می کنند. همچنین  تعداد زیادی از چهره های اجتماعی، هنری، خبرنگاران و کارشناسان جهت نشر پیام ها و مقالات خود در تلگرام دست به گشایش کانال های عمومی زده اند. قابلیت پیامهای گروهی این اپلیکیشن عمدتا جهت به اشتراک گذاشتن شوخی ها، کلیپ های ویدویی و عکسها میان دوستان و آشنایان استفاده می شود.

در ماههای  اخیر استفاده از اپلیکیشن تلگرام در ایران با وقفه و مشکلاتی همراه بوده، اما نقض فنی و یا بروز رسانی ها از سوی تلگرام  به عنوان دلایل بروز این مشکلات نام برده شده بودند. اما در روز ۲۰ اکتبر دلیل متفاوتی ازسوی دوروف عنوان شد. بیانیه نخست او  که  از طریق توییتر منتشر  شده بود ادعا کرد که تلگرام قصد همکاری با  مقامات  ایرانی  برای سانسور و یا تجاوز به حریم خصوصی افراد را ندارد و این حرکت تلگرام دلیل فیلترینگ این اپلیکشن در ایران است.

اما بیانیه تکمیلی وی در روز ۴ نوامبر ادعا کرد که تماس های گذشته از سوی مقامات ایرانی نبوده و در واقع «تقلبی و بی اعتبار» بوده اند. وی گفت که تنها موضوع مکالمات با مقامات ایرانی موضوع کانال های پورن در تگرام بوده است. البته مقامات جمهوری اسلامی ایران همچنان تاکید دارند که آنها با شرکت تلگرام در تماس بوده اند.

در این بیانیه  دورف به پاک کردن کانال ها و بوت های پورن و غیر اخلاقی که هم اکنون سیاست کلی تلگرام است اشاره می کند، بنابراین سوال پیش می آید که جزییات این مذاکرات بر سرچه بوده و آیا تلاشی برای تعریف این که چه چیز غیره اخلاقی است بخشی از مذاکرات بوده است یا نه؟

در رابطه با ایران این تحدید وجود دارد که که تعریف پورن می تواند باعث پایمال شدن حقوق کاربران تلگرام برای دسترسی به اطلاعاتی در مورد همجنسگرایی و یا مسایل بهداشتی مربوط به روابط جنسی و بارداری شود. جزییات هرگونه گفتگوهایی که بانی چنین تعریفی  شود و یا باعث هر گونه سانسور به بهانه حذف کانالهای غیر اخلاقی باشد  باید به شکل شفاف مطرح شود.

بانییه دوم دوف تنها در شبکه تلگرام وی منتشر شد که البته مشترکین کمتری از صفحه تویتر وی دارد و بنابراین در مقایسه با بیانه اول مورد توجه کمتری قرار گرفته است. دورف بعد تر لینکی به این بیانییه در صفحه توییتر خود منتشر کرد که برای دسترسی به بیانیه کاربران  نیازمند به نصب و استفاده از اپلیکیشن تلگرام هستند.

عدم شفافیت در این بیانییه ها از طرف دورف و مقامات ایرانی مانع از رسیدن به یک نتیجه نهایی قاطع  در مورد وضیعت این نرم افزار و  موضوعاتی همچون رابطه این شرکت با مقامات ایرانی، فیلترینگ، سانسور و مهمتر از همه امنیت کاربران ایرانیست . تا زمانی که به این سوالات در مورد  امنیت و حریم خصوصی  به طور شفاف و علنی  پاسخ داده شود کاربران ایرانی باید با احتیاط به ادامه استفاده از  این اپلیکیشن بی اندیشند. همچنین  در هفته های  گذشته شماری از فعالین خارج از ایران، اپلیکیشن سیگنال را جایگزین تلگرام برای مکالمات خود  کردند.

حال تلگرام باید این اطمینان را  به کاربران خود که شامل فعالین سیاسی، اجتماعی و اقلیت های قومی و جنسی و دیگر گروه های است که نیازمند اینترنت امن و خصوصی هستند بدهد که با دولت های دیگری همکاری نکرده است و با چنین کاری به اطمینان و امنیت کاربران و مرامنامه خود خدشه وارد نکرده است. این مسئله از این جهت که اپلیکیشن تلگرام تمام مکالمات بین کاربران  را به شکل سر خود رمزنگاری مبدأ به مقصد نمی کند بسیار حائز اهمیت است.

تلگرام باید با شفافیت در مورد نوع مذاکرات خود با ایران اطلاع رسانی کند و جزییات در خواست ها برای هر گونه دیتا، تکنولوژی، سانسور و تاریخ شروع مذاکرات و مشخصات دقیق  طرف ایرانی را با کاربران خود در میان بگذارد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com