Mohajerani-Kadivarجمیله کدیور، فعال سیاسی “اصلاح‌طلب” به انتشار سندی در وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس که می‌گوید همسرش عطاءالله مهاجرانی از سفارت عربستان در بریتانیا برای فرزندشان درخواست بورس تحصیلی کرده، واکنش نشان داد و گروهی از منتقدان این اقدام آقای مهاجرانی را جیره‌بگیران رسمی و غیررسمی اسراییل” خواند.

خانم کدیور روز شنبه (۶ تیر-۲۷ ژوئن) با انتشار یادداشتی در صفحه‌ی فیسبوک خود مدعی شد که سند منتشرشده دارای “اطلاعات مخدوش” است که “حتی به فرض صحت” نیز «کسانی که چند کلاس درس اکابر خوانده باشند، می‌دانند که بورسیه شدن یک جوان که همواره در تمام مقاطع تحصیلی نمرات ممتاز داشته، برای تحصیلات دکترا امری بسیار متداول و معمول است و نیازی به درخواست پدر ندارد و بورسیه شدن به خودی خود نشانه‌ی هیچ‌چیز نیست».

او در ادامه انتشار سند ویکی‌لیکس را “هزینه” مصاحبه‌ی سال‌ گذشته‌ی همسرش با بی.بی.سی فارسی در پاسخ به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل دانست و افزود: «عوامل نفوذی داخلی و کسانی که با انعقاد قرارداد در قالب یک پروژه تعریف‌شده با موسسات اسراییلی، برای متهم کردن و بدنام نمودن چهره‌های شاخص ایرانی در خارج از کشور ارتزاق می‌کنند، هم‌صدا و هم‌سو و هم‌زمان برای وارد کردن ضربه مورد نظر در زمان توافقی وارد صحنه شده‌اند.»

وی سپس کسانی را که هجمه‌کنندگانبه همسرش خواند، به چهار گروه دسته‌بندی کرد و نوشت که گروه اول، «طرفداران و جیره‌بگیران رسمی و غیررسمی اسراییل» هستند که «محل التقای مزدوران رسمی اسراییل در خارج از کشور و نفوذی‌های داخلی است».

همسر آقای مهاجرانی گروه دوم را «دروغ‌گویان حرفه‌ای» که «از دروغ گفتن در داخل و خارج ارتزاق می‌کنند» توصیف کرد و مدعی شد گروه سوم کسانی هستند که «به دنبال شرکت در انتخابات مجلس آینده‌اند و تصور می‌کنند محمل خوبی پیدا کرده‌اند که بتوانند با تمسک بدان، زمینه تایید صلاحیت خود را پیدا کنند».

عضو اسبق مجلس شورای اسلامی، گروه چهارم را شامل افرادو رسانه‌هاییدانست که «در صدد مسأله‌سازی کاذب‌اند و با ابزار رسانه، برای فریب زودباوران و ناآگاهان و جلب مخاطب، از هیچ اقدامی کوتاهی نمی‌کنند».

جمیله کدیور در پایان نوشته که “تیر”های این چهار گروه «مثل تیرهای بخت‌النصر، کمانه می‌کند و بر گریبان‌شان خواهد نشست».

گفتنی است وب‌سایت “ویکی‌لیکس”، روز ۲۹ خرداد حدود ۶۰ هزار سند مرتبط با سفارت‌خانه‌های عربستان سعودی در کشورهای مختلف را منتشر کرد که یکی از این اسناد، از پرداخت یک بورس تحصیلی به ارزش ۶۵ هزار پوند (حدود ۱۰۰ هزار دلار) از سوی سفارت عربستان در بریتانیا به فرزند عطاءالله مهاجرانی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت محمد خاتمی خبر می‌دهد.

در این سند که به فوریه ۲۰۱۲ (بهمن ۱۳۹۰) مربوط است، وزارت مالیه عربستان به سعودالفیصل وزیر خارجه وقت این کشور اطلاع داده که دستورش مبنی بر موافقت با درخواست عطاءالله مهاجرانی برای اعطای بورس به فرزند وی “علی”، در دانشگاه “وُرِک” (Warwick) به اجرا درآمده و چک سال اول این بورس چهارساله به مبلغ ۱۶۳۷۱ پوند در وجه سفارت عربستان در لندن صادر شده تا به علی مهاجرانی پرداخت شود.

عطاءالله مهاجرانی، ۶۱ ساله، در فاصله‌ی سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت اول محمد خاتمی بوداو در نزدیک به یک دهه‌ی گذشته، در لندن اقامت دارد و به عنوان تحلیل‌گر در برنامه‌های شبکه‌ی تلویزیونی بی.بی.سی فارسی شرکت می‌کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com