Saghi-Fadaei

در ادامه فشارها بر اقلیت‌های دینی در ایران، دادگاهی در ارومیه ۷ شهروند بهایی را در مجموع به بیست سال حبس محکوم کرد. چهار شهروند بهایی دیگر در مشهد، و ۹ نوکیش مسیحی نیز در بندرانزلی و شیراز بازداشت شدند.

به گزارش وب‌سایت حقوق بشری “هرانا”، روز سه‌شنبه (۱۷ تیر-۸ جولای)، ساقی فدایی، بهایی جوان ساکن مشهد، توسط ماموران اداره اطلاعات این شهر بازداشت شد.

بر اساس این گزارش، بازداشت خانم فدایی، ۳۵ روز پس از تفتیش منزل وی توسط ماموران اطلاعاتی صورت گرفته است. در جریان آن تفتیش که در روز ۱۲ خرداد ماه انجام شد، “می‌ خلوصی” مادر ساقی فدایی، و دو شهروند بهایی دیگر به نام‌های شایان تفضلی و دری امری نیز بازداشت شدند که این سه، هم‌چنان در بازداشت به سر می‌برند.

“هرانا” هم‌چنین از بازداشت علیرضا علی‌حق‌نژاد (ماتیاس)، محمد روغن‌گیر و سروش سرایی، سه نوکیش مسیحی عضو “کلیسای ایران” در روز شنبه (۱۴ تیر-۵ جولای) خبر داده و نوشته که این سه نفر در منزل شخصی “ماتیاس” در بندرانزلی توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شدند.

بر پایه این گزارش، ماموران امنیتی هنگام بازداشت این سه نفر، جزوات، کتاب‌های مقدس و کامپیو‌تر شخصی متعلق به “ماتیاس” را نیز با خود بردند.

همین وب‌سایت پیش‌تر در روز ۸ تیر (۲۹ جون)، در گزارشی از از بازداشت شش نوکیش مسیحی در شیراز در روز ۳۰ خردادماه خبر داده بود.

در خبر مرتبطی دیگر، وب‌سایت “مرکز حامیان حقوق بشر”، روز پنج‌شنبه (۱۲ تیر-۳ جولای) گزارش داد که شعبه‌ی اول دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی “چابک”، هفت شهروند بهایی را در مجموع به ۲۰ سال حبس تعزیری محکوم کرده است.

بر اساس این گزارش، از میان این ۷ نفر، فردین اعضایی (اغصانی) و همسرش فرحناز مقدم، و گیسو شیخ حسن‌آبادی به اتهام “فعالیت تبلیغی برای بهاییت” و “تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی” به یک سال حبس، و به اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی” از طریق «عضویت محفلی در فرقه بهاییت و ارتباط با بیت‌العدل بهاییان در اسراییل»، به پنج سال حبس محکوم شده‌اند.

دادگاه همچنین چهار شهروند بهایی دیگر به نام‌های ندا فرصتی‌پور، امیر معبودی، نوشین میثاقی و سهیلا اقدسی را نیز به اتهام “فعالیت تبلیغی به نفع دیانت بهایی” به شش ماه زندان محکوم کرده است.

بر پایه این گزارش، از میان این افراد تنها فردین اعضایی و فرحناز مقدم از وکیل برخوردار بودند و ۵ نفر دیگر بدون داشتن وکیل مورد محاکمه قرار گرفتند.

گفتنی است بر اساس گزارش نهادهای حقوق بشری از جمله آخرین گزارش احمد شهید، گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، هم‌اکنون نزدیک به ۱۵۰ شهروند بهایی، و بیش از ۵۰ نوکیش مسیحی در زندان‌های مختلف ایران در بازداشت موقت و یا در حال سپری کردن دوران محکومیت زندان خود به سر می‌برند.

جمهوری اسلامی مدعی است که این افراد بدون در نظر گرفتن اعتقادات دینی‌شان و به دلیل جرم‌های امنیتی بازداشت و محکوم شده‌اند. ادعایی که از سوی مدافعان حقوق بشر به شدت رد شده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com