21062014-Vatanfrooshan-01صداش خوبه، کارش را بلده، نوآور و خلاقه، با شخصیته و مجیز نمیگه، گزک هم دست این جماعت نداده، حالا بهش میگن وطن فروش ؟! این جمله آخر را طرفی که داشت خبر را می خاند چنان پرسید که من هم ترسیدم و با صدایی ضعیف جواب دادم چی بگم والله ؟
موضوع اعطای جایزه شوالیه به محمد‌رضا شجریان، استاد بزرگ موسیقی سنتی ایران خبری کوتاه بود اما در میان هیاهوی خبری این روزها گم نشد و واکنش تند و قابل انتظار کیهان را نیز دربرداشت. روزنامه کیهان که در اینگونه موارد کم فروشی نمی کند به این دلیل که کشور فرانسه به پاس یک عمر خدمات و تلاش‌های محمدرضا شجریان در راستای موسیقی ایرانی واجد شرط دریافت نشان شوالیه می شناسد، خائن و وطن فروش نامیده است.(۱)
در اینباره پرسشی که به ذهن می رسد اینکه چرا محمد رضا شجریان و برخی دیگر افراد نام برده شده در خبر ویژه کیهان وطن فروشی کرده اند و چه چیزی را به دشمنان مردم فروخته اند؟ همه افراد ذکر شده در این خبر و به ویژه شخص شجریان که از سوی کیهان نه به عنوان استاد موسیقی سنتی ایران بلکه با لقب “خواننده فتنه گر” نامیده می شود، و نه در دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی، نه در سازمان های اداری، نه مراکز حساس نبوده اند به وطن فروشی متهم کرده است.
آنها هیچ نوع اطلاعات، اموال با ارزش شخصی و ملی نداشته اند که به سایر کشورها بفروشند اما وطن فروش هستند. جایزه این وطن فروشی هم نه به صورت مخفی و در قالب ارزهای خارجی و امکانات ویژه، بلکه به صورت علنی و با اعلام قبلی در قالب یک نشان ملی کشور فرانسه به ایشان اهدا شده، همانگونه که قبلا به وطن فروش دیگری به نام شهرام ناظری اهدا شد، و نوع دیگری از آن نیز به عنوان جایزه صلح نوبل به خانم شیرین عبادی وطن داده شد. در واقع به جای اینکه وزارت فخیمه فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور اعتلای فرهنگ ایرانی از این استاد موسیقی تجلیل کند، کشور فرانسه از او تجلیل کرده و وی را نه به خاطر جانبداری از آن کشور بلکه “به پاس یک عمر خدمات و تلاش‌های محمدرضا شجریان در راستای موسیقی ایرانی” واجد شرط دریافت نشان شوالیه دانسته اند.
21062014-Vatanfrooshan-03در سالهای اخیر افراد زیادی به همین روش در هر شماره روزنامه کیهان به وطن فروشی، خیانت، فتنه گری، جاسوسی، همجنس بازی، مزدوری بیگانگان، . . . متهم شده اند. این روزنامه که گویا بولتن داخلی سازمان ضدجاسوسی و وزارت نهی از منکر! است بدون هیچ واهمه ای هر روز تعدادی از افراد را متهم به اتهاماتی می کند که در صورت وجود مدارک اثباتی بایستی در محاکم مورد قضاوت قرار گیرند و در صورت عدم صحت و طبق قانون باید برای این روزنامه عواقب سنگینی دربرداشته باشد، اما مردم ایران این رویه را به خوبی می شناسند! کیهان زبان دراز و درشت گوی و هتاک نظام است و چون با قصد حفظ نظام کار می کند، از هر نوع مجازاتی مبرا است.
نکته مهم همین است که در نظام جمهوری اسلامی قصد و نیت افراد مهم تر از عمل و نتیجه عمل آنها است. تردیدی نیست که محمد رضا شجریان، که قاری قرآن و استاد مسلم موسیقی و معرف برتر فرهنگ و هنر ایرانی به دنیاست از آنجا که قصد و نیتی برای خدمت به جمهوری اسلامی ندارد مورد عتاب است. به همین دلیل ساده اما اساسی است که اعمال زیانبار بسیاری افراد چون همان معجزه هزاره سوم هیچ وقت به عنوان خیانت به وطن و وطن فروشی تلقی نمی شود، همانگونه که سایر همراهان وی که در سالهای گذشته با اقدامات خود اعتبار، منابع، امکانات، و مسیر رشد این مردم را تخریب کردند هیچ گاه وطن فروش نامیده نشده اند. آنها به صاحبان نظام اسلامی ثابت کرده اند که نیت شان حفظ نظام است و در این راه هر خطایی هم که کرده اند قابل اغماض است. اما هر کس که نیت و قصد خوب خود را به نظام نشان نداده است در هر اقدامی محکوم و منکوب است به ویژه آنکه این اقدام مورد توجه جهانیان و اعتبار برای کشور باشد. اهدای هر کدام از این جوایز در سایر کشورها موجی از شادی و افتخار عمومی را به همراه دارد و از جانب مردم و حکومت به عنوان دلیلی بر اعتبار ملی تلقی می شود اما در نظام جمهوری اسلامی امثال شجریان همیشه متهم به وطن فروشی هستند.

پی نوشت:

۱) ذوق‌زدگی مدعیان اصلاحات از دریافت جایزه وطن‌فروشی (خبر ویژه)

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com