به مناسبت روز جهانی منع خشونت علیه زنان، تجمعات و فعالیتهای مختلفی از سوی فعالان مدنی در سراسر جهان به مناسیت این روز برگزار شد.
به گزارش صفحه فیس بوک مادران صلح دورتموند، گروه ” اتحاد زنان دورتموند” که متشکل از گروه های مختلف فعالان زنان می باشد، مراسمی در شهر دورتموند بر گزار کردند . این فعالان طرف شهرداری و دفتر زنان شهر دورتموند پرچم آبی “علیه خشونت ” طی مراسمی رسمی در میدان صلح بر افراشته شد.خشونت علیه زنان- دورتموند
گروهی از زنان افغان نیز امروز در خیابان‌های کابل تظاهرات کردند. آن‌ها در پلاکاردهای خود نوشته بودند.”خیابان مال من هم هست – ما هم شهروند همین شهر هستیم – اذیت و آزار بس است.” ، “یادمان باشه که خشونت علیه زنان همیشه خشونت های فیزیکی منجر به کبودی و شکستگی نیست.”همین که من نتوانم در خیابان های شهرم با امنیت رفت وآمد کنم هم مصداق خشونت و آزار برعلیه من زن می باشد.”۱۱۰۷۱۴۱۴۴۴۰۳_afghan_women_640x360_bbc_nocredit
در روتردام هلند نیز متعاقب فراخوان به تظاهرات به مناسبت ۲۵ نوامبر روز جهانی مبارزه برای محو خشونت علیه زنان، روز یکشنبه ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ تظاهراتی با شرکت جمعی از زنان و مردان از کشورهای مختلف در شهر روتردام برگزار گردید.
تظاهرکنندگان از ساعت ۱۴:۰۰درمرکز شهر روتردام با حمل پلاکارد و پرچم دور هم جمع شدند. سپس نمایندگانی از احزاب، سازمان و نهادهای مدافع حقوق زنان با سردادن شعار و قرائت بیانیه‌ خشونت‌ علیه زنان در اشکال مختلف، که از سوی نظام سرمایه داری، مذهبی و مردسالاری بر زنان حاکم است را محکوم کردند.
در تحولی دیگر، دبیرکل سازمان ملل متحد از جامعه جهانی خواست برای جلوگیری و خاتمه انواع خشونت علیه زنان و دختران تعهد کرده و تلاش خود را به کار گیرند.
«بان کی مون» در پیامی به مناسبت روز جهانی امحای خشونت علیه زنان ۲۵ نوامبر ۲۰۱۳ برابر با چهارم آذرماه جاری گفته است:” روز زنان فرصتی برای همه ما است تا برای جلوگیری و خاتمه انواع خشونت علیه زنان و دختران تعهد کنیم. خشونت علیه زنان و دختران مستقیما بر افراد تاثیر می گذارد در عین اینکه بر بشریت مشترک ما نیز صدمه وارد می کند.”
بان کی مون اضافه کرده است: من از ندای جمعی استقبال می کنم که خواستار خاتمه خشونتی است که تقریبا از هر سه زن یکی را در طول عمرش تحت تاثیر قرار می دهد؛ من رهبرانی را تحسین می کنم که به وضع و اجرای قوانین کمک کرده و ذهنیت ها را تغییر می دهند و به همه آن قهرمانانی از سراسر جهان که به کاهش آلام قربانیان کمک کرده و عاملی برای تغییر می شوند، احترام می گذارم.
بان کی مون با اشاره به همزمانی روز جهانی امحای خشونت علیه زنان با روز حقوق بشر در پیام خود خاطرنشان کرده است: امسال آگاهی رسانی در این زمینه را با پوشش رنگ نارنجی که نماد تعهد ما به این مهم است، افزایش می دهیم.
۵ نوامبر، روز جهانی «منع خشونت علیه زنان» از سال ۱۹۸۱، برای یادآوری عزم همگانی برای مبارزه با خشونت علیه زنان انتخاب شده است؛ روزی که به خاطر قتل وحشیانه سه خواهران میرابال، فعالان سیاسی اهل جمهوری دومینیکن به این عنوان انتخاب شد، اما با وجود این یادآوری هرساله، آمار و ابعاد خشونت علیه زنان در تمام دنیا رو به گسترش است.
خشونت یک رفتار نهادینه شده در یک جامعه پرتبعیض است، هرچند حتی در جوامعی که بر مبنای قوانین برآمده از دموکراسی اداره می‌شوند هم شکل‌های مختلف خشونت بر گروه‌های مختلف اجتماعی اعمال می‌شود، با این حال در یک جامعه استبدادزده، نوع و شیوه اعمال خشونت متفاوت و گاه شدیدتر است. خشونت در یک جامعه استبداد زده که قوانین تبعیض‌آمیز بر آن حکم می‌رانند، شکل‌های پیچیده‌ای دارد و در همه بخش‌ها و سطوح جامعه رواج دارد.
به دلیل گستردگی انواع خشونت در ایران، هیچ آمار دقیقی از میزان خشونت نسبت به زنان وجود ندارد. با این حال هر از چند گاه آمار و تحقیقاتی در ایران منتشر می‌شود. ازجمله به گزارش روزنامه اعتماد، میزان خشونت خانگی در تهران، ۱۸/۹ درصد جسمی و ۵۲/۴ درصد روانی است. همچنین در سطح کشور، در هر ۹ ثانیه یک مورد خشونت اتفاق می‌افتد.
هفت زن ایرانی متعلق به طبقات اجتماعی گوناگون و در گروه‌های سنی مختلف، از تجربه خود از قرار گرفتن در معرض خشونت در خانه و اجتماع با زمانه سخن گفته‌اند، تجربه‌هایی روزمره که می‌تواند شدت، عمق و گستره این رفتارها را نشان ‌دهد.
براساس تحقیق ملی که در ایران انجام شده ۶۶.۳ درصد از زنان از ابتدای زندگی درگیر خشونت هستند که از این میان خشونت ها نسبت به ۱۰.۵ درصد آنها بسیار شدید بوده است. در این تحقیقات ۵۳ درصد از زنان خشونت را در یک سال ابتدایی ازدواج تجربه کرده اند.
امیر حسین جلالی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه اکثر این زنان خانواده را عامل خشونت می‌دانند ،گفت: “از میان زنان تحقیق شده ۲۸.۲ درصد خشونت فیزیک داشتند و ۱۹.۲ درصد خشونت های فیزیکی آنها مربوط به یک سال اول بوده است. همچنین برخلاف تصور که میزان خشونت در سال اول میزان بعد از تولد فرزند و دوره بارداری باید کم باشد اما در این زنان تحقیق شده خشونت در این دوره‌ها خارج از انتظار بوده است.”

– See more at: http://www.arsehsevom.net/fa/archives/3125#sthash.QhmukPHw.O0XftiBp.dpuf

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com