تجمع شبانه خانواده های زندانیان محکوم به اعدام در مقابل زندان مرکزی کرج و اعدام یک زندانی

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، ساعت ۲ بامداد ۲۸ شهریورماه ۱۴۰۱، خانواده های زندانیان محکوم به اعدام برای ممانعت از اعدام فرزندانشان در مقابل زندان مرکزی کرج (ندامتگاه کرج) تجمع شبانه برگزار کردند. آنها با صدای بلند در مقابل زندان فریاد اعدام نکنید می دادند.

اما علیرغم همه اعتراضات، سحرگاه ۲۸ شهریورماه ۱۴۰۱، یکی از زندانیان به نام سیروس شعلانی اعدام شد. سیروس شعلانی حدود ۲۵ سال سن داشت. او مجرد و اهل نورآباد لرستان بود. سیروس شعلانی ۴ سال سال قبل در سال ۹۷ به اتهام مرتبط با مواد مخدر دستگیر و به همین اتهام به اعدام محکوم شده بود. در فیلم صحنه حرکت آمبولانس حاوی زندانی اعدام شده و خروج آن از در زندان و فریاد خانواده ها دیده می شود.

 

لازم به ذکر است روز یکشنبه ۲۷ شهریورماه ۱۴۰۱، مأمورین گارد زندان، به بهانه پیدا کردن مواد به سالن ۹ زندان مرکزی کرج (ندامتگاه کرج) یورش برده و ۴ زندانی محکوم به اعدام از جمله سیروس شعلانی را از سالن خارج نموده و با خود بردند. ماموران گارد در بیرون از سالن زندانیان را دستبند و پابند زده و پس از ضرب و شتم، آنها را به سلول انفرادی جهت اجرای حکم منتقل کردند. از وضعیت ۳ زندانی دیگر اطلاعی در دست نیست.

این اعدام پس از آن رخ داد که خانواده های زندانیان محکوم به اعدام ۷ تجمع اعتراضی برای لغو اعدام داشتند.

پس از افزایش اعدام ها و دستور تسریع اجرای احکام اعدام از طرف قوه قضاییه، تعداد زیادی از خانواده های زندانیان محکوم به اعدام از روز ۱۶ تا ۲۳ شهریورماه ۱۴۰۱، اقدام به برگزاری ۷ تجمع اعتراضی در مقابل دادگاه کرج و قوه قضاییه کردند.

خانواده های زندانیان منجمله مادران پیر و کودکان خردسال زندانیان با در دست گرفتن پلاکاردهایی با شعارهای نه به اعدام و اعدام نکنید خواهان توقف حکم اعدام ها شدند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)