همچنان اعتراضات بخشی از یک روند بزرگتر بر ضد دولتی است که تظاهرات بخشی از روند رو به رشد اعتراضات ضد رژیم است که بر دولت مسئول و نماینده فشار می آورد و اشتباه دیگر این است که اگر این اعتراضات را منزوی یا صرفاً اقتصادی بدانیم.

اعتراضات به مناطق بیشتری از ایران در روز جمعه گسترش یافت، زیرا مردم عادی ایران از دولت خواستند تا یارانه‌های مواد غذایی را که از ابتدای هفته شروع به افزایش قیمت‌ها کرده‌اند، بازگرداند. ناظران همچنین خاطرنشان می‌کنند که اعتراضات در ۴۸ ساعت گذشته لحن ضد رژیم بیشتری به خود گرفته است.

ویدئوهای به اشتراک گذاشته شده در شبکه های اجتماعی نشان می دهد که معترضان شعارهای ضد رژیم سر می دهند و در دو مورد جداگانه به دفاتر شبه نظامیان بسیجی بسیار  خشمگینانه حمله می کنند. مثل همیشه رژیم آخوندی ایران از گاز اشک آور و ضرب و شتم روی آورده است، تا حدی که مردم را تا دم مرگ میزنند اعم از نوجوان یا بزرگسال و پیر.

تظاهرکنندگان که ترسی از قصاص دستگاه های امنیتی دولتی نشان نمی دهند، فریاد مرگ بر خامنه ای! مرگ بر رئیسی شنیده می شود، با اشاره به ابراهیم رئیسی رئیس جمهور دولت تروریستی ایران که قول ایجاد شغل، رفع تحریم ها و نجات اقتصاد داده بود.

اعتراضات به چند استان دیگر از ۳۱ استان ایران از جمله خوزستان، لرستان، کردستان، اصفهان، کرمانشاه، همدان، سیستان، رشت، آذربایجان، چهارمحال بختیاری، شهرکرد و اردبیل گسترش یافته است، آمار بازداشت شدەگان این اعتراظات به حدود ۲۲ معترض رسیده است.

در دهه گذشته، مردم ایران به عنوان شهروند روزنامه‌نگار کار فوق‌العاده‌ای انجام داده‌اند تا به جهانیان بگویند که مصیبت واقعی مردم ایران چیست و رژیم آنها در جریان اصلی رسانه‌ها چقدر نادرست معرفی شده است. در حالی که دولت بایدن مانند دولت اوباما، مشغول مخفی کردن حقایق در مورد یک رژیم وحشی و سرکوبگر است که علاقه ای به تغییر روش خود ندارد، مردم ایران در رنج هستند. آنها داستان واقعی خود را برای ما تعریف می کنند.

در صورت دستیابی رژیم تروریستی ایران به توانایی های تسلیحاتی، انتظار یک دومینوی هسته ای در خاورمیانه را داشته باشید.

‌همچنین با ادامه اعتراضات دولت بایدن همچنان به دنبال پیوستن مجدد به توافق هسته ای ایران است که رسما به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می شود. این قرارداد در سال ۲۰۱۵ توسط پرزیدنت اوباما امضا شد و پرزیدنت ترامپ در سال ۲۰۱۸ ایالات متحده را از این توافق خارج کرد.

در هفته ای که دو شهروند اروپایی به اتهام جاسوسی در ایران دستگیر شدند، یک مقام وزارت خارجه گفت که ایالات متحده از تلاش های اتحادیه اروپا در تلاش های خود برای تقویت مجدد توافق قدردانی می کند. مذاکرات در هفته های اخیر متوقف شده است.

دولت باید به آنچه در حال وقوع است توجه داشته باشد، بیش از یک دهه پیش، برخی از شعارهای معترضان ایرانی درباره مرگ بر رهبر یا به نفع سلسله سلطنتی گذشته ایران تابو بود. اکنون این شعارها عادی شده‌اند.

ایران به طور ناگهانی قیمت انواع کالاهای اساسی مانند روغن پخت و پز، مرغ، تخم مرغ و شیر را تا ۳۰۰ درصد افزایش داد. ده‌ها ایرانی نگران در صف‌های طولانی منتظر بودند تا بسته‌های مواد غذایی را ربوده و قفسه‌های سوپرمارکت‌ها را در سراسر کشور در ساعاتی قبل از اعمال افزایش قیمت خالی کنند.

اگرچه ایران تقریباً نیمی از گندم خود را تولید می کند، اما بیشتر آن را از روسیه وارد می کند. جنگ بر فشارهای تورمی افزوده است. دولت در تلاش است تا به سرعت عمل کند تا درد را کم کند. مقامات قول داده اند به هر شهروند ایرانی ماهانه ۱۴ دلار برای جبران افزایش قیمت ها پرداخت کنند، این واقعا حق مردم غیور ایرانی نیست.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)