فروشندگان کلیه غرق در مشکلات زندگی و مالی هستند؛ بنابراین قیمت معیشت مردم، قیمت کلیه را مشخص می‌کند

فیلمی در رابطه با فروش کلیه

یکی از دستاوردهای ۴۰ ساله این حاکمیت، خرید و فروش اعضای بدن است. حوالی بیمارستان‌ها و خیابان‌های پر رفت و‌ آمد، انبوه آگهی‌های فروشندگان کلیه بر دیوارها چشم را می‌آزارد. در این آگهی‌ها نوع گروه خون، سن و شماره تلفن فروشنده قید شده است. از همه دردناک‌تر جملاتی است، مانند «لطفا سریع تماس بگیرید، زیرا شدیدا نیازمند هستیم».

جالب است بدانید، ایران از معدود کشورهایی است که خرید و فروش اعضای بدن در آن منع قانونی ندارد.

براساس آمار وزارت بهداشت در سال گذشته، ۴۲۰ مورد پیوند کلیه از فرد زنده انجام شده است. به گفته رئیس مرکز پیوند وزارت بهداشت درحال حاضر نزدیک به ۴۰ هزار نفر تحت دیالیز هستند و ۹۰ درصد آنها نیاز به پیوند کلیه دارند. بیشتر آنها بدلیل مشکلات مالی توان پیوند کلیه را ندارند.

فروشندگان کلیه غرق در مشکلات زندگی و مالی هستند. برخی از آنها حاضرند با ۵۰۰ میلیون تومان کلیه خود را به فروش برسانند. عده‌ای از آنها بدلیل مشکلات حاضرند به هر قیمتی که خریدار بتواند پرداخت کند،‌ کلیه خود را به فروش برسانند.

  • فروش کلیه تنها راه باقیمانده برای ادامه بقا
  • فروش کلیه و نوزاد آخرین امید زحمتکشان و تهیدستان
  • تلاش فروشندگان کلیه برای فروش به شهروندان خارجی

  • بر اساس قوانین وزارت بهداشت پیوند اعضاء به شهروندان خارجی ممنوع است. تنگناهای اقتصادی موجب شده، برخی از فروشندگان کلیه برای فروش اعضای بدن خود به خارج از کشور سفر کنند. مقصد اکثر آنها ترکیه و عراق است.

    رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان کرمانشاه ضمن تایید این خبر می‌گوید:

    «گاهی افرادی که برای اهدای کلیه به انجمن مراجعه می‌کنند، در مواجهه با قیمت کلیه که از نظرشان کم است، به ما می‌گویند ما می‌رویم عراق کلیه می‌فروشیم. ما حدس می‌زنیم عراقی‌ها به ایران مراجعه می‌کنند و کسی که می‌خواهد کلیه خود را بفروشد پیدا می‌کنند. اما چون در ایران پیوند اعضا به شهروندان خارجی ممنوع است، آن‌ها فرد را به عراق دعوت می‌کنند. دلار هم به‌ طرف می‌دهند و آن‌جا پیوند می‌زنند؛ بنابراین وقتی مردم اینها را به ما می‌گویند قطعا یک‌ چیزهایی وجود دارد.»

    یکی از دلایل این اقدام فروش کلیه به دلار است که برای فروشندگان کلیه سود بیشتری دارد. ضمن اینکه افزایش تعداد فروشنده و کم بودن متقاضی پیوند نیز در این اقدام موثر است.

    فروش اعضای بدن یکی از ثمرات ۴۰ ساله حکومت سراپا فساد و چپاول است. فروش کلیه از روی ناچاری است. آنها می‌خواهند با پولی که دریافت می‌کنند، خود و خانواده‌شان را از مشکلات معیشتی رها کنند. بنابراین قیمت معیشت مردم را قیمت کلیه مشخص می‌کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)