افزایش ۹۰ درصدی تورم نسبت به پاییز ۱۳۹۸

مرکز آمار ایران از افزایش ۹۰ درصدی تورم نسبت به پاییز ۱۳۹۸ خبر داد و اعلام کرد نرخ تورم کالاهای وارداتی در پاییز ۱۳۹۹ نسبت به پاییز ۱۳۹۸ بیش از ۵۸۸ درصد و نرخ تورم سالانه این کالاها، ۴۱۲ درصد رشد داشته است.

گزارش مرکز آمار ایران

مرکز آمار ایران به تازگی؛ در روز ۱۳ اسفند و در دو گزارش مجزا، به تشریح «شاخص قیمت کالاهای صادراتی فصل پاییز ۱۳۹۹» و «شاخص قیمت کالاهای وارداتی فصل پاییز ۱۳۹۹» پرداخته است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران که از داده‌های گمرک کشور ماخود شده، نرخ تورم کالاهای وارداتی در فصل پاییز سال جاری، نسبت به فصل پاییز سال ۱۳۹۸، افزایش ۵۸۸ درصدی و نرخ تورم سالانه کالاهای وارداتی افزایش ۴۱۲ درصدی را نشان می‌دهد.

اهمیت این نرخ تورم فاحش در آنجاست که این افزایش نرخ بر قیمت تمام‌شده این کالاها که در نهایت در اختیار شهروندان ایرانی قرار می‌گیرد تاثیر مستقیم دارد.

بر اساس این گزارش و مقایسه آن با گزارش فصل قبل از آن، یعنی تابستان ۱۳۹۹، که رقم آن ۴۹۸.۲ بوده و در پاییز به ۵۸۸.۸  درصد افزایش پیدا کرده و بر اساس شاخص نرخ تورم نقطه به نقطه، افزایش ۹۰.۶ واحد درصدی داشته است.

تغییر شاخص قیمت اقلام وارداتی مبتنی بر اطلاعات دلاری نیز در پاییز ١٣٩٩ نسبت به پاییز سال ۱۳۹۸ برابر با ۵٠.١ درصد بوده است.

تورم سالانه

تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های ریالی سال منتهی به فصل پاییز ١٣٩٩ برابر با ۴٩١.٩ درصد بوده و در مقایسه با تورم سالانه‌ی تابستان  ١٣٩٩ (مساوی با ۴١٢.٢ درصد) واحد، ٧٩.٧ درصد افزایش داشته است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، کمترین نرخ تورم سالانه در بخش ریالی مربوط به گروه « پوست خام و چرم و…» و بیشترین نرخ مربوط به گروه «ماشین آلات و وسایل مکانیکی؛ ادوات برقی؛ اجزاء و قطعات آنها و…» بوده است.

تورم نقطه به نقطه

تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های ریالی در پاییز ١٣٩٩ نسبت به پاییز ۱۳۹۸ برابر با ۵٨٨.٨ درصد بوده و در مقایسه با تورم نقطه به نقطه تابستان  ١٣٩٩ (مساوی با ۴٩٨.٢ درصد) حدود ٩٠.۶ واحد درصد افزایش داشته است.

در این محور نیز مانند تورم سالانه کمترین نرخ تورم در بخش ریالی مربوط به گروه «پوست خام و چرم و…» و بیشترین نرخ مربوط به گروه «ماشین آلات و وسایل مکانیکی؛ ادوات برقی؛ اجزاء و قطعات آنها و…» می‌باشد.

این داده‌های آماری در حالی نشان از افزایش تورم افسارگسیخته در کالاهای وارداتی و به تبع آن کالای مصرفی شهروندان دارد که سران و کارگزاران حکومت با سیاه‌نمایی دم از «کاهش تورم» می‌زنند منجمله آنکه روحانی رئیس‌جمهور ولایت فقیه، چندی پیش و در کمال شگفتی از «روند کاهش تورم» آنهم با اتکا به «همه عوامل» آماری دم زده بود.

شاید نیاز به بحث کشاف در مورد افزایش سرسام‌آور نرخ تورم در ایران در سال‌های اخیر نباشد اما قطعا بهترین کسانی که این افزایش تورم را تجربه می‌کنند مردم ایران هستند بی‌آنکه نیازی به علم اقتصادی تخصصی خاصی داشته باشند.

نباید این موضوع را از نظر دور نگاه داشت که تجربه همواره نشان داده، آنچه به عنوان «آمار رسمی» در ارگان‌های تخصصی حکومت ایران ارائه می‌شود شامل مهندسی عظیمی می‌شود تا افکار عمومی را بر این باور استوار نگاه دارد که آنچه سران و کارگزاران اقتصادی و سیاسی حکومت پیرامون آن به عنوان «شکوفایی اقتصادی» و دیگر عناوینی از این دست بلوف می‌زنند همخوان هستند.

هر از گاهی نیز برای خالی‌نبودن عریضه در رسانه‌های نظام، سخنانی از این طیف بر روی دایره ریخته می‌شود که چرا داده‌های آماری نهادهای مختلف اقتصادی که متولیان اقتصادی حکومت آن را اعلام می‌دارد با هم در تناقضند.

بیان این سخنان از این حیث صورت می‌گیرد که افکار عمومی از عمق فاجعه‌ای که در پشت پرده پنهان نگاه داشته می‌شود به دور بماند و در افواه جملات دیگری بچرخد.

اما به رغم این تشریحات، آنچه در کف جامعه و بازار می‌گذرد به خوبی برای مردم ایران حرف زده و خبر از اوضاع نابسامان اقتصادی و آشفتگی اقتصادی می‌دهد و اعلام آمار مهندسی‌شده، فقط برخی از حقایق تلخ را آشکار می‌سازد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)