نسخه بتا اندروید ۱۱، که نسل بعدی سیستم عامل گوگل برای تلفن‌های همراه خواهد شد، از لحاظ امنیتی و حریم خصوصی به شدت تقویت شده و طوری طراحی گردیده که بتواند از داده‌های کاربران در برابر حملات مخرب، محافظت کند.

در بحث امنیت، نسخه ۱۱ دارای امکانات جدیدی خواهد بود که از آنها می‌توان به مجوزهایی یکبار مصرف، بازنشانی خودکار مجوزها و امکان scope storage enforcement که بواسطه آن هر برنامه تنها قادر به مشاهده داده‌های خود خواهد بود.

در بحث حریم خصوصی، نسخه ۱۱ سیستم عامل اندروید با بهره‌گیری از سیستم OTA به محض ورود داده توسط کاربر و بدون نیاز به وارد کردن هرگونه رمزی، آنرا رمزنگاری خواهد کرد.

به گفته Dave Burk یکی از مهندسان بخش اندروید گوگل، در تمامی نسخه‌های منتشر شده اندروید، از لحاظ امنیتی و حریم خصوصی پیشرفت‌هایی داشته‌ایم که این پیشرفت‌ها در نسخه ۱۱ به شدت افزایش یافته و کاربر بر روی مجوزهای امنیتی و حریم خصوصی کنترل بیشتری خواهد داشت.

نسخه بتا ۱۱ اندروید آماده نصب، آزمایش و بازخوردگیری می‌باشد، کاربران Pixel2/3/3a/4 از هم اکنون می‌توانند این نسخه را بر روی گوشی‌های خود نصب کنند.

بهبود امنیت و حریم خصوصی در اندروید ۱۱:

نسخه بعدی اندروید بر اساس نسخه‌های قبلی آن ساخته شده اما امکانات بیشتری دارد که امنیت، کنترل و شفافیت بیشتری در اختیار کاربر قرار می‌دهد. 

برای مثال با قابلیت مجوز یکبار مصرف می‎‌توانید برای مدت محدودی اجازه دسترسی به موقعیت مکانی، دسترسی به دوربین و میکروفون و … را به اپلیکیشن اعطا کنید.

هر بار که کاربر قصد استفاده از اپلیکیشن را دارد، دوباره درخواست مجوز دسترسی به موقعیت مکانی، دوربین و میکروفون از او خواسته خواهد شد.

علاوه بر این در اندروید ۱۱، مجوز اپلیکیشن‌هایی که برای مدتی بلا استفاده مانده‌اند، به صورت خودکار بازنشانی می‌گردد. خاصیت بازنشانی خودکار مجوزها باید برای برنامه‌هایی که اغلب در پشت‌زمینه فعالیت می‌کنند، غیر فعال شود.

علاوه بر این، اگر در حین استفاده از اپلیکیشن هر بار از گزینه عدم اعطای دسترسی (Deny) استفاده کنید، پس از مدتی اندروید این رفتار شما را مبنی بر عدم پرسش مجدد تلقی کرده و دیگر به آن برنامه هیچ گونه دسترسی نخواهد داد، حتی درخواست اعطای دسترسی نیز به شما نمایش داده نخواهد شد.

در اندروید ۱۱ کاربر می‌تواند میزان دسترسی به موقعیت مکانی برای برنامه‌های پس‌زمینه‌ای را تعیین کرده و همچنین مجوز دسترسی به موقعیت مکانی در درخواست مجوز دسترسی یکبار مصرف نیز، قرار داده شده است.

در اندروید ۱۱ درخواست مجوز دسترسی به موقعیت مکانی در پس زمینه، همراه با درخواست مجوز‌های سیستمی داده نخواهد شد، به عبارت دیگر درخواست مجوز دسترسی به موقعیت مکانی باید به یک مجوز جداگانه باشد.

پس از اینکه کاربران تلفن‌های هوشمند خود را به نسخه ۱۱ ارتقا دادند، بلافاصله پس از ریستارت کردن گوشی، بدون هیچ پرسشی، تمامی اطلاعات کاربر رمزنگاری خواهد شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)