به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، از روز شنبه سوم اسفند تا روز جمعه ۹ اسفند ماه ۱۳۹۸ در شهرهای مختلف ایران، سرکوب و نقض حقوق بشر از طریق اعدام، بازداشت‌های خودسرانه، اذیت و آزار زندانیان، صدور احکام حبس از سوی ارگان‌ها و نهادهای امنیتی همچنان ادامه یافت.

گزارش نقض حقوق بشر در ایران در هفته ای که گذشت
در هفته‌ای که گذشت به دلیل بی‌کفایتی مسئولان و مقامات حکومتی، متاسفانه شمار زیادی از هموطنان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند. در شرایطی که شیوع بیماری کرونا همچنان با شتاب در شهرهای مختلف کشور، از مردم شهرهای مختلف ایران قربانی می‌گیرد، دولت نه تنها هیچ اقدامی جهت پیشگیری آن انجام نمی‌دهد بلکه از اطلاع رسانی و اعلام آمار و ارقام واقعی مربوط به مبتلایان به ویروس کرونا و قربانیان این بیماری خودداری می‌کند.

اعدام

در هفته ای که گذشت دست کم یک زندانی به دار آویخته شد. این زندانی با مشخصات حمید ۳۲ ساله که یک کارتن خواب بود به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود که طی هفته گذشته در زندان قزلحصار کرج به دار آویخته شد.

بازداشت‌ها

-امیرحسین علی بخشی، دانشجوی دانشگاه تهران و علی حقیقت جوان دبیر انجمن اسلامی آرمان دانشجویان دانشگاه علم و صنعت، ظهر روز یکشنبه ۴ اسفندماه توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه و محل نگهداری این دو فعال دانشجویی اطلاعی در دست نیست.
-روز شنبه ۳ اسفند ماه، فروزان یزدانی‌ پور، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مطالعات فرهنگی و رسانه دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. مامورین پس از بازداشت تعدادی از لوازم شخصی وی را نیز با خود بردند.
-علی عزیزی، شهروند ساکن ارومیه و فعال آذربایجانی ظهر روز یکشنبه ۴ اسفندماه توسط ماموران امنیتی در منزل پدری خود بدون ارائه برگه قضایی در ارومیه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
-روز سه‌شنبه ۶ اسفندماه بهاره رشیدنژاد، شهروند ساکن تهران توسط دادگاه انقلاب این شهر به ۲ سال حبس تعلیقی محکوم شد.
-در همین روز سیروان محمدی، شهروند ساکن ارومیه توسط نیروهای امنیتی به اتهام «همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام» بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
-روز چهارشنبه ۷ اسفندماه حسین صمدی، از اهالی کرمانشاه توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. اتهام مطروحه علیه این شهروند «همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام» عنوان شده است.
-همچنین طی روزهای آخر هفته اول اسفندماه، پویا پروانه، ١٨ ساله، در نزدیکی مرز اشنویه به دلایل نامعلومی توسط نیروهای سپاه پاسداران بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی در ارومیه منتقل شد.
-طی هفته گذشته مسئولان حوزه محیط زیست در نقاط مختلف ایران از بازداشت ۳۷ شکارچی متخلف خبر دادند.

احضاریه‌ها

محمد مساعد روزنامه‌نگار ساکن تهران، روز شنبه سوم اسفندماه توسط سازمان اطلاعات سپاه احضار و مجبور به توقف فعالیت‌های رسانه‌ای خود شده است. سازمان اطلاعات سپاه به او گفته است که تا زمان برگزاری دادگاهش حق فعالیت رسانه‌ای ندارد. زمان برگزاری دادگاه این روزنامه‌نگار اما اعلام نشده است.

اذیت و آزار و فشار بر زندانیان

-جان زندانی سیاسی حمید حاج‌جعفر کاشانی پس از حمله یکی از زندانیان عادی و بیمار روانی در زندان اوین به وی، در خطر است. روز سه شنبه ششم اسفند ماه یک زندانی عادی با بیماری روانی پس از تحریک و تطمیع توسط اطلاعات سپاه پاسداران و ضیایی رییس زندان، به زندانی سیاسی حمید حاج‌جعفر کاشانی حمله کرده و با انداختن طناب به گردن وی قصد خفه کردن او را داشت. این زندانی به دلیل بیماری اش قدرت بدنی زیادی داشت. حمید کاشانی با کمک زندانیان دیگر، توانست از چنگ این فرد رهایی یابد. اما جای کبودی و طناب بر گردن وی باقی مانده است.
-۷ زندانی سیاسی کرد به نام‌های سیامک اشرفی، کامران درویشی، رضا اسماعیلی، کیوان رشوزاده، کامران قاسمی، کیوان زارع و امید سعیدی از روز شنبه سوم اسفند ماه در اعتراض به نگهداری آنان در بند جوانان زندان ارومیه که محل نگهداری زندانیان جرائم عادی و خشن می‌باشد دست به اعتصاب غذا زدند. روز دوشنبه ۵ اسفند ماه در پی ایجاد تنش و درگیری میان زندانیان سیاسی در حال اعتصاب با تعدادی از زندانیان جرائم عادی در بند جوانان زندان مرکزی ارومیه مسئولین زندان به جای آرام کردن اوضاع اقدام به ضرب و شتم زندانیان سیاسی کردند.
-روز یکشنبه ۴ اسفند ماه یکی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ماه در زندان دیزل آباد کرمانشاه خودکشی کرد و جان خود را از دست داد. این زندانی به نام رضا امیدی یاریجانی ۲۲ ساله پس از شنیدن صدور حکم ۴ سال حبس از سوی مسئولین زندان از طریق حلق آویز به زندگی خود پایان داد. نهادهای امنیتی خانواده این جوان ۲۲ ساله را تهدید کرده‌اند که این خبر را رسانه‌ای نکنند.
-روز دوشنبه ۵ اسفندماه، صدو هفتاد زندانی از بند روان درمانی یک و دو زندان مرکزی ارومیه در اعتراض به قطعی آب دست به اعتصاب غذا زدند. مدت ۲۱ روز است که آب بند روان درمانی یک و دو زندان مرکزی ارومیه قطع شده و تاکنون مسئولان زندان هیچ اقدامی برای حل آن انجام نداده اند.
-علیرغم گذشت بیش از ۲۰ روز از اعتصاب غذای برزان محمدی, مهدی مسکین نواز و رضا محمدحسینی, سه تن از زندانیان سیاسی محبوس در بند ۴ سالن ۳ زندان اوین هیچگونه تغییری در روند درخواست آنها ایجاد نشده و این زندانیان سیاسی کماکان در اعتصاب غذا بسر می‌برند.
-زندانی سیاسی حمزه سواری به‌رغم ابتلا به کیست بیکر، واریکوسل، کمر درد شدید و نیاز به عمل جراحی با مخالفت امین وزیری، دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی از اعزام به بیمارستان و انجام عمل محروم مانده است. این زندانی سیاسی در پانزدهمین سال حبس خود در زندان رجایی شهر کرج بسر می‌برد. آقای سواری که از ۱۹ سالگی در زندان‌های مختلف محبوس بوده است، اکنون در پانزدهمین سال حبس خود در زندان رجایی شهر کرج نیاز به انجام سه عمل جراحی واریکوسل، خارج کردن کیست بیکر از پشت زانو و عمل جراحی در ناحیه کمر دارد.

صدور احکام

-امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، سه تن از بازداشت شدگان آبان ماه محبوس در زندان تهران بزرگ از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شدند. این شهروندان همچنین مجموعا به ۳۸ سال زندان و ۲۲۲ ضربه شلاق محکوم گشتند. یکی از اتهامات مطروحه در پرونده آنان «مشارکت در تخریب و تحریق به قصد مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران» عنوان شده است.
-روز یکشنبه ۴ اسفند دادگاه تجدیدنظر استان اردبیل یوسف کاری، فعال آذربایجانی را به ۲ سال حبس تعزیری محکوم کرد. آقای کاری پیشتر توسط دادگاه انقلاب این شهر به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
-روز سه‌شنبه ۶ اسفند مریم علی‌شاهی و پسرش مهیار منصوری توسط دادگاه انقلاب تهران مجموعا به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند. این مادر و پسر پیش از این در تاریخ ۲۵ آبان ماه در جریان اعتراضات سراسری آبان ماه امسال توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شده بودند.
مریم علی‌شاهی به اتهام «اجتماع و تبانی» به ۵ سال حبس، به اتهام «توهین به رهبری» به ۲ سال حبس، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۱ سال حبس، به اتهام «اخلال در نظم و آسایش عمومی» به ۱ سال حبس و در مجموع به ۹ سال حبس تعزیری محکوم شده است.
-روز چهارشنبه ۷ اسفند ملیکا قراگوزلو، دانشجوی روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبایی توسط دادگاه انقلاب تهران به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد. خانم قراگوزلو روز یکشنبه ٢۶ آبان ماه در جریان اعتراضات سراسری آبان بازداشت و در تاریخ ۱۰ آذرماه با قرار وثیقه از زندان آزاد شده بود.
-یک کارمند سابق شهرداری مامونیه در استان مرکزی در کنار سایر مجازات به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.
-حکیمه احمدی، فعال آذربایجانی اهل مرند توسط دادگاه انقلاب مراغه به اتهام « اقدام علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام » به شانزده ماه حبس تعزیری محکوم شد. خانم احمدی اواخر مهرماه ۹۷ بازداشت و هم‌اکنون در زندان مراغه به سر می‌برد.
-دادگاه انقلاب مژگان اسکندری، یکی از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان را به اتهام «اجتماع و تبانی» به ۳ سال حبس تعزیری محکوم کرد. ماموران امنیتی در آذرماه، این شهروند را در تهران دستگیر و پس از بازجویی به زندان قرچک ورامین منتقل کردند.
-سمیرا هادیان، زندانی سیاسی در زندان قرچک ورامین توسط دادگاه انقلاب تهران به اتهام «اجتماع و تبانی» به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شده است.
-هادی حکیم شفایی، زندانی سیاسی سابق و عضو سابق شورای مرکزی حزب کارگزاران خراسان شمالی توسط دادگاه دو کیفری بجنورد به تحمل ۳ سال حبس تعزیری و پرداخت ۴۵ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد. دلائل بازداشت وی «بیان واژه انتصابات به جای انتخابات، تشویق مردم به مقاومت در برابر نظام و عدم سکوت و دعوت از مردم جهت حضور در مراسم چهلم جان باختگان اعتراضات آبان ماه» عنوان شده است.

کرونا در زندان‌های ایران

-در زندان کاشان مواردی از بیماری کرونا در بند ۳ مشاهده شده است. این زندانیان بدون قرنطینه در کنار سایر زندانیان نگهداری می‌شوند. گفته می‌شود که روز سه‌شنبه ۶ اسفند ماه ۹۸ یک بیمار مبتلا به کرونا درحال مرگ به بیرون از زندان کاشان منتقل شده که از سرنوشت وی اطلاعی در دست نیست.
-در زندان قزلحصار کرج دست‌کم هفت زندانی به ویروس کرونا مبتلا شده اند اما مسئولین زندان نه تنها به آن رسیدگی نمی‌کنند بلکه هیچ‌گونه اطلاع رسانی هم نکرده‌اند. اسامی ۳ نفر از آنها به این قرار است : سعید همتی، میثم مونوری، محمدحسام رحیمی
-بیماران مشکوک به کرونا در زندان رجایی شهر کرج در بندهای عمومی نگهداری می‌شوند. این بیماران بدون رسیدگی به بند بازگردانده می‌شوند. در زندان رجایی شهر هیچگونه رسیدگی به افراد مشکوک به این بیماری انجام نمی‌شود. حتی افرادی که دچار تب و سرفه های شدید هستند تنها با دستگاه تب سنج مورد معاینه قرار گرفته و به بند بازگردانده می‌شوند. بنا به گفته زندانیان به‌رغم ادعای مقامات قضایی مبنی بر عدم پذیرش زندانیان جدید در روزهای اخیر، ورودی های زندان مثل سابق بوده و حتی اعزام زندانیان نیز به دادگاه و مراجع قضایی همچنان ادامه دارد.
علاوه بر این روز چهارشنبه ۷ اسفند تعدادی از زندانیان بند کارگری زندان تهران بزرگ برای انجام کارهای خدماتی و آشپزی به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده اند.
-زندانیان زندان مرکزی کرج (ندامتگاه کرج) به دلیل شیوع بیماری کرونا ممنوع الملاقات شدند. بند زندانیان سیاسی و عقیدتی ندامتگاه کرج را به دلیل نزدیکی به بهداری به قرنطینه مبتلایان به ویروس کرونا تبدیل کرده‌اند. مسئولان زندان، زندانیان سیاسی را در بند کارگری جا داده اند. وضعیت بهداشتی زندان فاجعه بار است.
جان بسیاری از زندانیان و بطور خاص زندانیان سیاسی که اکنون در معرض ویروس کرونا قرار گرفته‌اند، در خطر است.
-در زندان ارومیه عصر روز پنج‌شنبه ۸ اسفندماه پرستارهای بهداری زندان که کاملا با لباس ایزوله خود را پوشانده بودند یکی از زندانیان بند ۱۴ این زندان را که مشکوک به بیماری کرونا بود داخل پتو گذاشته و به مراکز درمانی خارج از زندان منتقل کردند که از وضعیت وی اطلاعی در دست نیست.
اگر اقدام جدی برای پیشگیری در زندان‌ها انجام نشود با جمعیت زیاد بندها که زندانیان تا جلوی سرویس های بهداشتی می‌خوابند و کوچکترین بهداشتی وجود ندارد، این ویروس همه گیر می‌شود و تهدید جانی برای همه زندانیان وجود دارد.

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)