به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، از روز شنبه پنجم تا روز جمعه ۱۱ بهمن ماه ۱۳۹۸ در شهرهای مختلف ایران، سرکوب و نقض حقوق بشر از طریق اعدام، بازداشت‌های خودسرانه، اذیت و آزار زندانیان، صدور احکام حبس، و قتل از سوی ارگان‌ها و نهادهای امنیتی همچنان ادامه یافت.

 اعدام

در هفته ای که گذشت دست‌کم ۴ نفر در زندان‌های مختلف ایران به دار آویخته شدند.

-صبح روز یک‌شنبه ۶ بهمن‌ماه حکم اعدام یک زندانی به نام سبحان کریمی به اتهام قتل در زندان مرکزی زنجان به اجرا درآمد.

-سحرگاه روز دوشنبه ۷ بهمن ماه حکم اعدام دو زندانی به اتهام قتل در استان چهارمحال و بختیاری به اجرا درآمد. مشخصات یکی از زندانیان «خ غ» ۸۱ ساله و دیگری «ع غ» ۳۱ ساله عنوان شده است.

-سحرگاه روز پنج‌شنبه ۱۰ بهمن‌ماه حکم اعدام یک زندانی به نام محسن خجسته ۴۲ساله در زندان لاکان رشت به اجرا درآمد. این زندانی به اتهام قتل از ۳ سال پیش تاکنون محبوس بود.

بازداشت‌ها

-روز شنبه ۵ بهمن یک زن در مشهد به دلیل مدیریت کانال تلگرامی «خط هشتم» بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. اتهامات مطروحه علیه این شهروند « نشر اکاذیب، افترا، توهین و افشای اسناد محرمانه » عنوان شده است. نیروهای امنیتی علاوه بر بازداشت وی اقدام به ضبط لوازم الکترونیکی و لپ‌تاپ او نمودند.

-روز شنبه ۵ بهمن, امیررضا اسدی, شهروند اهل گرگان و دانشجوی در حال تحصیل در کرمانشاه پس از تفتیش منزل و ضبط لوازم شخصی از قبیل گوشی تلفن همراه و لب تاپ از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات سپاه در این شهرستان منتقل شد. 

-یک شهروند کرد به نام عثمان دل‌انگیز، روز شنبه ۵ بهمن پس از احضار به ستاد خبری اداره اطلاعات مریوان   بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. در همین روز یکی از فعالین رسانه ای اهل پاوه به نام وحید فتاحی به دلیل عدم استفاده از واژه شهید برای پاسدار قاسم سلیمانی، از سوی نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت شد.

-چهار شهروند بهایی ساکن بوشهر به نام‌های مینو ریاضتی، احترام شیخی، فریده جابری و اسدالله جابری روز شنبه ۵ بهمن پس از مراجعه به واحد اجرای احکام دادگستری بازداشت و برای تحمل حبس به زندان بوشهر منتقل شدند. این شهروندان پیشتر توسط دادگاه انقلاب این شهر هر یک به تحمل ۳ سال حبس تعزیری و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بودند.

-در هفته‌ای که گذشت سه شهروند به نام های سامان ربانی، احمد شاهد و سلمان افرا، در شهرستان های سقز، ایلام و مریوان جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان منتقل شدند، این شهروندان پیشتر به اتهام «همکاری با یکی از احزاب کرد مخالف نظام» در پرونده هایی جداگانه به تحمل حبس محکوم شده بودند. همزمان دو شهروند به نام های  صادق شامی و علی اسماعیلی در ایلام و اشنویه هرکدام به تحمل یک سال حبس محکوم شدند.

-روز یکشنبه ۶ بهمن یک دختر ۲۳ ساله اهل سردشت به نام ساوین محمودیان راد، پس از دوماه نگهداری در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه اطلاعات سپاه المهدی، به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد. 

-در هفته‌ای که گذشت شش شهروند در شهرهای کرمانشاه، ارومیه، سنندج، کامیاران و شاهین‌دژ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. 

-روز دوشنبه ۷ بهمن ماموران اداره اطلاعات در شهرستان حمیدیه، یک فعال فرهنگی به نام شهاب سیاحی ۲۵ساله را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. این فعال فرهنگی پیش از این نیز ۲ بار توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بود. وی به دلیل فعالیت فرهنگی و گفتن شعر حماسی و ملی در برخی مراسم و تجمعات، توسط اداره اطلاعات بازداشت شد. 

-روز سه‌شنبه ۸ بهمن نیروهای اطلاعاتی، یک جوان کرد پیرو آیین یارسان به نام صابر محمدی اهل کرمانشاه را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. این جوان کرد بدون ارائه مجوز قانونی از سوی نیروهای اطلاعاتی بازداشت شده است.

-روز پنج‌شنبه ۱۰ بهمن پروین ادوایی فعال مدنی کرد جهت تحمل اجرای حکم حبس ۲ ساله‌اش به کانون اصلاح و تربیت سنندج منتقل شد. این فعال زن در تاریخ ۵ مردادماه با یورش ماموران اداره اطلاعات به منزلش در مریوان بازداشت و سپس به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شده بود. وی روز ۲ آبان با سپردن وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی تا پایان مراحل دادرسی از کانون اصلاح و تربیت سنندج آزاد شده بود.

 احضاریه‌ها

روز یکشنبه ۶ بهمن پژمان موسوی، روزنامه‌نگار، به دادسرا احضار شد. آقای موسوی دلیل این احضار را افشای روابط ناسالم بخشی از بدنه ارشاد با مدیران برخی نشریات در خصوص رانت یارانه و کاغذ عنوان کرده است.

  اذیت و آزار و فشار بر زندانیان 

 -قوه قضاییه به صورت سیستماتیک در حال معتاد کردن جوانان و معترضان بازداشتی در زندان تهران بزرگ می‌باشد. این عمل در زندان تهران بزرگ توسط رییس زندان «هدایت فرزادی» و عوامل اجیر شده‌اش انجام می‌شود.

-شماری از مجروحان اعتراضات آبان‌ماه توسط مأموران اطلاعاتی و لباس شخصی، از بیمارستانها و خیابانها به بازداشتگاههای اطلاعات منتقل شده و تحت آزار و شکنجه قرار گرفتند.

هم اکنون تعدادی از این مجروحین در زندان تهران بزرگ محبوس هستند. آنها توسط اطلاعات سپاه مورد تهدید قرار گرفته اند که بگویند جراحتها به دلیل چاقوکشی و دعوای فردی بوده است. در حالیکه محل جراحت بخوبی نشان می دهد که جای گلوله است. این مجروحان بدون دسترسی به درمان با بدنی مجروح و نحیف در زندان تهران بزرگ محبوس هستند.

-مسئولان زندان تهران بزرگ به رضا بیجوند، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ماه، اجازه حضور در مراسم خاکسپاری پدرش را ندادند.  این زندانی از مقامات زندان خواست که برای خاکسپاری پدرش به مرخصی برود و یا حتی تحت الحفظ هنگام به خاک سپردن پدرش حضور داشته باشد. اما مسئولان زندان به او اجازه یک ساعت حضور در مراسم خاکسپاری را هم ندادند.

-روز شنبه ۵ بهمن سیامک مومنی ۱۸ساله یکی از بازداشت شدگان تظاهرات آبان ماه در زندان تهران بزرگ پس از شنیدن خبر محکومیت خود به۱۰سال زندان، با زدن رگهای دست، اقدام به خودکشی کرد. 
-یک زندانی به نام ایمان گنجی از زندانیان بند ۸ زندان مرکزی اراک که محکوم به ۱۰ سال زندان است به طرز مشکوکی دست به خودکشی زده است. ایمان گنجی پس از احضار به زیر هشت، به دلایل نامشخص اقدام به خودکشی کرد. به گفته یکی از نزدیکان وی، ایمان گنجی با وضعیت وخیم هم اکنون در بیمارستان اراک بدون درمان بستری است و احتمال مرگ وی وجود دارد.

-یک زندانی محبوس در زندان مرکزی ارومیه به‌نام رحیم برین، به اتهام قتل یک سرهنگ نیروی انتظامی  مدت ۱۵ سال است که  در این زندان به صورت بلاتکلیف محبوس می‌باشد. رحیم برین در طول ۱۵ سال حبس به بیماریهای مختلف از جمله دیسک کمر مبتلا شده است. وی تاکنون چندین بار تقاضای اعزام به بیمارستان خارج از زندان برای رسیدگی به دیسک کمرش را داده اما نه رییس قبلی زندان «صفری» و نه رییس کنونی زندان «سهرابی» به این خواسته رسیدگی نکرده اند.

-روز سه‌شنبه ۸ بهمن‌ یک زندانی به نام مرتضی کارگر در زندان تهران بزرگ به دلیل عدم رسیدگی و سهل‌انگاری مسئولان زندان جان خود را از دست داد. این زندانی روز شنبه ۵ بهمن، به دنبال انتقال زندانیان، از زندان اوین به زندان تهران بزرگ منتقل شده بود. این در حالی است‌که وی به دلیل وخامت وضعیت جسمانی نیاز به اعزام به بیمارستان داشت.
-دو قاضی دادگاههای انقلاب به نام‌های  مقیسه و عموزاد، از بازداشت شدگان آبان ماه برای آزاد شدن، درخواست رشوه می‌کنند. این دو قاضی به زندانی می‌گویند  بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان پول رشوه بدهید تا شما را آزاد کنیم وگرنه ۱۰ سال به شما حکم می دهیم.

-دو پرونده جدید علیه زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین آتنا دائمی به دلیل فعالیت‌هایش در زندان گشوده شده که یکی با شکایت سپاه و دیگری با شکایت زندان صورت گرفته است. پرونده‌ای که با شکایت سازمان زندان‌ها و توسط دادستانی علیه وی گشوده شده، با اتهامات «اخلال در نظم زندان، فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق انتشار بیانیه در وبسایت‌های مخالف نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» می‌باشد. پرونده دیگر که توسط اطلاعات سپاه برای وی گشوده شده به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» بوده است که به دلیل تحصن ۸تن از زنان زندانی سیاسی در بند زنان زندان اوین در همدردی با خانواده‌های جانباختگان اعتراضات آبان صورت گرفته است.

 -زندانی سیاسی سیامک اشرفی که از روز سه‌شنبه اول بهمن ماه دست به اعتصاب غذا زده است همچنان در اعتصاب به‌سر می‌برد. این زندانی در اعتراض به بی‌احترامی مسئولان زندان ارومیه نسبت به خانواده‌اش و همچنین عدم موافقت با آزادی مشروط دست به اعتصاب غذا زد. وی روز سه‌شنبه ۸ بهمن‌ماه به دلیل افت فشار و کاهش وزن دچار ضعف بدنی شده و به بهداری زندان منتقل شد.

-زندانی سیاسی کرد بشیر پیرماوارنه از روز شنبه ۵ بهمن در اعتراض به بی‌پاسخ ماندن درخواست آزادی مشروطش دست به اعتصاب غذا زده است،

-در هفته‌ای که گذشت معلم زندانی محمد حبیبی با دستور مستقیم دادستان، از زندان اوین به زندان تهران بزرگ منتقل شد. این انتقال ناگهانی در حالی صورت گرفت که بر اساس حکم دادگاه می‌بایست محمد حبیبی مانند دیگر زندانیان سیاسی، دوران حکم حبس خود را در زندان اوین سپری کند.

-روز سه‌شنبه ۸ بهمن شهرام مقدسی، درویش گنابادی محبوس در زندان بروجرد، توسط زندانیان جرائم عمومی و با تحریک یکی از ماموران زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفت. آقای مقدسی نزدیک به دو ماه قبل، از زندان تهران بزرگ به زندان بروجرد منتقل شده و از آن زمان در بند قرنطینه این زندان بسر می‌برد.

-در هفته‌ای که گذشت یک شهروند اهل مریوان به اتهام شرکت در اعتراضات آبان ماه بازداشت و مورد شکنجه قرار گرفت.

 صدور احکام

-هفت تن از معلمان و فعالان صنفی به نام‌های محمدرضا رمضان‌زاده، سعید حق‌پرست، علی فروتن، مصطفی رباطی، حسن جوهری، حمیدرضا رجایی و حسین رمضان پور اعضای انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی، در دادگاه انقلاب و دادگاه کیفری بجنورد مجموعاً به ۴۱ سال و هشت ماه حبس تعزیری، ۲۲۲ ضربه شلاق و ۳ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شدند. عمده اتهامات علیه این فعالان صنفی «اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل گروه غیرقانونی با هدف برهم زدن امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام» عنوان شده است

 -روز شنبه ۵ بهمن خالد پیرزاده و رضا محمدحسینی دو زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، توسط دادگاه انقلاب تهران مجموعا به ۲۳ سال و ۶ ماه حبس محکوم شدند.   

-روز یکشنبه ۶ بهمن چهار شهروند بهایی در کرج به نام‌های ابوالفضل انصاری، روح الله زیبایی، روئین کهنسال و محمدصادق رضایی،  مجموعا به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شدند. اتهام مطروحه علیه آنها «فعالیت تبلیغی علیه نظام و به نفع بهائیت» عنوان شده است.  

-روز دوشنبه ۷ بهمن ماه, شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران, با صدور حکمی کیانوش اصلانی قوجه بیگلو و توحید امیرامینی, دو تن از فعالان مدنی اهل آذربایجان محبوس در بند ۴ زندان تهران بزرگ را در مجموع به تحمل ۱۲سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم کرد. 

براساس حکم صادره توحید امیرامینی به ۷ سال و شش ماه و کیانوش اصلانی به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند. همچنین کیانوش اصلانی به مدت دو سال از عضویت در گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی محروم شده است.

-در هفته‌ای که گذشت ۷ شهروند از شهرهای کامیاران و ارومیه و یک شهروند اهل کردستان ترکیه از سوی دستگاه قضایی ایران به اتهام «همکاری با احزاب کردستانی مخالف نظام» به حبس و اعدام محکوم شدند. ناصر محمودنژاد شهروند ارومیه به تحمل ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. سه زندانی محکوم در بند جوانان زندان مرکزی ارومیه نیز به نام‌های امید سعیدی، کیهان رشیدی و کامران قاسمی هرکدام به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند. 

-زندانی سیاسی حیدر قربانی اهل کامیاران که پیشتر به ۱۱۸ ماه و ۶ سال حبس محکوم شده بود حکمش از سوی دادگستری سنندج به اعدام تغییر یافت. زندانی سیاسی محمود صادقی برادر زن حیدر قربانی نیز به ۲۵ سال حبس محکوم شده است. 

-شهروند اهل کردستان ترکیه به نام سردار اوزموش به تحمل ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

-یاشار سلطانی، مدیرمسئول سابق سایت «معمارنیوز» افشاگر فسادهای ملی قالیباف، به‌ اتهام «تشویش اذهان عمومی» به ۵ سال حبس و محرومیت از فعالیت در فضای مجازی محکوم شد.

-تحسین دادرس زندانی محبوس در زندان مریوان توسط دادگاه تجدیدنظر به اتهام «همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام» به شش سال حبس تعزیری محکوم شد.

-در هفته‌ای که گذشت یک شهروند اهل ثلاث باباجانی به نام عبدالله احمدی، از سوی دستگاه قضایی ایران به اتهام «همکاری با حزب دمکرات کردستان ایران» به تحمل ۴ سال حبس محکوم شد.

-چهار متهم یک پرونده در تهران، به اتهام سرقت، در کنار سایر مجازات‌ها مجموعا به ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شدند.

  قتل

 محمد ملکی، شهروند دستفروش ۲۳ ساله در جریان اعتراضات سراسری آبان ماه امسال در جاده ساوه محدوده سه راه آدران، با شلیک گلوله توسط نیروهای امنیتی از ناحیه کمر زخمی شد. گلوله با آسیب به ریه و عبور از این عضو، با اصابت به ستون فقرات متوقف شده و منجر به معلولیت آقای ملکی شده بود. این شهروند شامگاه یکشنبه ۶ بهمن ماه به دلیل جراحات وارده جان خود را از دست داد.  

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)