یک منبع محلی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت ظهر سه شنبه ۲۷ فروردین ماه ساعت ۱۶ تعدادی از فعالین زن کُرد مریوانی به همراه جمعی از شهروندان این شهر در اعتراض به گرداندن یک مرد با نام ” ت- داباشی ” با لباس کردی زنانه بر تن او درسطح شهر مریوان، به خاطر آنچه مامورین آنرا متنبه کردن«اراذ واوباش» نامیدند، تجمعی اعتراضی را در خیابانهای اصلی این شهر انجام دادند که با دخالت نیروهای گارد ویژه نیروی انتظامی مواجه شد.

بنابه گفته این فعال حقوق بشر، فعالین زن کُرد در اعتراض به پوشاندن لباس قرمز زنانه کُردی به این متهم مرد، با پوشیدن لباس قرمز کُردی و در دست داشتن پلاکاردهایی انجام این عمل را بی احترامی به جایگاه زن و توهین به کُردها دانسته و آن را به شدت محکوم کردند. بعد از شکل گیری اولیه تجمع و حرکت اعتراض کنندگان از میدان موسک به سمت چهار راه شبرنگ، نیروهای گارد ویژه اقدام به محاصره معترضین کرده و در میدان ۱۲ سواره این شهر به تجمع کنندگاه یورش برده و با باتوم و گاز فلفل تعدادی از شرکت کنندگان در این تجمع را زخمی کردند. به گفته این شاهد عینی به دلیل شدت این برخورد، پای یکی از زنان شرکت کننده شکسته شده و چندین نفر دیگر نیز دچار شکستگی سر شده اند.

این منبع به کمپین گفت که به دلیل ازدحام وشلوغی صحنه از اینکه چه تعدادی از افراد در این تجمع و به خصوص سازمان دهندگان آن دستگیر شده اند، نتوانسته اطلاعی کسب کند.

این فعال حقوق بشر در ادامه افزود فردی که با لباس زنانه کردی در شهر گردانده شده  به دستور دادستان شهر مریوان به اتهام نزاع و چاقوکشی برای درس عبرت گرفتن سایرین، به اجبار روسری، شلوار کردی و لباس قرمز زنانه به تن کرده بود و توسط  نیروهای انتظامی  روز دوشنبه دوشنبه ۲۶ فرودین ماه در خیابانهای اصلی شهر مریوان گردانده شد. اعتراض گسترده مردم در این شهر سبب شده که جمعی از نمایندگان کُرد مجلس ایران نیز با امضای نامه ی خواستار تذکر به وزیر کشور و وزارت دادگستری شده اند.

خبرگزاری نسیم با انتشار خبری در این زمینه نوشته که جمعی از نمایندگان مجلس با امضای نامه‌ای، در صدد تذکر به وزرای کشور و دادگستری درخصوص این اقدام هستند. به نوشته نسیم نمایندگان امضا کننده این نامه، از جمله نماینده مریوان در مجلس، این اقدام را خلاف شئونات اسلامی و تحقیر لباس و شخصیت زن مسلمان عنوان کرده‌اند و قصد تذکر کتبی به وزرای کشور و دادگستری را دارند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com