به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، از روز شنبه ۱۹ مرداد تا روز جمعه ۲۵ مرداد ماه ۱۳۹۸، سرکوب و نقض حقوق شهروندی توسط نهادها و ارگانهای وابسته به حاکمیت دیکتاتوری ولایت فقیه از طریق اعدام زندانیان در شهرها و زندان‌‌های مختلف کشور، با سرعت روزافرونی همچنان ادامه داشت.


اعدام

در هفته ای که گذشت دست‌کم ۱۰ زندانی در زندان‌های مختلف ایران به دار آویخته شدند.

صبح روز شنبه ۱۹ مردادماه ۹۸ دستکم ۴ زندانی در زندانهای مختلف اعدام شدند. یک زندانی به اتهام حمل مواد مخدر بنام سیدرضا دباغ ۳۴ ساله در زندان کاشمر، دو زندانی به نامهای قدرت علی پناه و یاسر به اتهام قتل در زندان مرکزی مشهد، و یک زندانی با مشخصات «ص-ع» ۲۶ ساله در زندان بابل به اتهام قتل به دار آویخته شدند.

سحرگاه روز چهارشنبه ۲۳ مردادماه یک زندانی با مشخصات «م-ح» که به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود در زندان خدابنده در استان زنجان به دار آویخته شد. در همین روز یک زندانی به نام مجید خلجی در زندان مرکزی کرج اعدام شد. خبر دیگری در همین روز از اجرای حکم اعدام زندانی دیگری با مشخصات «کرم.الف» ۵۲ ساله که شهروند تبعه افغانستان در زندان مرکزی مشهد حکایت داشت.

سحرگاه روز پنجشنبه ۲۴ مردادماه حکم اعدام سه زندانی که به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند در زندان مرکزی زاهدان به اجرا درآمد. سه زندانی اولیا نورزهی ۲۴ ساله، ایمان سراوانی ۲۸ ساله، و گل‌احمد آذرنگار نام داشتند.

بازداشت‌ها

روز شنبه ۱۹مردادماه سه شهروند بهایی ساکن تهران به نام‌های منیره باویل سفلایی، مینو زمانی پور و غلامحسین مظلومی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند. ماموران اداره اطلاعات با در دست داشتن حکم، وارد منزل منیره باویل سفلایی شده و پس از تفتیش منزل و ضبط بخشی از لوازم شخصی از جمله لپ تاپ، تلفن همراه، وکتب بهایی وی را نیز با خود بردند. مامورین در هنگام خروج گفته اند که تا اطلاع ثانوی وضعیت بازداشت شدگان را پیگیری نکنید.

روز شنبه ۱۹ مردادماه، سهیلا حقیقت، شهروند بهایی ساکن شیراز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.  هفت مامور اطلاعات سپاه با صورت‌های پوشیده به محل زندگی خانم حقیقت مراجعه کرده و پس از بازداشت وی اقدام به تفتیش منزل او کرده و بخشی از وسایل شخصی‌ از جمله کامپیوتر، مدارک شناسایی، کارت های بانکی و شناسنامه و پاسپورت وی را نیز ضبط کردند.

روز یکشنبه ۲۰ مرداد سال جاری، فرمانده سپاه ناحیه سلمان رشت از بازداشت سه شهروند به علت دفن سگ در یکی از مساجد روستای «امشه» از توابع این شهرستان خبر داد و اعلام کرد اقدام این شهروندان «توهین به مقدسات» محسوب شده و هیات امناء مسجد و سپاه ناحیه سلمان رشت از شاکیان خصوصی این پرونده هستند.

روز یکشنبه ۲۰ مرداد، وحید قدیری، توسط نیروهای امنیتی در استان اردبیل بازداشت شد. حوالی ساعت ۴ بعد از ظهر یکشنبه مامورین اداره اطلاعات به منزل مادربزرگ آقای قدیری مراجعه کرده و با در دست داشتن حکم بازداشت، وی را به همراه خود به مکان نامعلومی بردند.

روز یکشنبه ۲۰ مرداد کامیل احمدی, مردم شناس، نویسنده و پژوهشگر آسیبهای اجتماعی، ساکن تهران  توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. وی پس از انتقال به شعبه ۱ بازپرسی دادسرای امنیت با صدور قرار بازداشت ۱ ماهه روانه زندان اوین شد.

روز دوشنبه ۲۱ مرداد، نرگس منصوری، فعال مدنی و از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، در زمان بازگشت از محل کار، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

روز دوشنبه ۲۱ مرداد، تعدادی از دختران جوان توسط اطلاعات سپاه بازداشت شدند. زهرا خوش‌نواز، لیلی ملکی، هدیه مروستی و فروغ علایی، از جمله بازداشت شدگانی هستند که جرم آن‌ها تلاش برای ورود زنان به ورزشگاه‌های ایران تعریف شده است.  

روز چهارشنبه ۲۳ مرداد، محمد ابوالحسنی,  فعال مدنی ساکن قزوین، توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت و پس از تفتیش منزل به مکان نامعلومی منتقل شد. بازداشت این فعال مدنی با حکم شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران و به اتهام «همکاری با دولت متخاصم» و «تبلیغ علیه نظام» بازداشت شد.

روز چهارشنبه ۲۳ مردادماه رضا شرفخانی، شهروند اهل مشهد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. علیرغم پیگیری خانواده آقای شرفخانی تاکنون اطلاعی از وضعیت و محل نگهداری وی به دست نیامده است.  

بامداد روز جمعه ۲۵ مردادماه ده تن از شهروندان حاضر در یک مراسم عروسی در جویبار، با حضور دادستان این شهرستان و نیروهای امر به معروف استان مازندران به جرم مراسم مختلط بازداشت و تالار برگزارکننده مراسم نیز پلمپ شد. 

احضاریه

 اولدوز قاسمی، جواد احمدی یئکانلی و امیر ستاری، سه فعال آذربایجانی در پی شکایت معاون دادستان ارومیه با دریافت ابلاغیه ای الکترونیکی به اتهام « اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در مراسم غیرقانونی و داشتن مدارک فرقه گرایی » به دادسرای عمومی و انقلاب این شهر احضار شدند.

اذیت و آزار و فشار بر زندانیان

زندانی سیاسی اکبر باقری در اعتراض به حکم غیرقانونی، عدم رسیدگی پزشکی و تبعید به زندان تهران بزرگ و همچنین با خواسته بازگشت به زندان اوین در اعتصاب غذا به سر می‌برد. اعتصاب غذا بیماری‌های روده این زندانی را تشدید نموده است. او هم اکنون درد شدیدی در ناحیه سر و استخوان دارد. وی همچنین پس از تبعید به زندان تهران بزرگ به دلیل عدم وجود بهداشت به بیماری پوستی مبتلا شده است.

 حمزه درویش یکی از زندانیان اهل سنت محبوس در زندان رجایی شهر کرج نیز نزدیک به دو هفته است که در اعتصاب غذا به سر می‌برد. اعتصاب غذای این زندانی در اعتراض به عدم موافقت با درخواست اعاده دادرسی، عدم برخورداری از حق انتخاب وکیل و عدم رسیدگی به مسائل مربوط به ایرادات پرونده صورت گرفته است.
این زندانی طی روزهای گذشته با افت شدید وزن روبرو بوده و به مشکلات گوارشی و کلیوی دچار شده است، با این وجود هیچ گونه اقدامی جهت انتقال وی به بهداری و انجام معاینات پزشکی صورت نگرفته است.

در زندان مرکزی ارومیه نیز چهار تن از زندانیان سیاسی و امنیتی به نام‌های مصطفی سبزی، قادر سلیمی، بشیر پیرماوانه و رحمی تورگوت، جهت استیفای حقوق خود با طرح مطالباتی جداگانه در اعتصاب غذا به‌سر می‌برند. به‌رغم این که بیش از ۲۰ روز از اعتصاب غذای این زندانیان می‌گذرد، تاکنون هیچ گونه رسیدگی‌ای از سوی مسئولین زندان و مراجع قضایی به خواسته‌های این زندانیان صورت نگرفته است. این افراد در چهارمین هفته از اعتصاب غذای خود دچار کاهش وزن و افت شدید فشار خون شده‌اند. ضعف شدید توان حرکت را از آنها گرفته و تمام مدت مجبور به ماندن در تخت‌های خود هستند. به جز مواردی که به همراه چند نفر از همبندی‌های‌شان به بهداری زندان منتقل می‌شوند.

۵تن از زندانیان بند ۵ زندان رجایی شهر به اتهام گرفتن فیلم از صحنه نفرت انگیز اعدام و انتشار آن در فضای مجازی در معرض اعدام قرار گرفته‌اند. روز شنبه ۱۹ مردادماه، مأموران زندان پس از یورش به سالن ۱۴ بند ۵ زندان رجایی شهر، ۵ تن از زندانیان به اسامی صمد فرهادی، صادق حافظی، محمد چهارگوشه، علی باقری و یک زندانی دیگر را با ضرب و شتم به محل نامعلومی منتقل کردند. علت انتقال ناگهانی این زندانیان، فیلمبرداری از صحنه اجرای حکم اعدام در چهارشنبه ۱۶ مرداد ماه و تصاویر مسئولان و عاملان اجرای حکم اعدام و انتشار آن است. این زندانیان محکوم به اعدام بوده و تهدید اعدام مخفیانه آنها توسط ماموران ولایت فقیه وجود دارد.

مسئولان زندان اوین جهت فشار بر خانم فرنگیس مظلوم مادر زندانی سیاسی سهیل عربی ، ملاقات و تماسهای وی با خانواده‌اش را قطع کرده‌اند. آنها همچنین وثیقه سنگین ۳۰۰ میلیون تومانی برای آزادی وی صادر کرده‌اند، مبلغی که این خانواده قادر به تهیه آن نمی‌باشند. خانم فرنگیس مظلوم به اتهام این که صدای فرزند دربندش بود بازداشت شده است.

علی اشرف پروانه، که مدت ۱۸ سال است در زندان رجایی شهر کرج در حال تحمل حبس است، در دومین روز اعتصاب غذای خود به یکی از سلول های انفرادی این زندان منتقل شد. این زندانی، خواهر و مادر خود را در زلزله از دست داده است و به تازگی در جریان این خبر قرار گرفته است، بر همین اساس تقاضای مرخصی جهت بازدید از خانواده کرده اما با درخواست وی مخالفت شده است. آقای پروانه از روز شنبه ۱۹ مرداد در اعتراض به مخالفت قاضی ناظر زندان و دادستان با اعزام وی به مرخصی دست به اعتصاب غذا زده است.

صدور احکام

 در هفته‌ای که گذشت ۷ نفر از کارگران نیشکر هفت تپه، به احکام ناعادلانه و غیرانسانی، هشت ماه حکم تعلیقی و تحمل ۳۰ ضربه شلاق به اتهاماتی همچون «اخلال در نظم عمومی» و یا «نشر اکاذیب»  محکوم شدند.
دادگاه کیفری استان تهران برای هفت متهم به سرقت حکم قطع دست و مجموعا ۳۷۰ ضربه شلاق صادر کرد. براساس این حکم برای دو نفر از هفت متهم به سرقت حکم قطع دست و برای ۵ نفر دیگر هرکدام ۷۴ ضربه  شلاق و ۳ تا ۵ سال حبس صادر شده است.

روز  شنبه ۱۹ مردادماه،  وکیل مدافع حامد آیینه وند، روزنامه نگار محبوس در زندان اوین، از تایید حکم ۶ سال حبس موکلش در دادگاه تجدیدنظر خبر داد و گفت که از این میزان، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس قابل اجرا خواهد بود.

فاروق ایزدی نیا، محقق، مترجم و شهروند بهایی ساکن تهران، توسط دادگاه انقلاب تهران به اتهام « اقدام علیه امنیت کشور از طریق اداره تشکیلات بهایی» به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده است.  

عارف محمدی، شهروند اهل ارومیه که در تیرماه سال جاری بازداشت شده بود توسط دادگاه انقلاب به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. وی در حال حاضر در زندان ارومیه به سر می برد. گفته می شود که آقای محمدی در این جلسه دادگاه از دسترسی به وکیل مدافع محروم بوده است.

سه شکارچی یک راس بز کوهی در استان لرستان هر کدام به ۳ سال حبس تعزیری، ۲۰ میلیون ریال جریمه نقدی و ضبط اسلحه به نفع دولت محکوم شدند.

متصدی یک واحد آلاینده محیط زیست در بهارستان تهران که در زمینه روکش زدن مبل فعالیت داشت بخاطر رعایت نکردن مسائل زیست محیطی به ۶ ماه حبس محکوم شد.

روز دوشنبه ۲۱ مرداد فرهاد شیخی، از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر توسط دادگاه کیفری دو تهران به ۴ ماه حبس و ۵ ضربه شلاق محکوم شد

قتل

روز شنبه ۱۹ مردادماه مأموران پادگان نیروی هوایی محمود آباد مازندران به روی مردم آتش گشودند و دو تن از مردم را به‌قتل رساندند. این حمله زمانی صورت گرفت که ماموران قصد داشتند اراضی مردم را تحت عنوان محدوده باند فرودگاهی، فنس کشی کنند، که با مخالفت و مقاومت صاحبان اراضی مواجه شدند که به درگیری بین آنها منجر شد. در این درگیری ماموران حکومتی اقدام به شلیک مستقیم به مردم که فقط با چوب و سنگ در مقابل شلیک گلوله ها از خودشان دفاع می کردند، کرده و دو نفر از آنها را کشته و تعدادی را مجروح کردند.  

شامگاه یکشنبه ۲۰مرداد، یک کاسبکار کُرد به نام سعید حسن‌پور، ۴۴ ساله اهل روستای «کانی رش» از توابع اشنویه براثر شلیک مستقیم نیروهای سپاه پاسداران جان خود را از دست داد. این کاسبکار بدون اخطار قبلی از فاصله نزدیک هدف تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران قرار گرفت. نیروهای جانی سپاه پاسداران این کاسبکار را به ظن حمل کالای قاچاق هدف شلیک مستقیم قرار دادند.

بامداد روز یکشنبه ۲۰ مردادماه ماموران نیروی انتظامی در جاده اهواز – شوشتر با شلیک مستقیم یک شهروند اهوازی را به قتل رساندند. این شهروند به نام عباس امیری ۱۹ ساله از ساکنان شهر اهواز به دلیل توجه نکردن به ایست نیروهای انتظامی مورد تعقیب قرار گرفته و از ناحیه قلب مورد اصابت گلوله ماموران نیروهای انتظامی قرار گرفت و در دم جان باخت.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com