کلیسای ملی سوئد، که مرکز الهیات انجیلی این کشور محسوب میشود، اعمال دستوالعملی جدید که کشیشان را موظف به استفاده از ضمیر خنثی به جای ضمیر مذکر برای خدا میکند را به عنوان بخشی از روند نوگرایی در دستور کار خود قرار داد.

در این دستورالعمل، از همه روحانیون و کشیشان کلیساها خواسته شده است که برای خدا از ضمیر خنثی استفاده کرده و از به کارگیری کلماتی مثل “او” (مذکر)، پدر و صاحب، خودداری کنند. قرار است که کشیشان در مراسم های مختلفی که در کلیسا به عنوان خدمات ارانه میشوند، به جای کلمات فوق الذکر، از عبارت ” به نام خدا و تثلیث مقدس” استفاده کنند.

تغییرات اخیر در کتابچه خدمات کلیسا، با هدف سوق دادن جامعه به دربرگیری جنسیتی همه افراد، گنجانده شده است.

کشیشانی که از دستورالعمل فوق الذکر پیروی نکرده و از الفاظ قدیمی در خدماتشان استفاده کنند، مجازات نخواهند شد. هر چند که اسقف ارشد همه آنها را به بکارگیری این دستورالعمل اکیدآ تشویق کرده است.

آنجی ژاکلین، اسقف اعظم سوئد و شهر اوپسالا توضیح میدهد که کلیسا در سوئد همواره آموزه هایش را در رابطه با خدا، با تلفیقی از ضمائر مذکر و مونث به جامعه ارائه کرده است.

او در توضیح به خبرگذاری پی بی اس گفت: ” خدا ماورای دسته بندی های انسانی از جنسیت است. این چیزی است که پیش از این  در فصل یازده عیسی پیامبر آمده است.”

او ادامه میدهد: ” خدا میگوید، من خدا هستم. نمیگوید که من مرد یا زنم. خداوند فرای اینهاست و ما به دستورالعملی درکارمان نیاز داریم که این واقعیت را به ما یادآوری کند چرا که به دلیل محدودیت های ذهنمان تمایل به تمثیل و گروه بندی خدا، در دسته بندی های تعریف شده انسانی هستیم. ما عملکرد درست سیاسی را پرستش نمیکنیم. ما خدا را میپرستیم، کسی که کائنات را خلق کرد.”

او افزود:”ما سنت های قدیمی مان را زیر پا نمیگذاریم بلکه با تصحیح الفاظی که برای خدا به کار خواهیم برد، به حقایقی که حتی در سنت های قدیمی در مورد خدا تایید شده است، تاکید میکنیم. چنانکه جولیان نوریچ در قرن چهاردهم گفت همانطور که خدا پدر ماست، مادر ما نیز هست. منظورم این است که دستورالعمل جدید، اختراع در دین نیست. این تعالیم در سنت قدیمی ما موجود است.”

لنا سوهوسترند، سرپرست کلیسای بزرگ شهر لوند در سوئد اضافه میکند: ” من فکر نمیکنم که خدا یک پدر و یا مادر بزرگواری است که در آسمان نشسته است. امروز ما با سوالاتی در رابطه با جنسیت روبرو هستیم که پررنگ تر از گذشته هستند. این مساله بی شک، به روی الهیات، زندگی کلیسا و تفکرات معنوی ما تاثیر گذاشته است.”

این حرکت به طبع موجب واکنش محافظه کاران در سطح کشور شد.

کشیش میکائیل لوگرن میگوید: ” وقتی خدا را پدر خطاب میکنیم معنی اش این است که پسری هم میتواند داشته باشد. خداوند نامش را چنین معرفی کرده: پدر، پسر و روح القدس.اینها مفاهیمی نیست که بتوان به سادگی با آنها بازی کرد. با عقیده نمیتوان بازی کرد. با آیین مناجات در کلیسا نمیتوان بازی کرد.”

او ادامه میدهد: “پیروی کردن از سنت ها به معنی با رگ و ریشه بودن است. این سنت ها، تاریخی هستند که هویت ما را میسازند و ما را به جایی که رسیده ایم رسانده اند. اگر تماسمان را با چیزی که هویتمان را ساخته از دست بدهیم، این ریسک وجود دارد که هویت خویش را از دست بدهیم.”

سوئد تنها کشوری نیست که مسیحیت تحت مدرنگرایی قرار گرفته است.

اسقف کلیسای مسیحیان انگلستان این هفته خیریه ایی که برای شمول دگرباشان جنسی در کلیسا کمپین خواهد کرد را راه اندازی میکند.

پیشتر، اسقف شهر لیورپول، پال بیز، به عنوان مدیر خیریه جدیدالتاسیس اوزن، که قرار است برای حذف تبعیض بر اساس هویت جنسی و جنسیت با سازمان های مذهبی سراسر دنیا کار کند، گماشته شد. این خیریه، با سازمان های مذهبی که با رابطه عاشقانه خارج از نرم دگرجنسخواهی مخالفند، کار خواهد کرد. به علاوه، این خیریه برای بهبود روابط سازمان های مذهبی که مواضعی متضاد در رابطه با هویت جنسی و جنسیت دارند، فعالیت خواهد کرد.

پال بیز در رابطه با قبول سمت مدیریت این خیریه گفت: “کلیسای انگلستان خود را متعهد به اجرای آنچه اسقف اعظم دربرگیری رادیکال نامیده است کرده است و به صورت عمومی اعلام نموده که مخالف هرشکل و فرمی از همجنسگراستیزی است.

اگر ما به این تعهد باور داریم؛ که من فکر میکنم داریم، باید به دنبال راه های مناسب برای پذیرا بودن دگرباشان جنسی که میخواهند عشقشان توسظ کلیسا به رسمیت شناخته شود  و تاکید بر این پذیرش توسط کلیسا باشیم.”

در مصاحبه ی دیگری با گاردین، این اسقف دیدگاه های خود را که در تضاد با مسیحیان انجیلی در آمریکا که از سیاست های رییس جمهور ترامپ و دولت اش که در صدد تضعیف حقوق دگرباشان جنسی و ممانعت به دستیابی به برابری در سطح کلان هستند حمایت میکنند، ابراز کرد.

او گفت: ” به نظر میرسد کسانی که در آمریکا خود را مسیحیان انجیلی مینامند، بی چون و چرا پذیرای سیاست های آقای ترامپ هستند. برخی از چهره های مهم که اصطلاحا رهبران انجیلی نامیده میشوند، به چیزهایی تن میدهند و مسائل مهمی را بی اهمیت میخوانند، که قطعا آنها را در دیگر بخش های زندگی شان مهم میدانند.”

او افزود: “به نظر میرسد برخی از آنچه توسط رهبران دینی گفته شده در تبانی با سیستمی است که فقرا را به حاشیه میراند، سیستمی که به جای پل دیوار میسازد، سیستمی که میگوید، افرادی که در حاشیه جامعه هستند باید حذف شوند، سیستمی که میگوید ما پذیرای دیگران در کشورمان نیستیم.”

“هنگامی که کسی چنین حرف هایی میزند، باید بتواند به عنوان یک مسیحی از آن دفا کند. من فکر نمیکنم این حرف ها، قابل دفاع باشند.”

رهبران انجیلی مانند فرانکلین گراهام و تونی پرکینز، افراد موثری در حمایت از کمپین ترامپ برای ریاست جمهوری و گروه های لابی گر مسیحی راستگرا عناصر حیاتی در چرخش دولت ترامپ بر علیه دگرباشان جنسی بوده اند.

این اسقف اقرار کرد که برخی از همکاران فوق محافظه کارش از حضور در اتاقی که او در آنجا حاضر است سر باز میزنند.

پال بیز در بلاگ خود نوشت: “تجربه شخصی من از زمانی که شروع به صحبت در مورد نیاز به ایجاد تغییر در کلیسا کرده ام این است که به نظر بسیاری که عقایدی مخالف من دارند بسیار مشکوک به نظر میرسم تا جایی که بعضی از آنها نمیتوانند حضور من را در کنارشان و در یک اتاق و یا همکاری با من را تحمل کنند. این مساله موجب تغییر موضع و تصمیم من نشده است اما به من کمک کرده است که درک کنم اسقف بودن، یا یک اسقف حرامزاده بودن از دید دیگران، در کلیسای امروز چه معنی دارد.”

ما همه جا هستیم، آزاد و برابر:

‏‎فیس بوک ما:
‏‎‏‎‏https://m.facebook.com/DharmaMartia ‏‎
وب سایت ما:‏
‏‎‏http://dharmamartia.org
‏‎صفحه خبر وب سایت :
http://news.dharmamartia.org/
اینستاگرام ما:
‏dharma_martia
توییتر ما:
‏@DharmaMartia ‏‎
کانال تلگرام ما:
‏‎‏https://telegram.me/DharmaMartia
‏‎همکاران ما:
‏‎‏رسانه همیاری: ‏‎‏
http://media.hamyaari.ca
‏‎‏سایت خودنویس: ‏‎‏
www.Khodnevis.org
‏‎‏ فضای اختصاصی دارما و مارتیا در تریبون زمانه:

 www.tribunezamaneh.com/archives/author/dharma-martia
سایت پلنت ترنسجندر:
www.planettransgender.com ‏‎

منبع:

http://www.pinknews.co.uk/2017/12/29/church-tells-priests-to-stop-calling-god-he-and-use-gender-neutral-pronouns/

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com