این یک روش درمانی از طریق صحبت کردن با بیمار است:
▪️ در مرحله اول روان درمانگر تلاش در دریافت طرز تفکر بیمار نسبت به خود، پیرامون اطرافش و دیگران دارد.
▪️ در مرحله دوم سعی می نماید مسائل ومشکلاتی که موجب تولید اختلالات روانی در فرد گردیده است را پیدا نماید.
“رفتار درمانی شناختی” به شما کمک می‌کند تا به گونه‌ی دیگری اندیشیده و درنتیجه‌ی این طرز تفکر جدید می‌توانید با رفتارهای سالم‌تر و درست‌تری در برابر حوادث ناخواسته و ناگوار پیرامونتان برخورد نمائید.
برخلاف سایر روش‌های گفتار درمانی که روان درمانگر در پی شناسائی و ریشه‌یابی علل رفتارهای نامناسب مراجع خود در برابر ناملایمات وحوادث زندگی است تا به او کمک کند، در “رفتار درمانی شناختی” روان درمانگر فقط بر مشکلات زمان حال (اینجا و اکنون) و آنچه موجب ناراحتی و اضطراب درفرد بیمار گردیده است، تکیه می‌کند.

✅ رفتار درمانی شناختی در چه مواردی کمک کننده است؟
رفتار درمانی شناختی می‌تواند در موارد زیر کمک کننده باشد:
اضطراب، افسردگی، ترس، فوبیا (ترس از مکان‌های شلوغ و ترس اجتماعی)، استرس، پرخوری، اختلالات وسواسی اجباری، اختلال پس از حادثه استرس، اختلال دو قطبی و جنون.
همچنین می‌تواند درمواردی که فرد دچار مشکلاتی از قبیل عدم قدرت کنترل خشم یا خود کم‌بینی و حتی درمورد مشکلات جسمی مانند خستگی‌ها و دردهای مزمن هم موثر باشد.

✅ چگونه رفتار درمانی شناختی به فرد کمک می کند؟
رفتار درمانی شناختی به فرد کمک کرده تا درک بهتری از مسائلی که موجب تولید عدم تعادل روانی در او گردیده‌اند پیدا نماید.
در این روش خاص روان‌درمانگر تلاش می‌کند تا معضل بزرگ شما را به اجزائ کوچکتری تبدیل کرده و این به شما کمک می‌کند تا معضلات و چگونگی تاثیرگذاری آنها را در زندگیتان بهترببینید.
این اجزا عبارتند از:
▪️وضعیت، این معمولأ شامل یک حادثه تأثرآور و یا یک موقعیت دشوار در مسیر زندگی فرد است. بدنبال این وضعیت نامناسب درقسمت‌های مختلف ذهن فرد، تغییراتی ایجاد خواهد شد و این تغییرات در زیر می‌باشند
▪️ اندیشه
▪️احساسات
▪️ احساسات فیزیکی
▪️طرز بر خورد با مشکل
هر کدام از این اجزاء می‌توانند بر یکدیگر تاثیرگذار باشند. طرز تفکر شما درباره یک مشکل خاص موجب تغییر وتحول در حالات فیزیکی و احساسی‌تان خواهد گردید.

راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com