capture

مردان  همجنسگرا وحشت از آزمایش های مقعد که مجبور می شوند در  اوگاندا تحمل کنند را فاش کردند :”بسیار زجر آور و همراه با خون است”

آنها می گویند در حالی که این عمل به ظاهر برای پیشگیری از انتقال اچ آی وی است اما تنها شکلی از  تبعیض و سواستفاده است.

“نیکولاس اپیو” وکیل اوگاندایی در حال آماده سازی یک پرونده قانون اساسی است تا آزمایش های احباری مقعد را ممنوع کند.

او باور دارد که پیشگیری و کنترل اچ آی وی و ایدز بطور غیر قانونی استفاده می شود، و به عنوان بهانه ای برای اثبات  همجنسگرایی است.

اپیو گفت :”آنها از قانون به عنوان بهانه ای برای انجام این آزمایش ها استفاده می کنند. ما می خواهیم که این اقدام ها ممنوع شود. در تمامی پرونده هایی که ما درگیر بودیم، افراد دستگیر و به کلینیک های ویژه ای فرستاده شدند.”

مانند بیشتر کشورهای جنوب صحرای  آفریقا، اوگاندا بسیار مذهبی و از نظر اجتماعی بسیار محافظه کار است. خشونت علیه  همجنسگرایا  زن،  همجنسگرایان مرد،  دوجنسگرایان و افراد  دگرجنس گونه امری عادی است و سیاستمداران در دراز مدت تلاش کرده اند تا قانونی را تصویب کنند که حقوق اساسی  جامعه دگرباشان را انکار می کند.

بیش از دو سال پیش قانونی تصویب شد که  رابطه جنسی  همجنسگرا را با حکم زندان طولانی مدت مجازات می کند، که این قانون طوفان بین المللی اعتراض را برانگیخت و منجر شد که بعضی از کشورهای کمک کننده از کمک خودداری کنند.

دادگاه قانون اساسی این قانون را بطور فنی در آگوست ٢٠١۴ لغو نمود – این قانون از پیش به عنوان لایحه “کشتن همجنسگرایان” شناخته شده بود زیرا پیش نویس نخست آن شامل مجازات مرگ برای رابطه جنسی  همجنسگرا بود.

به هر حال، افراد بسیاری در اوگاندا طرفدار قوانین تبعیض آمیز علیه همجنسگرایان هستند.

بنا بر گفته اپیو، مواردی مانند موکاسا برای محکوم نمودن افراد  دگرباش در دادگاه طراحی نشده اند. “این آزمایش ها به عنوان مدرک استفاده نشده اند، آنها به عنوان ابزاری برای بدنامی و محرومیت از ویژگی های انسانی استفاده شده اند.”

موکاسا که در یک رستوران کار می کرد گفت که پلیس و مسئولین تلاشی برای مخفی کردن هویت او انجام ندادند.

“من نمی توانم در خیابان راه بروم، نمی توانم به داروخانه بروم، من هیچ پولی ندارم و نمی توانم ادعای مزایا کنم چون من یک همجنسگرا هستم.”

بنا بر نظر کارشناسان چنین آزمایش هایی فاقد اعتبار هستند و همچنین قانونی و پزشکی نیستند.

“وینسنت لاکوپینو” مدیر پزشکی پزشکان  حقوق بشر گفت :

“مطلقا ارزشی در چنین آزمایش هایی به این منظور وجود ندارد.”

او گفت که این آزمایش ها غیر اخلاقی و مضر هستند و در برخی موارد شکنجه به حساب می آیند.

“عسگر کیاروم” مدیر حمایت در شورای بین المللی بازپروری برای قربانیان شکنجه موافق است که “این اقدام ها هم فاقد ارزش علمی و هم فاقد استانداردهای بین المللی در ممنوعیت  شکنجه و بدرفتاری هستند.”

همجنسگرایی سال ١٩۵٢ در اوگاندا ممنوع شد. در سال های اخیر حمله ها علیه دگرباشان در حال افزایش بوده است، بر طبق دیدبان حقوق بشر، اوگاندا با سیاست های ضد همجنسگرایی رییس جمهور “یووری موسونی” پر شده است.

“نیلا گوسال” پژوهشگر ارشد در دیدبان حقوق بشر گفت :”گفتمان گرم در مسیر قانون ضد همجنسگرا و قوانین حقوقی سخت و بی رحمانه ی آن به نظر می رسد که منجر به افزایش آزار و اذیت افرادی توسط شهروندان و پلیس بشود که بفهمند آنها همجنسگرا هستند.”

اوپیو وکیل حقوق بشر اکنون در حال آماده کردن پرونده اش می باشد و انتظار می رود که در ماه های آینده آماده شود.

او گفت :”آزمایش های مقعد شکلی از شکنجه می باشند، یک نقض قانون اساسی اوگاندا، بخش آفریقایی و حقوق بشر بین المللی است. ما خواستار ممنوعیت این آزمایش ها هستیم.

اگر این دادگاه این اقدام را مخالف قانون اساسی اعلام کند، این آزمایش ها غیرقانونی خواهند بود، و بدین معناست که هر فردی که در اجرای این آزمایش ها دست داشته است می تواند تحت تعقیب قانونی قرار بگیرد.”

پرونده ی موکاسا در نهایت به دایل کمبود مدرک رد شد اما او گفت که او محکوم شد و در حال گذراندن محکومیت البته خارج از زندان است.

او از زمان این پرونده هویتش را تغییر داد، و اکنون در یک پناهگاه زندگی می کند، و از خانواده و دوستان جدا شده است.

موساکا افزود :”من به دلیل این مورد کارم را از دست دادم. مردم می دانند من کیستم، نمی توانم خانه ام را ترک کنم. نمی توانم تاکسی بگیرم، نمی توانم کاری داشته باشم، همه ی آنها به دلیل این مورد است.”

ترجمه تخصصی برای دارما و مارتیا: احسان پارسی

فیس بوک ما:

‏‎‏https://m.facebook.com/DharmaMartia

وب سایت ما:

‏http://dharmamartia.org

صفحه خبر وب سایت :

‏http://dmblog.dharmamartia.org/ home

کانال تلگرام ما:

‏https://telegram.me/DharmaMartia

همکاران ما:

‏http://media.hamyaari.ca

‏www.Khodnevis.org

‏https://www.tribunezamaneh.com/archives/author/dharma-martia

‏‎منبع :

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3896042/In-Uganda-gay-men-say-police-use-torturous-method-prove-homosexuality.html

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com