جلسه دادگاه ارائه دادخواهی برای استرداد دو پرونده کلیدی سازمان اطلاعات آمریکا (سی آی ای) علیه دو کشور رومانی و لیتوانی در دادگاه حقوق بشر اروپا در جریان است. این پرونده‌ها آخرین شانس برای افشای حقیقت درباره آن است که این دو کشور برنامه ایالات متحده برای آدم‌ربایی و بارداشت‌های پنهانی را حمایت کردند.
این دادگاه درباره «عبدالرحیم النشیری» و «زین‌العابدین محمدحسین» معروف به ابو زبیده تلاشی برای افشای جزئیات کامل درباره اتفاقاتی است که برای این دو تن در زندان‌های «سی آی ای» پیش از آنکه به زندان گوانتانامو منتقل شوند رخ داده است.

Untitled-8
کمیته منتخب سنای آمریکا در امور اطلاعاتی در دسامبر ۲۰۱۴ گزارشی منتشر کرد که در آن جزئیات بی‌شماری درباره انواع شکنجه از جمله غرق مصنوعی (شکنجه‌ای که به النشیری و ابو زبیده توسط سی آی ای داده شد) آمده بود. اما دادگاه‌های آمریکا از رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با اقدامات «سی آی ای» خودداری کرده‌اند.
سازمان عفو بین‌الملل همراه با کمیسیون بین‌المللی حقوقدانان در این پروسه‌های اخیر دخالت کرده‌اند. در این دادخواست‌ها «النشیری» علیه رومانی و ابو زبیده علیه لیتوانی اعلام دعوی کرده است. عفو بین‌المل پیش از این نیز در موارد مشابه پرونده‌هایی که به دادگاه اروپا ارجاع داده شد، مداخله کرده است. از جمله این پرونده‌ها می‌توان به ادعاهایی که همین افراد علیه لهستان ارائه داده بودند و در ژوئیه ۲۰۱۴ دادگاه کشور لهستان را به دست داشتن اقدامات سی آی ای محکوم کرد.
تعدادی از کشورهای اروپایی در تسهیل شکنجه و ناپدیدشدن قهری افراد توسط سی آی ای پس از حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ نقش ایفا کردند اما اقدام چندانی برای عدالتخواهی و پاسخگویی مجرمان انجام نشده است. در فوریه امسال دبیر کل شورای اروپا خواستار رسیدگی به نقش این دولت‌های اروپایی شد.
«جولیا هال»، کارشناس عفو بین‌الملل در امور ضدتروریسم و حقوق بشر در اروپا می‌گوید: « رومانی و لیتوانی هرگز برای دخالت مستقیم داشتن در استرداد و بازداشت پنهانی توسط سی آی ای پاسخگو نبوده‌اند.

کانال تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com