زنانی که در تحولات منتهی به انقلاب بهمن ۵۷ و ماه‌های پس از آن به فعالیت سیاسی روی آورده بودند، گروه متنوعی را در بر می‌گرفتند. این تنوع نه فقط در سازمان‌های مختلفی که زنان به آنها پیوسته بودند که در نحوه ارتباط و شکل فعالیت آنها با این سازمان‌ها هم نمود داشت. برخی از زنان، به طور مستقل و بدون هیچ زمینه خانوادگی به سازمان‌های سیاسی پیوسته بودند و برخی از آنها، هوادار سازمان‌هایی بودند که پیش یا هم‌زمان با آنها، افراد دیگر خانواده‌شان مانند برادر یا خواهر و یا شوهران‌شان به آن سازمان‌ها پیوسته بودند.
در چنین شرایطی، یکی از دردناک‌ترین آزارهای جنسی که پس از زندانی شدن به فعالان سیاسی زن وارد شده، انکار هویت مستقل و زائده‌ای از مردان دانسته شدن بوده است. نتایج حاصل از تحقیقات عدالت برای ایران نشان می‌دهد که گفتارهایی که زنان فعال سیاسی را تا حد برآورده کنندگان نیازهای جنسی مردان فعال سیاسی تقلیل می‌داده به طور فراگیری در زندان‌های مختلف رواج داشته اشت.

Untitled-66
تهمینه پگاه نیز عمومیت داشتن چنین فضایی از فرودست سازی زنان در زندان را تایید می‌کند و می‌گوید: «از نظر اون نیروهایی که بازجویی می‌کردند، ما جنس دوم به حساب می‌آمدیم. چون مردها در تشکیلات سازمانی به ما می‌گفتند چه کار بکنید. این که به عنوان یک انسان مستقل نظر داشته باشیم، ما را جدی نمی‌گرفتند. برخوردشون این بود که از زن بودنمون خجالت بکشیم. این آدم را خیلی آزار می‌داد. ما باید در رابطه با یک مرد تعریف می‌شدیم؛ یک مرد سیاسی. مثلاً اگر کسی شوهر داشت می‌گفتند تو خودت این کاره نبودی بری توی این جهت سیاسی، شوهرت باعث شده، باید ازش متنفر باشی.»
پروانه علیزاده در مورد تجربه خود می‌گوید: «مثلاً به ما می‌گفتند ژامبون توی ساندویچ [یعنی شما وسط دو تا مرد می‌خوابیدید]، یا می‌گفتند شما برای راحت بودن مردها در خانه‌های تیمی بودید. حتی اگر من می‌گفتم که من کاری نکردم، من مسلمانم، برای این که کمتر اذیتم کنند، می‌گفتند آره وقتی توی خانه‌های تیمی بودی با ده تا مرد می‌خوابیدی، حالا به ما می‌گویی مسلمانی؟ این چیزی بود که مدام به ما بچه‌های چپ می‌گفتند. ما از دید آنها آدم‌هایی بودیم که فقط برای راحتی خاطر جنسی یک مرد وارد سیاست شده بودیم. به ما حتی به عنوان یک آدم سیاسی هم نگاه نمی‌کردند.»
منبع: کتاب جنایت بی‌عقوبت-شکنجه و خشونت جنسی علیه زندانیان زن در دهه ۷٠ و ۸٠-انتشارات عدالت برای ایران ١٣۹٢

برای دریافت فایل پی دی اف کتاب اینجا را کلیک کنید
کانال تلگرام عدالت برای ایران را دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com