عواقب فقدان کاسه ی پر از آب بین وکیل و موکل . نویسنده ؛ احمد خلیلی
به گزارش خبرگزاری هرانا ؛ روز شنبه ۲۳ خردادماه ۱۳۹۴ محمد مقیمی وکیل آتنا فرقدانی – فعال حقوق کودکان که به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس محکوم شده است – ایشان در دیدار با موکلش و طی دست دادن با وی در صورت جلسه ی تنظیم شده به اتهام « زنا » به زندان رجائی شهر ، منتقل و بازداشت شد . ( ۱ )
احکام قضائی در جمهوری ولایت فقیه مبنای دینی و شرعی دارد ، لذا با این رویکرد در این نوشتار پیش روی نسبت به دست دادن دو فرد غیر هم جنس که به نامحرم تلقی می گردد ، به واکاوی ریشه ها و احکام فقهی اتهام مذکور می پردازیم .
در خصوص دست دادن دو فرد در قرآن آیه ای را نیافتم اما در آیات ۳۰ و ۳۱ سوره ی نور ؛ نگاه به نامحرمان ، حرام و رعایت دقیق حجاب اسلامی به مومنان گوشزد شده است . اما آن چه در درجه بعد اهمیت بسزائی دارد ، نقش روایات در پیشبرد احکام اسلام است . چنانچه آمده است ؛ ابان بن عثمان در روایت معتبری از امام صادق نقل می کند که چون پیغمبر مکه را فتح کرد ، مردها با آن حضرت بیعت کردند . سپس زنان برای بیعت آمدند … زنان گفتند ؛ یا رسول الله چگونه با تو بیعت کنیم ؟ فرمود ؛ من با زنان مصافحه نمی کنم و کاسه آبی خواست و دست در آن فرو برد و بیرون آورد و به زنان فرمود شما هم دستان خود را در این آب فرو برید و این کار بیعت با پیامبر ( ص ) است . ( ۲ )
همانا مصافحه ( دست دادن به یکدیگر در هنگام ملاقات ) با نامحرم ، ملازم با لمس نامحرم بلکه عین آن است زیرا در صدق عنوان لمس بین لمس دست و لمس سایر اعضاء تفاوتی وجود ندارد . بدین سبب فقیهان در ممنوعیت لمس نامحرم بین یک عضو با اعضای دیگر تفاوتی ندانسته اند . ( و یحرم علی کل من الرجل و المرأه الأجنبین أن یمس أی جزء من أجزاء الاخر ، بأی عضو من اعضائه حتی السن و الظفر و الشعر مما تحله الحیاه ). ( ۳ )
بنابراین ؛ مصافحه با نامحرم به طور مطلق اعم از این که زن ، مسلمان باشد یا از اهل کتاب ، و اعم از این که مرد آغازگر مصافحه باشد و به زن دست بدهد یا زن شروع کننده باشد ، به عنوان اولی حرام است و دلیلی بر استثنای زنان اهل کتاب از ممنوعیت مصافحه نیست . ( ۴ )
احکام اخروی دست دادن با نامحرم ؛
پیامبر اکرم در این باره فرمودند ؛ « کسی که با زن نامحرمی دست دهد ، در روز قیامت در حالی که به زنجیر کشیده شده است محشور می شود و سپس فرمان می رسد که او را راهی دوزخ سازند . » ( ۵ )
لذا از منظر اسلام دست دادن مرد با زن غیر محرم ، خواه به قصد تلذذ و خواه بدون قصد ، ممنوع و حرام است . اگر چه در مواردی دست دادن با نامحرم به عنوان امری عرفی و اجتناب ناپذیر تلقی شود ، می توان با شرایطی اقدام به این کار کرد . به عنوان نمونه ، دست دادن باید با استفاده از دستکش و یا حائلی دیگر بوده و علاوه بر آن از فشردن بیش از اندازه دست طرف مقابل خودداری شود . ( ۶ )
اما آن چه اهمیت دارد ؛ صدور احکام غیر دموکراتیک و فرمایشی در دادگاه انقلاب اسلامی است که توسط قضات خودفروخته امثال ؛ مقیسه ، صلواتی و … صورت می پذیرد ، در این زمینه نیز باید منتظر روزهای آتی بمانیم و شاهد باشیم که این چالش که بر سر راه دستگاه قضائی ایران سبز شده است ، چگونه با آن برخورد می شود ؟!
……………………………
پی نویس متن ؛
۱ ) https://hra-news.org/fa/thought-and-expression/a-1109
۲ ) کافی ، محمد بن یعقوب کلینی ، ج ۵ ، ص ۵۲۶
۳ ) کلمه التقوی ، محمد امین زین الدین ، ج ۷ ، ص ۱۸ … و … منهاج الصالحین ، علی سیستانی ، ج ۳ ، ص ۱۲
۴ ) پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله سیستانی ، سئوال ها و جواب ها ، بخش مربوط به دست دادن … و … سایت اینترنتی دفتر مرجع تقلید شیعه ؛ آیت الله وحید خراسانی
۵ ) شیخ صدوق ، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ، ص ۲۸۳ ، انتشارات شریف رضی ، ۱۳۶۴

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com