قضات و دادستان‌های زن در ترکیه از این پس می‌توانند با حجاب اسلامی به فعالیت‌ بپردازند.

hijab-Turkey
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، روز دوشنبه یازدهم خرداد / اول ماه ژوئن شورای عالی نظارت بر دادستان‌ها و قضات ترکیه اعلام کرد که «قضات و دادستان‌های زن در ترکیه بعد از این می توانند با حجاب اسلامی به فعالیت‌های خود ادامه دهند.»
در اطلاعیه‌ای که توسط موسی کانیجی، معاون دبیرکل شورای عالی قضات و دادستان‌های ترکیه صادر شده است، با اشاره به این موضوع آمده که «در آیین‌نامه مرتبط با قوانین پوششی قضات و دادستان‌ها حکمی در ارتباط با ممنوعیت حجاب موجود نیست و ممنوعیتی که تاکنون موجود بوده است به دلیل تفسیر از قوانین بود.»
مطابق این اطلاعیه طبق قانونی که در سال ۲۰۱۴ میلادی در ترکیه به تصویب رسید، ماموران امکان انتخاب آزادانه پوشش خود را دارا هستند و این قانون، دادستان‌ها و قضات را نیز شامل می‌شود.

عدالت و توسعه، حزب حاکم در ترکیه، در پائیز سال ۲۰۱۲ قانون ممنوعیت روسری برای شرکت در کلاس‌های درس دانشگاه‌ها و مدارس عالی را لغو کرد. سپس در ژانویه ۲۰۱۳ به وکلای زن اجازه داده شد با روسری در دادگاه‌ها حاضر شوند و از موکلین خود دفاع کنند. در ادامه روند آزاد سازی حجاب در ترکیه، در نوامبر ۲۰۱۳، روسری در ادارات دولتی و پارلمان این کشور نیز آزاد اعلام شد.

در همین حال ۲۰ دسامبر سال  ۲۰۱۴ میلادی صدها معلم در اعتراض به آنچه عدم احترام به «آموزش و کار سکولار» می‌دانستند، در آنکارا پایتخت ترکیه دست به تظاهرات زدند.

بیشتر بخوانید: اعتراض معلمان ترکیه به اسلامی‌سازی مدارس به خشونت کشیده شد

در آن تاریخ سکولارهای ترکیه در پی اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور کنونی ترکیه، درباره لزوم اسلامی‌‌کردن بیشتر مدرسه‌ها و نیز رفع ممنوعیت پوشیدن روسری در مدارس برای دختران بزرگتر از ۱۰ سال، به خیابان‌ها آمدند و در درگیری با پلیس ترکیه عده‌ای از آنان بازداشت شدند.

قانون اساسی ترکیه این کشور را دارای حکومت سکولار و لائیک تعریف کرده است. این قانون بر جدایی دین از سیاست تاکید می‌کند و این کشور را با دولت و حکومت غیر مذهبی معرفی می‌نماید. این قانون پس از کودتای ارتش ترکیه در ۱۲ سپتامبر ۱۹۸۲ توسط مجلس مؤسسان تدوین و در یک همه‌پرسی به تصویب مردم این کشور رسیده است.

در همین زمینه: نتایج یک نظرسنجی درباره حجاب

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com