5

 

روز دوشنبه ۲۵ مای ۲۰۱۵(۵ خرداد ۱۳۹۴)، سمینار “سازمان فرانٌرم گرایان ماناو”، سازمانی که در کشور سوئد در حوزه ی حمایت از جامعه ی انسانی همجنس گرایان، دوجنس گرایان، ترنس ها و به طور کلی فراجنسی / جنسیتی ها فعالیت دارد، به بهانه ی “روز جهانی مبارزه با همجنس گرا، دوجنس گرا، ترنس و انسان ستیزی” با نمایش فیلم “رانده از ایران” آغاز شد. این فیلم برنده ی بهترین مستند سال ۲۰۱۴ در جشنواره فیلم نور آمریکا و به کارگردانی فرید حائری‌نژاد ساخته شده است. این فیلم روایتی ست از وضعیت پناهجویان دگرباش (زنان و مردان همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا و تراجنسیتی).

سپس برنامه ی سخنرانان سمینار “سازمان فرانٌرم گرایان ماناو” با سخنرانی “ساقی قهرمان” آغاز شد. وی ساکن کانادا و مدیر سازمان دگرباشان جنسی ایرانی می باشد که از وی تاکنون چند مجموعه شعر و داستان نیز منتشر شده است.
ساقی قهرمان با شرکت ویدیویی در این سمینار به موضوع ضرورت های توانمندسازی و مسوولیت پذیری جامعه ی دگرباش ایران پرداخت و نکاتی را در ستایش بزرگسالی جامعه ی دگرباش مطرح نمود. او با اشاره به آشنایی با جامعه ی دگرباش، از دشواری هایی که افراد از سنین نوجوانی با آن روبرو هستند چه در خانواده و مدرسه و همچنین دانشگاه و محل کار، سخن گفت و به برخی از این مشکلات از جمله تجویز دارو و هورمون توسط پزشکان با تصور اینکه هماهنگ جنسیت بیولوژیک این افراد است و نه هویت جنسیتی اشان اشاره نمود.

ساقی قهرمان افزود: SONY DSCامروز این امکان هست که همین نوجوانان نسبت به سرنوشت خود توانمند و مسوولیت پذیر شوند تا از آسیب های روحی، جسمی و جنسی که به خاطر آن روان و پیکر انسانی شان در رنج است و تجربه های دردناکی را با خود دارند، رهایی یابند.
او همچنین به ارائه ی راهکارهایی در همین زمینه پرداخت و در پایان وضعیت کلی دگرباشان در سال ٢٠٠۶ را با وضعیت سالهای اخیر مقایسه کرد و گفت: این جامعه به مرحله ای رسیده که علیرغم ناامنی، آزار و نرخ بالای خطرات ناشی از اخراج از مدرسه، دانشگاه، خانه و کار، امروزه با همجنس گرایان زن و مردی روبرو هستیم که اغلب دارای تحصیلات بالا و در مشاغلی چون روزنامه نگاری، استادی دانشگاه، پزشکی، متخصص و امثال آن هستند و چرخ های جنبش این جامعه ی انسانی را به پیش می برند.
ساقی قهرمان در ضمن به مسوولیتهای این گروه انسانی اشاره کرد که قادرند با افزایش ظرفیت مسوولیت پذیری، زمینه ی همکاری در بخشهای گوناگون انسانی اعم از تراجنسی ها و دوجنس گرایان را مورد توجه قرار داده و در جهت کسب حقوق شهروندی، با احترام به حقوق بخش های دیگر، کنار گذاشتن هرگونه تبعیض، به مبارزه برای حقوق همه ی گروههای انسانی حتا دگرجنس گرایان بپیوندند که از زاویه ی مردسالاری پیوسته تحت ستم بوده اند. وی در خاتمه ی سخنرانی اش به پرسشهای حاضرین پاسخ داد.
سخنران بعدی “پرستو رحمانی” محقق در مقطع دکترای جامعه شناسی بود که با توجه به موضوع تحقیق اش یعنی “پناهندگی و پناهجویی جامعه ی دگرباش ایرانی”، به بررسی “پروسه ی تاریخی مدرنیته و همجنس گراستیزی” پرداخت. او با استناد به برخی شواهد و قراین در ادبیات و شعر و یا ارزیابی شماری از تاریخ نگاران افزود مناسبات انسانی در صد و پنجاه سال پیش در ایران نشان می دهد که مقوله ی همجنس گرایی در مردان به طور علنی متداول بوده اما در مورد همجنس گرایی زنانه از آنجایی که زنان اغلب در اندرونی بوده اند متاسفانه نشانه های کمتری در این مورد در دست می باشد. کنایه ی تاریخی این است که شواهد از مناسبات قابل قبول در حوزه ی همجنس گرایانه در ادبیات و فرهنگ کهن خبر می دهد، اما امروزه وجه همجنس گراستیزی در جامعه غلبه دارد.

سخنران سوم، مهناز قِزِلٌو دبیر سازمان فرانٌرم گرایان ماناو، سخنرانی خود را با معرفی یک کتاب سوِیدی به نام “Lätta sexboken” نوشته ی “Inti Chavez Perz & Sara Teleman” آغاز کرد که در دست ترجمه دارد. این کتاب با فاصله گرفتن از جهان دوگانه ی زن و مرد صرف و روابط زناشویی محض به آموزش روابط جنسی تمامی طیف های گرایشات و امور جنسی پرداخته است. این اولین کتابی خواهد بود که به بیانی ساده و همچنین مصور به زبان فارسی در اختیار جامعه ی ایرانی قرار می گیرد.

مهناز قِزِلٌو سخنرانی خود را به “نقش آموزش جنسی در شناخت هویت های انسان3ی” اختصاص داد و ضمن اشاره به مفاهیمی همچون گرایش جنسی و هویت جنسیتی و تمایز این دو به تشریح تیپ های مختلف جنسی و جنسیتی بر مبنای مدل تفکیک گرایش های جنسی “آلفرد کینزی” زیست شناس آمریکایی پرداخت که یکی از مشهورترین استانداردهای مطرح در سکسولوژی است.
مهناز قِزِلٌو در ادامه تاکید کرد برقراری رابطه جنسی پاسخگویی به یکی از نیازهای طبیعی هر انسان محسوب می شود و از آنجا که به ویژه در ایران بسیاری افراد هیچگاه در مورد چگونگی یک رابطه ی سالم آموزش خاصی نمی بینند، پورنوگرافی با توجه به توهماتی که ایجاد می کند و حاوی سوژه های ضدزن، ضد کودک و حیوان آزاری ست، می تواند بر روند رفتار جنسی افراد تاثیر گذاشته و موجب آسیب های اجتماعی شود. وی با استناد به تحقیقی که با مشاهده حداقل صدنمونه از تولیدات صنعت پورنو انجام داده است لزوم ترجمه ی کتاب های آموزشی در این زمینه را بسیار با اهمیت ارزیابی کرد.

آخرین سخنران حسین علیزاده، مسوول منطقه ای برنامه ی خاورمیانه و شمال آفریقای ایگل هِرک International Gay & Lesbian Human Rights Commission بود که به صورت یک پیام ویدئویی به این سمینار ارسال شده است. حسین علیزاده قبل از شروع بحث خود به این نکته توجه داد که مسئله ی دگرباشان جنسی در ایران، دگرباشی نیست بلکه جنسیت و نحوه ی طبقه بندی جنسیتی آن است. وی با اشاره به مناسبات فرهنگی و مذهبی در جامعه ی ایران و کلیشه های جنسیتی غالب، القائات آن را تصاویر ناکاملی دانست که از هویت انسانی بدست می دهد. بدین معنا که جنسیت حوزه ی خصوصی و محترم نیست بلکه حیطه ای عمومی تلقی می شود و آزادی، اختیار و شناخت بدون احساس گناه گاه میسر نمی باشد.

Halizadeh
حسین علیزاده در بخش دیگری از سخنرانی اش به موضوع تبعیض های جنسیتی در خصوص ترانس ها اشاره کرد که در صورتی که شخص ترنس از یک هویت به هویتی دیگر تغییر جنسیت دهد به ویژه از مرد به زن، بسیاری از حقوق اجتماعی خود را از دست می دهد. در حوزه ی قانون نیز در صورت مسلمان یا نامسلمان بودن، فاعل یا مفعول بودن و به طور کلی رفتارهای جنسی خارج از حوزه ی تعاریف قانونگذار، مجازات های تبعیض آمیز و غیرانسانی قائل است. وی تاکید کرد صرف تغییر قانون یا حکومت، راهکار نهایی نیست بلکه باید دیدگاه فرهنگی جامعه نسبت به این پدیده تغییر کند.

منبع: سایت سازمان فرانٌرم گرایان ماناو
www.maanaav.com

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com