گزارشی از چهارمین جشنواره نوروز در برلین
نوروز آیینی است به درازای تاریخ تمدن انسانی، به پهنای جهانی با رنگ و بوی پرتنوع قومی و ملی و به بلندای بیکرانِ طبیعت به هنگام گریز از سرما و انجماد به گرما و رویشِ سبز. در این حجم سه بعدی امید است که زاده می‌شود و از پس آن زندگی است که جریان و شتاب می‌گیرد. و این همان رمز جاودانه ماندن و کیفیتی برای جهانی شدن است.
ایرانیانِ برلین در بهار سال ۱۳۹۴ بار دیگر این آیین سه بعدی را جشن می‌گیرند. چهارمین جشنواره نوروز زیر نظر کمیته‌ای که به ابتکار جامعه ایرانیان در آلمان و با همراهی کانون مهندسین و متخصصین ایرانی در آلمان و اتحادیه تاکسی‌داران ایرانی در برلین فراخوانده شده، با مراسم چهارشنبه‌سوری آغاز و با جشن فرهنگی نوروز در ۲۸ مارس ۲۰۱۵ در سالن شهرداری شارلوتن‌بورگ ادامه می‌یابد.
مدیریت هنری برنامه جشن نوروز بر عهده احسان جعفری، رئیس هیئت مدیره جامعه ایرانیان در آلمان است و خود به‌همراه نیلوفر کشتیاری در نقش مجریان برنامه به آلمانی و فارسی به مهمانان خوش‌آمد می‌گویند و برنامه را افتتاح می‌کنند. خانم کشتیاری درباره ریشه‌های تاریخی این جشن می‌گوید: “به دلیل برابر شدن طول روز و شب، از سر گرفته شدن درخشش خورشید و اعتدال طبیعت، جمشید (یکی از شاهان سلسله پردات یا پیشدادیان) نخستین روز بهار را “نوروز” نامید و در آن روز در کاخ خود درجنوب دریاچه ارومیه (در منطقه باستانی حسنلو) تاجگذاری کرد. جشن نوروز که یادگار روز تاجگذاری جمشید است، آیینی که پس از حدود سه هزار سال از گزند تحولات سیاسی و اجتماعی در امان مانده و توسط ساکنین “منطقه نوروز” جشن گرفته می‌شود.”
در پی آن احسان جعفری از کارزاری که به ابتکار جامعه ایرانیان در آلمان خطاب به سیاستمداران برای رسمیت نوروز در آلمان راه‌اندازی شده، سخن می‌راند.

Aks_1
نیلوفر کشتیاری و احسان جعفری به فارسی و آلمانی از برنامه‌های جشنواره می‌گویند

برنامه‌های هنری با قطعاتی از پیانو توسط هنرمند نوجوان ایزابلا حائری نژاد آغاز می‌شود. عیسی پهلوان از اعضای هیئت مدیره جامعه ایرانیان در آلمان پیام شادباش کمیته برگزاری جشنواره را به نمایندگی از این کمیته اعلام می‌کند. او در سخنان خود اشاره می‌کند که “به رسمیت شناخته شدن نوروز به عنوان میراث فرهنگ جهانی توسط یونسکو نشان می‌دهد که نوروز پهنه خود را تا سطح جهانی گسترانده است.”

Aks_2
ایزابلا حائری‌نژاد هنرمند نوجوان در حال اجرای قطعاتی از پیانو

Aks_3
عیسی پهلوان عضو کمیته برگزاری به مهمانان خوش‌آمد می‌گوید

برنامه با اجرای قطعه به پیشواز بهار در جهان ساخته بابک بردیا آهنگساز ایرانی ساکن برلین و نواختن پیانو توسط الکساندرا گوتهارد و کی یون کیم و در پی آن نمایش سیاه‌بازی “یک اشتباه کوچولو” از گروه تئاتر صورتک به کارگردانی ژاله شعاری ادامه می‌یابد. پس از اجرای ترانه‌های ایرانی توسط گروه موسیقی آوای چکاوک به سرپرستی محمود جاهد و تکنوازی پیانو توسط هنرمند جوان آرمین فروهر، مراسم قرعه‌کشی و اعطای بلیط پرواز مستقیم برلین به تهران توسط شرکت گرمانیا انجام می‌شود.

Aks_4
الکساندرا گوتهارد و کی یون کیم با قطعه به پیشواز بهار در جهان

Aks_5
نمایش “یک اشتباه کوچولو” از گروه تئاتر صورتک به کارگردانی ژاله شعاری

جشنواره نوروز امسال در سرسرای ورودی به سالن جشن در ساختمان تاریخی شهرداری شارلوتن‌بورگ هم بدون جنب و جوش نمانده است. مهمانان برنامه همزمان با پخش موسیقی رقص توسط دی‌جی میس فافا در این سرسرا گرد آمده‌اند و به صحبت و دیدار جمعی می‌پردازند. میز نمایش صنایع دستی رنگ و بوی ایرانی بودن فضا را تکمیل کرده است.

Aks_6
گروه موسیقی آوای چکاوک

Aks_7
مراسم قرعه‌کشی بلیط پرواز برلین به تهران با شرکت گرمانیا

پروفسور سعید ناصری از اعضای کمیته برگزاری جشنواره در اهمیت جشن نوروز در آلمان می‌گوید: “برگزاری هرچه باشکوه‌تر فستیوال نوروزی راه را بر رسمیت نوروز در کشور آلمان می‌گشاید. نوروز یک روز جهانی است که در یونسکو و یا کشوری چون کانادا رسمیت دارد.”
او در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به کارزار جامعه ایرانیان در آلمان و طرح نامه درخواست رسمیت نوروز به خانم مرکل صدراعظم و آقای گاوک رییس‌جمهور این کشور، اعلام می‌کند که آقای دکتر رضا مریدی سیاستمدار سرشناس حزب لیبرال در کانادا نامه‌ای به صدر اعظم و رئیس‌جمهور آلمان نوشته و از درخواست رسمیت نوروز جامعه ایرانیان در آلمان پشتیبانی کرده است.
در نامه این سیاستمدار عضو پارلمان و وزیر علوم و معارف اونتاریو آمده است:
“نوروز … از سال ۲۰۰۹ در «لیست میراث فرهنگی بشری دارای ارزش معنوی» سازمان یونسکو قرار گرفت. در سال ۲۰۱۰ مجمع عمومی سازمان ملل «روز بین‌المللی نوروز» را به عنوان جشن بهاری با منشا ایرانی و با قدمت ۳۰۰۰ ساله که توسط ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود، دانسته و به رسمیت شناخت. نوروز به خاطر اعتلای صلح و همبستگی، بخصوص در میان خانواده‌ها به عنوان یک مناسبت رسمی بزرگداشت از سوی سازمان ملل اعلام گردید…. من خرسندم که از این ابتکار حمایت کنم، از آنجایی که معتقدم نوروز پیام‌آور صلح، همدلی، مسرت و دوستی در میان مردم با سابقه‌های فرهنگی مختلف خواهد بود. این مناسبت به رسمیت شناختن نه تنها به ارزش‌های فرهنگی آلمان غنای بیش‌تری خواهد داد، بلکه مشارکت ایرانی ـ آلمانی‌های آلمان را در بیش از ۱۰۰ سال گذشته، برجسته‌تر خواهد کرد”.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com