در روزی که سرمربی استقلال در بیانیه ای انتقاداتی را متوجه کی روش و سایر اجنبی پرستان کرد،سرمربی تیم ملی روش دوش مردم فرودگاه را ترک کرد.آن هم به خاطر کسب همان عنوانی که قلعه نویی پیش از این صیدش کرده بود.
خانواده بزرگ ورزش: لابد وقتی سالم شاکر قهرمان،آخرین پنالتی را بر خلاف جهت حرکت حقیقی درون دروازه ایران قرار داد و کار تیم ملی تمام شد امیر قلعه نویی تصور کرد به علت حذف تیم ملی در این مرحله، دقیقا واکنش مردم و رسانه ها در قبال کی روش همانی است که برابر او حادث شد.
یادداشت-چرا-کی-روش-روی-دوش-مردم-رفت-و-قلعه-نویی-نه-
۸ سال قبل در مالزی، در شبی که تیم ملی ستاره هایی از جنس علی کریمی، مهدی مهدوی کیا و وحید هاشمیان را در اختیار داشت تیم ملی فوتبال کره جنوبی در ضربات پنالتی، رویای قهرمانی ایران و قلعه نویی را نقش بر آب ساخت. تیم پر حاشیه که بعدها فاش شد عملا چند باند درون رختکنش وجود داشت، با ضربات پنالتی حذف شد و به خانه برگشت. در طول پرواز بازیکنان و کادر فنی مدام در فکر این بودند که جواب رسانه ها را چه بدهند، اگر در فرودگاه کسی آمد و شعاری داد چه!
هشت سال گذشت.سرمربی وقت تیم ملی که با انتقاد وسیع رسانه ها رو به رو شده بود بدون آنکه حتی یک نفر برای استقبالش به فرودگاه بیاید همه داشته های ذهنش را روی کاغذ آورد و با یک پرونده قطور به استودیوی شبکه سه رفت. همان دادگاهی که هنوز امیر قلعه نویی از آن دم می زند. حتی در آخرین بیانیه اش که به امضای او روز قبل منتشر شد باز هم صحبت آن دادگاه بود. سال ۲۰۰۷ در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت های آسیا مقابل کره جنوبی در ضربات پنالتی حذف شدیم و اتوماتیک وار امیر قلعه نویی که با حکم سرمربی موقت به تیم ملی آمده بود راهش را به سوی مس کرمان کج کرد و رفت. سال ۲۰۱۵ سناریو حذف در همان مرحله به همین شکل بود. حالا سرمربی استقلال در بیانه اش به کی روش می گوید برایش عجیب است چرا فردوسی پور، حاج رضایی و ذوالفقار نسب برای کی روش دادگاه برگزار نمی کنند.
به فاصله ۲۴ ساعت دو اتفاق بزرگ رخ داد که تمام قد نشان می دهد برخلاف تصور قلعه نویی هیچکس کارنامه تیم او و کی روش را یکی نمی داند. یکشنبه شب در محکمه پیامکی که بهترین محل برای سنجش افکارعمومی است کی روش و تیمش با استقبال ۷۰ درصدی مواجه شدند. سپس شامگاه دوشنبه در فرودگاه امام خمینی یک اتفاق عجیب دیگر حادث شد؛ بر خلاف تیم سال ۲۰۰۷ که مجبور بودند یه صورت مخفیانه فرودگاه را ترک کنند نزدیک به ۳۰۰ نفر مسیر طولانی شهر تا فرودگاه را پیمودند تا به سان قهرمانان از تیم شان استقبال کنند.
خبرنگاران حاضر در فرودگاه شهادت می دهند که حتی یک نفر هم اجیر نشده بود. تیپ و شکل آنها که اکثرا به همراه خانواده به فرودگاه آمده بودند از قشری بود که شاید خیلی از آنها تا به حال رنگ استادیوم آزادی را ندیده باشند.
کی روش نخستین نفر بود که از پله برقی پایین آمد و در همان لحظه جمعیت حاضر بلند شروع به دست زدن کرد. بازیکنان حق ترک آنجا را نداشتند مگر آنکه ابتدا در آغوش مردم قرار بگیرند. نوبت به کی روش که رسید دیگر خروج کار ساده ای نبود.
تیم ملی با همان عنوانی پا به تهران گذاشت که هشت سال قبل و چهار سال پیش آمده بود اما این بار استقبال به گونه ای بود که گویی پس از ۴۰ سال آنها با جام از جام ملت های آآسیا برگشته اند. پلاکاردهایی که در آن نوشته شده بود «کی روش با ما بمان» را لیدرها با پول های سفارشی ننوشته بودند.
سالم شاکر که پنالتی آخر را بر خلاف شیرجه مایوس کننده حقیقی درون دروازه ایران قرار داد کار تیم ملی در استرالیا را تمام کرد اما مهر کی روش و بازیکنانش را در دل مردم از بین نبرد. تیمی که سه هفته قبل در یک روز سرد و بدون استقبال حتی یک هوادار تهران را به مقصد استرالیا ترک کرده بود حالا روی شانه مردم مجبور به ترک فرودگاه بود.
پاسخ بیانیه امیر قلعه نویی را کی روش با این حمایت داد.اگرچه او مانند هر مربی دیگری قابل نقد است و قطعا اشتباهاتی را دارد و یا شاید خیلی ها از استراتژی محافظه کارانه اش نفرت داشته باشند اما در همین کف جامعه هنوز ۷۰درصد هواخواه دارد.
کی روش با تنها دو بازی تدارکاتی ملی، کی روش بدون آنکه هنوز بخش اعظمی از مبلغ قراردادش را به خاطر بی پولی فدارسیون بگیرد، کی روش با تمام کاستی هایی که از حیث داشتن ستاره بزرگ(همان هایی که قلعه نویی ۸ سال قبل داشت) مواجه بود، همان نتیجه ای را گرفت که دو مربی قبلی در دو جام پیشین گرفتند اما چرا او روی دوش مردم رفت و آن دو نه؟ اگر سرمربی استقلال پاسخ سوال را پیدا کند شاید در بیانیه بعدی اش که برایش می نویسند کمی واقع بینانه تر به همه واقعیت نگاه کند. البته شاید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com