Coleman_BeatingBokoHaram.jpg

هفته گذشته در حالی که پوشش رسانه­ ها بر حملات تروریستی پاریس متمرکز بودند ، گزارش شد که  بیش از ۲۰۰۰ نیجریه ای توسط شبه نظامیان اسلام گرا به قتل رسیدند. چه چیزی باعث می شود که یک قتل عام از دیگری اهمیت بیشتری پیدا کند؟

فرانسه آخر هفته را در گیر و دار حملات تروریستی ای گذراند که مجموعاً ۱۷ کشته بر جای گذاشت. این کشور به طور گسترده به عزاداری پرداخت و رهبران جهان به همراه حدود ۳.۷ میلیون فرانسوی در راهپیمایی به نشانه اتحاد شرکت نمودند.

در نیجریه بحران دیگری در حال آشکار شدن بود. طبق گزارشات گروهی که در حدود ۲۰۰۰ نفر تخمین زده شده است در حمله گروه بوکوحرام در شهر باگا Baga در شمال شرقی ایالت بورنو Borno  کشته شدند. سازمان عفو بین الملل این حمله را مرگبارترین حمله این گروه تا امروز دانست، و افراد محلی اظهار کردند که از شمردن اجساد در خیابان ها ناتوان هستند.

تهیه گزارش از شمال نیجریه به شدت سخت است. خبرنگاران توسط بوکوحرام مورد هدف قرار گرفته اند و بر خلاف پاریس مردم عادی منزوی شده و امکان دسترسی به ارتباطات و اینترنت را ندارند. حملات بوکوحرام این محدودیت ها را تشدید کرده است، به این معنی که هیچ شبکه ارتباطی برای به اشتراک گذاشتن اخبار، عکس ها و گزارشات تصویری از اتفاقات در حال وقوع در آنجا وجود ندارد.

اما به هر حال اخبار این واقعه از این محدودیت ها گذر کرد و در حالی که رسانه های جهان بر وقایع پاریس تمرکز کرده بودند برخی این پرسش را مطرح کردند که چرا واقعه نیجریه تقریباً نادیده گرفته شد.

در شبکه ارتباطی توییتر مکس آبراهام Max Abraham  تحلیل گر تروریسم نوشت: ” این مایه شرمساری است که قتل عام ۲۰۰۰ نفر توسط بوکوحرام تقریباً هیچ پوشش خبری نیافته است.”

نیتین ساونی Nitin Sawhney  یک موزیسین نوشت: ” تماشای تصاویر راهپیمایی پاریس بسیار تأثیر گذار است اما ای کاش جهان به همین اندازه از دیگر اخبار احساس خشم می کرد.”

حالا به این پرسش می رسیم که چرا حملات پاریس از کشتار بوکوحرام پوشش بیشتری دریافت کرد؟

Boko+Haram+1

“من چارلی هستم، اما من باگا نیز هستم” 

“من چارلی هستم، اما من باگا نیز هستم”  این جمله را سایمن الیسن   Simon Allisonاز دیلی ماوریکDaily Maverick  نوشته است. ” انگار دو گونه قتل عام داریم، ممکن است در قرن ۲۱ باشیم اما هنوز جان آفریقایی ها ارزش کمتری از جان اروپایی ها دارد”

الیسن چالش های تهیه گزارش را هم ذکر می­ کند ” نزدیک ترین خبرنگاران صدها کیلومتر دور تر هستند” اما همچنین به اهمیت این حمله اشاره می نماید که همان به کنترل در آوردن باگا بوده است ” بوکو حرام عملاً کنترل همه مناطق ایالت بورنو را بر عهده دارد. آنها دیگر تروریست های عادی نیستند بلکه یک شبهِ دولت را تشکیل داده اند.” این شاید دلیلی باشد برای توجه بیشتر جهان به این جنایت.

 الیسن می گوید نباید تنها رسانه های غربی را سرزنش کرد، در آفریقا هم پوشش بسیار اندکی از این واقعه داده شده است. هیچ رهبر آفریقایی این حمله را محکوم نکرده و هیچ سخنی در رابطه با ابراز همدردی با قربانیان این جنایت هولناک گفته نشده است. الیسن اضافه می کند: ” خشم و ابراز همدردی ما در رابطه با حملات پاریس نمادی است از اینکه چگونه تراژدی های آفریقا حتی برای مردم این قاره کم اهمیت است.”

سکوت از سوی سیاستمداران نیجریه ای

بسیاری به سکوت ملموس سیاستمداران نیجریه ای اشاره کرده اند. هفته گذشته گودلاک جاناتان Goodluck Jonathan  رییس جمهوری نیجریه به قربانیان حملات فرانسه تسلیت گفت اما در برابر کشتار بوکوحرام سکوت کرد.

تحلیل گر رسانه اتان زوکرمن Ethan Zuckerman  می­ گوید : ” نگرانی رییس جمهور از پرداختن به این مساله قابل درک است، بازگو کردن آن به رأی دهندگان یادآوری می کند که بوکوحرام در دوره ریاست جمهوری وی از زمین سر برآورد و دولت او تاکنون در مهار این تهدید ناموفق بوده است”  قرار است انتخابات نیجریه ۱۴ فوریه برگزار شود. رییس جمهور آخر هفته گذشته بعد از کشتار باگا عروسی دخترش آین Ine  را جشن گرفت.

یک کاربر نیجریه ای توییتر که نام خود را به “من باگا هستم” تغییر داده است ، توییتی را از وزیر دارایی نیجریه به اشتراک گذاشته که در آن حملات فرانسه را به قربانیان تسلیت می گوید و در عین حال هیچ سخنی از باگا نمی گوید.

او همچنین به کامنت هایی در صفحه توییتر رسمی یکی از رهبران حزب دموکراتیک اشاره کرده که در رابطه با جنایت بوکوحرام اینگونه واکنش داده است: ” ما می دانیم که در فصل انتخابات هستیم و برخی از این چیزها انتظار می رود.”

غرب بوکوحرام را نادیده می گیرد

ایگناتیوس کایگاما Ignatius Kaigama اسقف اعظم جوس Jos  در مرکز نیجریه- منطقه ای که تجربه حملات تروریستی را داشته- به انتقاد از غرب پرداخت.

او که با بی بی سی مصاحبه می کرد اعتقاد داشت نیجریه به تنهایی توان مقابله با بوکوحرام را ندارد.” این تراژدی عظیمی است، این اتفاق همه نیجریه را غمگین ساخته است. اما به نظر می رسد هیچکس ما را یاری نمی کند، اگر ما می توانستیم بوکوحرام را متوقف سازیم همین الان این کار را انجام می دادیم، اما آنها به حملات ادامه می دهند ، می کشند و مناطق را تسخیر می کنند… با قساوتی اینچنین.”

طی روزهای آخر هفته نیز بوکوحرام در حمله ای به یک بازار در ایالت بورنو ۱۶ نفر را کشت. کایگاما از جامعه بین المللی خواست تا همان گونه که در برابر حملات فرانسه واکنش نشان داد در مقابل جنایات بوکوحرام نیز بایستد و کمک کند تا این بحران بر طرف شود.

مشابه با جریان هشتگ  #bringbackourgirls که خواهان آزادسازی ۲۰۰ دانش آموز دختر نیجریه ای از دست بوکوحرام در ماه آوریل به راه افتاد، برخی نیز از رسانه های مجازی استفاده نمودند تا از مردم باگا پشتیبانی کنند.

تعدادی هشتگ از جمله #BagaTogether، #weareallbaga و #pray4baga توسط نیجریه ای ها و دیگران استفاده می شود تا پشتیبانی از مردم مناطق آسیب دیده به نمایش در آید. در پست های مرتبط با این هشتگ ها برخی به منازعه بر سر تعداد تلفات اعتراض نمودند و برخی دیگر به پوشش اندک رسانه ای وقایع اعتراض کرده و دیگران تنها خواستار ابراز همدردی شده اند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com