Nourbakhsh-Iran-Music-House

مدیرعامل “خانه موسیقی” با انتقاد شدید از لغو کنسرت‌ها، جلوگیری از اجرای بانوان نوازنده و ادامه تعطیلی کلاس‌های موسیقی فرهنگسرا‌ها، وضعیت کنونی موسیقی کشور را “نزدیک به بحران”، توصیف، و تاکید کرد که این نهاد صنفی «مستقیما دستگاه فرهنگی کشور را مسوول این وضعیت می‌داند».

به گزارش خبرگزاری “مهر”، حمیدرضا نوربخش روز دوشنبه (۲۹ دی-۱۹ ژانویه) در یک نشست خبری با انتقاد از “گسترده‌تر شدن” دامنه لغو کنسرت‌ها از شهرستان‌ها به تهران گفت: «این اندازه‌ای که در این مدت اخیر شاهد لغو برنامه‌های موسیقی هستیم، در گذشته این‌طور نبود و حتی در دولت دهم هم شاهد این حجم از لغو برنامه‌های موسیقی نبودیم.»

وی با بیان این‌که بخشی از مشکلات عرصه موسیقی «مشخصا به ضعف مسوولان فرهنگی و هنری باز می‌گردد»، ادامه داد: «با وجود ارادتی که به دولت محترم، ریاست جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد داریم، متاسفانه باید بگویم به وعده‌های‌شان در حوزه موسیقی عمل نشده است و در این یک سال و اندی، در عرصه موسیقی اتفاق خاصی نیفتاده است.»

این خواننده‌ی موسیقی سنتی ایران با تاکید بر این‌که اعطای مجوز به کنسرت‌ها بر عهده‌ی “دفتر موسیقی وزارت ارشاد” است، خواهان جلوگیری این وزارت‌خانه از لغو کنسرت‌ها “در دقایق آخر” با «دخالت نهادهایی که مساله موسیقی از نظر قانونی هیچ ربطی به آن‌ها ندارد» شد و پرسید: «ما می‌خواهیم بدانیم وظیفه مسوولان فرهنگی چیست؟»

آقای نوربخش در ادامه‌ی انتقاد‌هایش به موضوع ممنوعیت‌های اخیر برای زنان نوازنده در کنسرت‌ها پرداخت و گفت: «تا امروز چالش با صدای بانوان بود که می‌گفتند خانم‌ها حق ندارند بخوانند. الان کم‌کم می‌گویند خانم‌ها حق ندارند ساز بزنند. کار به جایی رسیده که اگر در گروهی یک نوازنده خانم بیاید یا مجوز نمی‌دهند یا می‌گویند آن خانم نوازنده باید حذف شود.»

وی با بیان این‌که «نیمی از جمعیت جامعه هنرمندان خانم‌های باصلاحیتی هستند که در برخی از رشته‌ها جایگزین آن‌ها وجود ندارد»، ادامه داد: «چطور می‌توانیم، زنان، این بخش مهم و عظیم موسیقی را حذف کنیم؟ مگر قابل حذف است؟ با چه دیدگاهی این ضوابط اعمال می‌شود و این نظرات داده می‌شود؟ نهادهای غیرمرتبط چه حقی دارند که دخالت کنند؟ پس وزارت ارشاد و دولت چه کاره هستند؟»

مدیرعامل “خانه موسیقی” هم‌چنین با اشاره به تعطیلی کلاس‌های موسیقی در فرهنگسرا‌ها توسط “سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران” از بی‌نتیجه بودن مذاکرات با مسوولان شهرداری طی یک سال اخیر خبر داد و گفت که با وجود “قول شفاهی” مسوولان مبنی بر بازگشایی این کلاس‌ها بعد از پایان ماه “صفر” اما «این قول تاکنون عملی نشده است».

وی در پایان برای بازگشایی این کلاس‌ها “یک هفته دیگر” به مدیران شهرداری تهران فرصت داد و گفت اگر در پایان این مدت کلاس‌های موسیقی بازگشایی نشوند، خانه موسیقی “وظایف صنفی” خود را انجام خواهد داد.

گفتنی است در یکی آخرین موارد لغو کنسرت‌ها در ایران، کنسرت “چرا رفتى” به خوانندگى همایون شجریان و آهنگ‌سازى “تهمورس پورناظرى” که قرار بود روز ٨ بهمن در سالن وزارت کشور برگزار شود، با وجود عقد قرارداد کتبى و پرداخت کامل هزینه سالن از چندماه قبل، لغو شد.

شام‌گاه ۲۳ دی‌ماه نیز عالیم قاسم‌اف، خوانندهٔ مطرح کشور آذربایجان مجبور شد تا سومین و آخرین شب کنسرتش در تهران را بدون همراهی دخترش برگزار کند. ماموران “ادار‌هٔ اماکن نیروی انتظامی” که حکم لغو این کنسرت را در اختیار داشتند، بعد از یک ساعت و نیم انتظار تماشاگران پشت درهای بستهٔ “تالار وحدت” و تنها به شرط عدم حضور “فرقانه قاسم‌اف” بر روی صحنه، مجوز اجرای این کنسرت را صادر کردند.

یک شب پیش از آن، در جریان کنسرت سالار عقیلی در شاندیز مشهد، حریر شریعت‌زاده، نوازندهٔ زن این کنسرت و همسر آقای عقیلی، بعد از اجرای تنها یک قطعه مجبور به ترک سِن شد.

محمدرضا کرمانی مدیر برنامه‌های سالار عقیلی در این خصوص گفت که اگرچه «خانم شریعت‌زاده حتی مشکل پوشش نداشتند» اما «بعد از اجرای قطعه اول یکی از مسوولان از ما خواست تا این بانوی نوازنده برای اجرای قطعات بعد دیگر روی سن نباشد».

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com