زنان معتاد و اعدامهای مربوط به مواد مخدر در ایران رو به افزایش است.
در طول یک دهه اخیر، تعداد زنان معتاد در ایران به طور قابل ملاحظه ای افزایش داشته است. آمار دولتی نشان میدهد که، حداقل شش میلیون نفر از جمعیت هفتاد و هفت میلیونی ایران به نوعی با مشکل مواد مخدر درگیر هستند.
بر پایه گزارش رسمی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل(UNODC) ، “تشنج” که در اثر مصرف متامفتامین یا شیشه ایجاد میشود بین سال های ٢٠٠٨ تا ٢٠١٢ ، بیش از ١٢٨% افزایش داشته است.
اکثریت مصرف کنندگان مُخدرهایی مثل شیشه، زنان جوان تحصیلکرده و ثروتمند جامعه هستند. جالب اینجاست که این نوع مواد مخدر، برای تمام طبقات اجتماعی در ایران به آسانی قابل دسترس است.
شیشه بعد از تریاک، محبوب ترین مواد مخدر در کشور است و از لحاظ مصرف جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. از آنجا که ایران یکی از گذرگاه های اصلی قاچاق مواد مخدر از افغانستان به اروپا است، جای تعجب ندارد که دسترسی به مواد مخدر آسان است.

gncv81dy5zomzpdnkroj

آمارهای رسمی نشان میدهد که، تعداد زنان معتاد به مواد مخدر از سال ۲۰۰۷ تا کنون دوبرابر شده، و بیش از ٩% از جمیعت معتاد ایران را زنان تشکیل می‌دهند. آمارهای نگران کننده دیگر نشان میدهد که بیش از ۵۰ % این زنان اولین بار بین ۱۵ تا ۱۹ سالگی به مواد مخدر روی آورده‌اند.
عباس دیلمی زاده، مدیر عامل انجمن غیر دولتی “کاهش تقاضای مواد مخدر آسیا” در مصاحبه ای با فایننشال تایمز، با تایید آمار رو به افزایش زنان معتاد به مواد مخدر میگوید:” برای کمک به درمان زنان معتاد، کارهای زیادی باید انجام شود”. وی در ادامه میافزاید:” هنوز مراکز بازپروری و برنامه های پیشگیری کافی برای زنان نداریم؛ و هیچ طرحی نیز در سیستم تامین اجتماعی کشور برای این مورد در نظر گرفته نشده است”.
یکی از آمارهای نگران کننده مربوط به سوء مصرف مواد مخدر در کشور، تعداد زیاد اعدام های مربوط به آن است. از زمانی که روحانی به عنوان رییس جمهور انتخاب شده، تخمین زده میشود که ١٢٠٠ نفر اعدام شده باشند. فقط در ماه دسامبر (آذر)، ۶۴ نفر به این خاطر اعدام شده اند.
به گزارش خبرگزاری “ایران فوکوس”، محمد رضا حبیبی رئیس کل دادگستری استان یزد با دفاع از عملکرد کشور در برخورد با جرایم مربوط به مواد مخدر میگوید:” هیچ حکمی نمیتواند جایگزین مجازات اعدام شود”. وی در ادامه می افزاید: “برخی نگاه‌های انتقاد آمیز در زمینه اعدام قاچاقچیان موادمخدر وجود دارد که این عده باید بدانند اگر برخورد قاطع و اعدام‌ها نباشد موادمخدر به سهولت در سطح کشور توزیع می‌شود”.
ماه دسامبر گذشته، چندین نهاد مدافع حقوق بشر از دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد درخواست کردند که کمک های مالی به تهران برای مبارزه با مواد مخدر تا زمانی که این کشور اعدام قاچاقچیان مواد مخدر را متوقف نکند، به حالت تعلیق درآورد.
سازمان رپریو، که در راستای لغو اجرای حکم اعدام کار میکند میگوید، که چطور کمک هایی که از طرف اعضای سازمان ملل برای مبارزه با مواد مخدر به ایران داده میشود به اجرای حکم اعدام متهمان جرائم مربوط به مواد مخدر کمک کرده است. مایا فوا، سرپرست سازمان رپریو می‌گوید:” مایه شگفتی است که علیرغم افزایش بی‌سابقۀ شمار اعدام متهمان جرایم مواد مخدر در ایران، سازمان ملل همچنان به کمک مالی به عملیات مبارزه با مواد مخدر در ایران ادامه میدهد”.
چند نفر دیگر باید به دار آویخته شوند تا سازمان ملل چشمانش را بر نتایج مرگبار روش کنونی خود باز کند و حمایت مالی خود را مشروط به توقف اعدام مجرمان مواد مخدر کند؟

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com