dfg45df65g444f

«در مقطع هشت ساله یک شکاف بسیاری بزرگی برای جنبش دانشجویی بوجود آمد که پر کردن این خلاء نیازمند زمان، افراد، تفکر و تحلیل است و تمام اینها تنها در یک فضای امن جواب می دهد». این را مجید درى مى‌گوید؛ چهره‌ى شناخته شده‌ى جنبش دانشجویى کشورمان که علاوه بر محرومیت از تحصیل، سالها زندان را نیز پس از انتخابات ٨٨ تجربه کرده است.

دو هفته از روز دانشجوى امسال گذشت در حالی که دانشجویان با شعارهایی مطالبات و انتظارات انباشته شده‌ى خود را یادآور شدند. بارها فریادهای دانشجویان در حمایت از موسوی، کروبی و رهنورد و درخواست برای رفع حصر از رهبران جنبش سبز مطرح شد.

مجید دری، درباره فضای امسال دانشگاهها در روز دانشجو به “راه دیگر” گفت: “امسال روز دانشجو را اگر بخواهیم با دوران سیاه آقای احمدی نژاد مقایسه کنیم فضا خیلی بهتر بود؛ بعبارت دیگر امید بار دیگر در دل دانشجویان جوانه زد. اگرچه هنوز این برآورد ما از جنبش دانشجویی نیست و انتظارات بسیار بیشتر از اینهاست. سخنانی که در روز دانشجو در برخی از دانشگاهها از سوی برخی از سخنرانان مطرح شد یادآور همان وعده های رئیس جمهور در اوایل دولت یازدهم بود و نشان داد که جنبش دانشجویی آن وعده ها را فراموش نکرده و مصرانه آنها را پیگیری می کند. قول رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی که رئیس جمهور داده بود از طریق جنبش دانشجویی پیگیری می شود و این بسیار خوب است که علی رغم هزینه های زیادی که برای دانشجویان دارد اما با سختی پیگیر هستند.”

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در سخنانی بمناسبت روز دانشجو در دانشگاه تهران باشنیدن شعارهای مکرر دانشجویان “هزار روز گذشته موسوی برنگشته” خطاب به آنها گفت که راه ما و مسیر ما همانی است که از روز اول به شما وعده دادیم. عهد ما با شما شکستنی نیست.

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان نیز که در این روز برای سخنرانی به دانشگاه تهران رفته بود در مقابل شعار دانشجویان با اتهام‌زنی‌های تکراری نسبت به رهبران جنبش سبز، اتهاماتی را نیز نثار محمد خاتمی و اکبرهاشمی رفسنجانی کرد. اما دانشجویان با شعار ” آشوب برو بیرون” و ” وجدان نداری، شریعت نداری” خواهان خروج او از فضای دانشگاه بودند.

مجید دری در این زمینه خاطرنشان کرد: “اینکه دانشجویان نگذارند آقای شریعتمداری مانند سالهای گذشته براحتی در دانشگاه هر چه دلش می خواهد بگوید و به هر کسی که می خواهد تهمت بزند، جای بسی امیدواری برای ماست.”

روز دانشجوی امسال دومین سالی بود که حسن روحانی در دانشگاه سخنرانی می کرد. او در ادامه سخنان خود در روز دانشجو با تاکید بر اینکه امروز کسی نمی تواند منکر جنبش دانشجویی شود، تاکید کرد: “در دوره‌ای عده‌ای بودند و هنوز نیز هستند که شاید جنبش دانشجویی را باور نکرده بودند و اگر هم می‌دیدند، از سر نفرت روی بر می‌تافتند؛ اما امروز روزگاری است که کسی جنبش دانشجویی را منکر نمی‌شود؛ گرچه برخی می‌خواهند این جنبش را به فضایی خاص منحصر کنند، اما اساس این جنبش، حرکتی مستمر بوده و خواهد بود. دانشجو باید منتقد، ‌دیده‌بان و ناظر باشد. اگر نگذاشتند دانشجو انتقاد کند، لااقل نسبت به دولت انتقاد کند.”

df5g4d65fg4df444fهمچنین طى روزهاى اخیر سید محمد خاتمی در دیدار با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی از آنها خواست برای مقابله با فساد و دیکتاتوری خود را به نقد مجهز کنند. او تاکید کرد که امنیت کشور را با ایجاد فضای امنیتی نمی‌توان تامین کرد.

مجید دری این اظهارات را گامی مثبت در جهت ایجاد فضای باز دانشگاهها می داند اما کافی نمی داند. او با بیان اینکه این سخنان نباید بعنوان یک ژست سیاسی تنها در قالب یک حرف بماند بلکه باید تلاش شود به آن جامه عمل پوشانده شود. او معتقد است: “باید دید این حرفها را تا چه حد می توان جامه عمل پوشاند که البته با توجه به فضایی سنگینی که بر دانشگاهها حاکم است بعید می دانم بتوان آن را عملی کرد. آیا اگر قشر دانشجویی به نقد بپردازد پشتوانه حمایتی خواهند داشت؟”

او افزود: “دانشجویان و کلا جامعه  دانشگاهی یکسری مطالبات و انتظاراتی دارند و از همین رو باید بعنوان پیشقراول جلو بیفتند تا اهداف جامعه مدنی را بصورت رادیکال عنوان کنند و مطالبات جامعه را از حکومت بطلبند. جنبش دانشجویی باید وعده هایی که داده شده را پیگیری کند و آنها را رصد کند و به نقد بپردازد؛ البته گاهی نقدها بی رحمانه است اما این ذات جنبش دانشجویی است که بصورت رادیکال در یکسری از مسائل عمل کند.”

مجید دری در ادامه تصریح کرد: “در مقطع هشت ساله یک شکاف بسیاری بزرگی برای جنبش دانشجویی بوجود آمد که پر کردن این خلاء نیازمند زمان، افراد، تفکر و تحلیل است و تمام اینها در یک فضای امن جواب می دهد. خوشبختانه امسال دیدیم که با وجود فضای ناامن، جنبش دانشجویی به حرکت آرام خود و طرح مطالباتش ادامه می دهد و این بسیار امیدوار کننده است.”

این فعال سابق دانشجویی با تاکید براینکه جنبش دانشجویی نباید خود را وام دار یک جریان و حزب خاصی کند، گفت: “جنبش دانشجویی باید استقلال خود را حفظ کند همانگونه که همیشه بر استقلال خود از جریانات سیاسی اصرار ورزیده و در همین مسیر راهش را ادامه داده است. اما اینکه از دانشجویان خواسته شود که کاری به سیاست نداشته باشد درست نیست و اصل قضیه این است که دانشجویان باید مطالبات سیاسی خود را همزمان پیگیری کنند.”

طی سال‌های اخیر صدها تن از دانشجویان معترض با احکام تعلیق، اخراج، ممانعت از ادامه تحصیل و زندان مواجه شده‌اند و گروه‌ها و تشکل‌های مستقل دانشجویی عملا اجازه فعالیت ندارند. بهاره هدایت، مجید توکلی، ضیا نبوی و تعدادی از دانشجویان کشور همچنان در زندان بسر می برند و علی رغم تلاش برای برگزاری مراسم برای آنها در دانشگاه این مراسم برگزار نشد.

مجید دری با بیان اینکه امیدی ندارد در آینده ای نزدیک به دانشگاه بازگردد می گوید: “جا دارد اینجا از مهدیه گلرو یاد کنم که بخاطر اعتراض مدنی به اسیدپاشی الان در زندان است. او تمام تلاش خود را کرد تا بتواند در دانشگاه به تحصیل خود ادامه دهد و حتی در برهه هایی با هم می رفتیم بر ادامه تحصیل خود پیگیری می کردیم اما هیچ نتیجه ای در بر نداشت. در حقیقت ادامه تحصیل در دانشگاه به یک آرزو برای ما تبدیل شده است. از همین رو چشم انداز خوبی نمی بینم اما امیدوارم فضا برای دانشجویان دیگر بسته نشود و فضای دانشگاه آنقدر باز شود که دانشجویان بدون دغدغه به فعالیت های خود ادامه دهند. امیدوارم فضا به گونه ای شود که دانشجویان ستاره دار بتوانند به دانشگاه بازگردند و دانشجویان دربند آزاد شوند. البته آزادی عماد بهاور امید را در دلها زنده کرد که بهاره هدایت، مجید توکلی، مهدیه گلرو، ضیا نبوی، ساجده عرب سرخی  و دیگر زندانیان اعم از روزنامه نگاران و دانشجویان و فعالین سیاسی بزودی آزاد شوند.”

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com