علی شجاعی صائین، مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران خبر داده که طرح مشارکت ناشران در سانسور کتاب‌ها «به زودی وارد مرحله اجرایی می‌شود.»
دولت روحانی پیش‌تر از «مشارکت ناشران در سانسور» و «تمرکززدایی از سانسور کتاب» خبر داده بود

به گزارش وب سایت رادیو زمانه، روزنامه ایران روز شنبه ۲۹ آذر نوشته است شجاعی صائین گفته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اجرای این طرح «عقب‌نشینی نمی‌کند.»

img_31763
معاونت فرهنگی وزارت ارشاد چند ماه پیش، از قصد خود برای مشارکت دادن ناشران در فرآیند ممیزی کتاب‌ها خبر داده بود.
بر پایه اعلام مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی این وزارت‌خانه، هیأت نظارت بر ضوابط نشر، آیین‌نامه‌ای را در این خصوص تدوین کرده و قرار بود این طرح، مهرماه سال جاری وارد مرحله اجرایی شود.
بر پایه این طرح، «ناشران می‌توانند با تشکیل گروه‌های کارشناسی و پیشنهاد دادن آن‌ها به هیأت نظارت بر ضوابط نشر، کار بررسی کتاب‌هایشان را خودشان انجام دهند، نتیجه این بررسی‌ها در صورتی که از سوی دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی تایید شود، به معنای مجوز نشر کتاب خواهد بود.»
شجاعی صائین مهرماه امسال به روزنامه شرق گفته بود که در طرح همکاری ناشران در سانسور کتاب‌ها، ناشران دولتی در اولویت‌اند و ناشران عمومی و خصوصی در رتبه‌های بعدی واگذاری ممیزی قرار دارند «اما مشکل این است که ناشران خصوصی تاکنون داوطلب سانسور کتاب نشده‌اند.»
با این حال، تاکنون آیین‌نامه‌ «واگذاری ممیزی به ناشران داوطلب و قانون‌مدار» منتشر نشده و متن آن در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است.

وعده لغو سانسور کتاب عملی نشد
علی جنتی مرداد ماه ۱۳۹۲ گفته بود که قصد دارد ممیزی قبل از چاپ کتاب را حذف کند اما بعد حرفش را پس گرفت و گفت: «ممیزی برداشتنی نیست.»
مهرماه ۱۳۹۲ عده‌ای از نویسندگان به وزیر ارشاد نامه نوشتند و به او گفتند: «ممیزی را بردارید، ما خودمان پاسخگو کتاب‌هامان هستیم. این نامه بی‌پاسخ ماند، اما بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت.»
وعده حذف سانسور کتاب در دولت حسن روحانی عملا اجرا نشد و این وعده به طرح «مشارکت ناشران در سانسور» و «تمرکززدایی از سانسور کتاب» تبدیل شد.
بر پایه طرح «تمرکززدایی از سانسور کتاب» شورای برنامه‌ریزی وزارت ارشاد به ادارات کل این وزارت‌خانه در پنج استان اختیار داد که در زمینه سانسور کتاب، به‌طور مستقل از اداره کتاب در تهران عمل کنند. ادارات کل استان‌های قم، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، کرمان و اصفهان می‌توانند کتاب‌ها را مستقل از اداره کتاب در تهران بررسی و سانسور کنند.
قرار است که در آینده ادارات کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌های خوزستان، فارس، مازندران، یزد و همدان نیز زیر پوشش طرح «تفویض اختیار بررسی کتاب» قرار گیرند.
به گفته نویسندگان و ناشران در دولت حسن روحانی نیز «تغییری در محدودیت‌های انتشار کتاب رخ نداده» رخ نداده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com