ماجرای شکنجه یک تهیه‌کننده سینما در حراست وزارت ارشاد در دهه شصت

چهارشنبه, 26ام آذر, 1393

منبع این مطلب تقاطع

نویسنده مطلب:
 

مطالب منتشر شده در این صفحه نمایانگر سیاست رسمی رادیو زمانه نیستند و توسط کاربران تهیه شده اند. شما نیز می‌توانید به راحتی در تریبون زمانه عضو شوید و مطالب خود را منتشر کنید.

عکس سمت راست متعلق به فخرالدین انوار معاون سینمایی وزارت ارشاد در دهه‌ی شصت خورشیدی است و تصویر سمت چپ به تهیه‌کننده‌ی شکنجه‌شده، عبدالله علیخانی تعلق دارد.

عبدالله علیخانی تهیه‌کننده‌ی قدیمی سینمای ایران در گفتگویی با وب‌سایت “تابناک” فاش کرده که در سال ۱۳۶۳ به دلیل داشتن فیلم‌های خارجی یک هفته در ساختمان وزارت ارشاد تحت بازداشت و شکنجه قرار داشته است.

آقای علیخانی در این گفتگو که روز دوشنبه (۲۴ آذر-۱۵ دسامبر) منتشر شده در شرح ماجرای بازداشت خود گفته که در سال ۱۳۶۳ زمانی که هنوز فیلم‌های خارجی در سینماهای ایران پخش می‌شد، از سوی فخرالدین انوار، معاون سینمایی وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضرب‌الاجلی برای تحویل مدارک این فیلم‌ها تعیین شد که چون زمان برای این کار بسیار اندک بود، وی به همراه ۲۰ تا ۳۰ نفر از دیگر تهیه‌کنندگانی که فیلم‌های خارجی در اختیار داشتند، ضمن مراجعه به وزارت ارشاد به این مهلت کوتاه اعتراض کردند.

او ادامه داده: «بعد از این بود که یک‌باره از دفتر مدیرکل وقت حراست وزارت فرهنگ و ارشاد، در دفتر من ریختند و من را به حراست وزارت فرهنگ و ارشاد -که یک طبقه پایین‌تر از دفتر وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود- بردند و برای مدت یک هفته حبس کردند.»

وی شکنجه‌هایش در وزارت ارشاد را نیز این‌گونه شرح داده است: «در این مدت، بنده را جوجه‌کبابی کردند (یک روش خاص که فرد را مانند جوجه می‌بندند تا مضروب نتواند از ضربه بگریزد). علاوه بر این به کف پایم شلاق می‌زدند و می‌گفتند روی موزاییک راه برو تا خون‌مردگی به وجود نیاید.»

این تهیه‌کننده در واکنش به سوالی مبنی بر این‌که آیا با حکم قضایی بازداشت شده بود، اظهار داشته: «من حکمی ندیدم و به هر حال در آن سال‌ها حراست آن‌جا اسلحه داشت و با بی‌سیم و کلاشینکف آمده بودند و طبیعتاً من مجبور بودم همراه‌شان به حراست وزارت فرهنگ و ارشاد بروم.»

عبدالله علیخانی افزوده که شکنجه شدنش به دلیل داشتن فیلم‌های خارجی در حالی بوده که تلویزیون جمهوری اسلامی بسیاری از این فیلم‌ها را مانند “بیدار باش”، “نبرد العلمین” و “رنجرها”، از وی خریده و پخش کرده بود.

پیش از این، حسین فرح‌بخش، تهیه‌کننده و کارگردان سینمای ایران در گفتگویی با وب‌سایت “هنرنیوز” که روز سه‌شنبه ۱۱ آذرماه منتشر شد، با انتقاد شدید از عمل‌کرد مدیران سینمایی کشور در سال‌های نخست بعد از استقرار جمهوری اسلامی گفته بود: «متاسفانه برخی از مدیران دهه شصت آقای عبدالله علیخانی را بابت فیلم‌های خارجی وی در طبقه بالای حراست وزارت ارشاد فَلک کردند که سند آن موجود است.»

وی با بیان این‌که «این مدیران مدعی هستند ما در آن زمان به کسی کاری نداشتیم»، پرسید: «آنان با کدام حکم و به چه جرأتی به دفتر کار یک سینماگر می‌ریختند، هم فیلم‌هایش را می‌بردند و هم خودش را فلک می‌کردند؟»

به گفته‌ی آقای فرحبخش، ماموران وقت وزارت ارشاد، فیلم‌های خارجی آقای علیخانی را «داخل کامیون ریختند و بردند آتش زدند».

گفتنی است فخرالدین انوار از خرداد ۱۳۶۲ تا فروردین ۱۳۷۳ به مدت بیش از یک دهه معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در دوران وزارت محمد خاتمی و علی لاریجانی بر عهده داشت که برخورد انجام‌شده با عبدالله علیخانی به دوره‌ی وزارت محمد خاتمی بر می‌گردد.

آیت‌الله خمینی، رهبر پیشین جمهوری اسلامی به شدت با پخش فیلم‌های غربی در تلویزیون و سینماهای ایران مخالف بود.

وی از جمله، در تاریخ ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۳۵۹ در دیدار با مدیر عامل وقت سازمان صدا و سیما را با بیان این‌که فیلم‌هایی که از خارج به ایران می‌آید اکثرا استعماری است خواهان توقف نمایش آ‌ن‌ها از تلویزیون شده بود. او هم‌چنین احتمال داده بود که غربی‌ها «با شیطنت فیلم‌هایی را به ایران بفرستند تا از طریق آن، جامعه را فاسد کنند».

Scroll

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com

مطلب را به بالاترین بفرستید

این مطلب خلاف آیین نامه تریبون است؟ آن را به ایمیل tribune@radiozamaneh.com گزارش کنید
Join

دسته‌بندی‌ها: اجتماعی, تمام مطالب, سینما و تئاتر

برچسب‌ها: | |

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نظر را بنویسید.