d65fg4df54dاصولگرایان اکنون به صورت منسجم و هماهنگ‌شده‌تری علیه علی جنتی وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه دست به کار شده‌اند.

به گزارش جرس، انتقادها به وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی تندروهایی هدایت می‌شود که مدعی‌اند ارزشهای اسلامی در این وزارتخانه رعایت نمی‌شود و « بی‌ بند و باری » در جامعه رو به افزایش است. تظاهرات گروهی تحت عنوان « دلواپسان » در روز دوشنبه ( ۷ خرداد ) مقابل وزارت ارشاد با هدف اعتراض به « بد حجابی » یکی از تازه‌ترین تلاش‌ها علیه این وزارتخانه است. حاضران در این تجمع از آنچه «چراغ سبز» جنتی به «بی‌عفتی‌ها» خوانده‌اند ابراز نارضایتی کرده و از وی پرسیده‌اند چرا در همایشی که زنان «بی‌بند و بار» حضور داشته‌اند٬ شرکت کرده است. تجمع‌کنندگان دست‌نوشته‌هایی با مضمون «خدایا جنگ‌های جناحی؛ ناموس ما، دین ما و عفت زنان ما را گم کرده است» در دست داشتند و شعار‌های از قبیل «علی جنتی حیا کن وزارت را‌‌ رها کن» و «علی جنتی خجالت داره این همه بی‌حیایی والله قباحت داره» سر داده و خواستار برکناری وی از وزارت ارشاد شدند.

در همین حال «حسین الله کرم» دبیر شورای هماهنگی حزب الله نیز با اشاره به « نگرانی فرهنگی » این تشکل به سیاست فرهنگی علی جنتی گفته است که : «متاسفانه وزیر ارشاد خودش را ادامه دهنده راه مهاجرانی و خاتمی می‌داند. به دیدار خاتمی می‌رود و معتقد است که فرهنگ باید خصوصی شده و موانع ممیزی کتاب، مجوز نشریه، بازگشایی خانه سینما و نویسندگان به خود اهل هنر سپرده شود که در نتیجه مرز هنر ارزشی و غیر ارزشی برداشته شود.» او با اشاره به تمایل دولت جهت آزادی شبکه‌های اجتماعی اینترنتی گفت که : « متاسفانه اینها معتقدند منبر استبداد یکسویه است و بجای آن باید اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بر ذهن مردم حاکم شود.» تنش کلامی میان « حزب الله » و دولت در شرایطی بالا گرفته که این تشکل وعده داده بود از ابتدای مهرماه گشت‌های موتورسوار خود را برای مبارزه با آنچه « بدحجابی » می‌خوانند روانه خیابان کنند.

وزارت کشور در واکنش گفته بود که اجازه چنین اقدامی را به « حزب الله » نخواهد داد و سرانجام این حزب الله بود که از اجرایی کردن برنامه خود عقب نشینی کرد. «سعید منتظرالمهدی»، معاون اجتماعی نیروی انتظامی روز ۳۰ شهریور از توقف گشت‌های انصار حزب‌الله خبر داد و گفت: «سخنان دبیر کل انصار حزب‌الله برای حضور خیابانی جدی نیست و برای امر به معروف و نهی از منکر نیازی به حزب‌الله نیست.»

گزارش جرس مى افزاید: حملات علیه شاخص‌ترین چهره دیپلماتیک جمهوری اسلامی یعنی جواد ظریف نیز به صورت منسجمی ادامه دارد. او به ویژه بابت یک گفتگو در شورای روابط خارجی ایالات متحده پیرامون تاثیر شکست احتمالی مذاکرات اتمی بر نتیجه انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی مورد انتقاد محافظه‌کاران قرار گرفته است.

درباره این دیدار روایت‌های متفاوتی طرح شده است اما استناد محافظه‌کاران به روایتی است که بر اساس آن به نقل از ظریف آمده : « اگر با وجود تلاش‌های ما برای تعامل، این تلاش‌ها بی‌نتیجه بماند، مردم ایران این فرصت را خواهند داشت تا ۱۶ ماه دیگر که انتخابات پارلمانی در ایران برگزار می‌شود، به این عملکرد ما (با آرای خود) پاسخ دهند. وقتی قبلا در تعامل و مذاکرات درباره توافق هسته‌ای با جامعه بین‌المللی در سال‌های۲۰۰۴ و۲۰۰۵، توافق‌هایی کردیم و تلاش‌های ما برای عملکرد شفاف، از جانب اتحادیه اروپایی رد شد، مردم جواب ما را با انتخاب رئیس‌جمهوری متفاوت دادند که مرا هم زود بازنشسته کرد! »

 حالا رسانه‌های محافظه کار از جمله روزنامه « رسالت » وزیر‌امورخارجه را متهم به بیان « حرف‌های بی‌ربط» کرده و سخنان او را «گدایی سیاسی» دانسته اند. وب سایت «الف» وابسته به « احمد توکلی »، نماینده مجلس ایران نیز در مطلبی با تیتر “«جواد»هایی با رویکرد قجری!” ضمن مقایسه جواد ظریف با جواد لاریجانی نوشته است: « اگر «جواد» اعتدالیون از تجربه‌ی لازم برخوردار بود و فضای سیاسی ایران را می‌شناخت و نیز ایرانیان را؛ از واکنش مردم به تلاش مطرود «جواد» اصولگرایان در انتخابات سال ۱۳۷۶ عبرت می‌گرفت.صد البته از این حیث بر جواد ثانی حرجی نیست! حرج بر آنانی است که از بی تجربه بودن جناب ایشان سوء‌استفاده کردند و از ایشان نخواستند که سر مگوی گره زدن زلف توافق هسته‌ای به انتخابات مجلس دهم را فاش نکند و بین آنچه در محفل می‌گذرد و آنچه در علن باید گذراند تفکیک قائل باشد و اسرار هویدا نکند.»

اشاره وبسایت الف به جواد لاریجانی از این جهت انجام شده بود که او قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۷۶ در مذاکره‌ای محرمانه با نیک براون، دیپلمات انگلیسی گفته بود اگر «علی اکبر ناطق نوری» برنده شود، منافع غرب بیشتر تامین می شود. برخی چهره‌های تندرو محافظه‌کار حتی از این انتقادها فراتر رفته و خواهان برکناری وزیر امورخارجه شده‌اند. « اسماعیل کوثری » عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به مذاکرات هیات ایرانی در نیویورک گفته است که وزیر‌امورخارجه باید در مجلس حاضر شود و نسبت به دیدارهای انجام شده در آمریکا توضیح دهد.

آنها به ویژه از دیدار حسن روحانی با « دیوید کمرون » همتای انگلیسی‌اش به شدت عصبانی هستند. دیداری که برای نخستین بار پس از تاسیس جمهوری اسلامی اتفاق افتد و در سرمای روابط حاکم بر دو کشور بسیار مهم ارزیابی شد. محافظه‌کاران اما این دیدار را بی فایده می‌دانند چرا که موضع نخست وزیر انگلیس بعد از انجام این دیدار خصمانه بوده و از ایران به عنوان حامی تروریسم یاد کرده است. حسن روحانی هم البته نسبت به این اظهارات واکنش نشان داده و آن را نادرست و غیرقابل قبول دانسته است اما به نظر می‌‌اید که این سطح از واکنش برای محافظه‌کاران راضی کننده نخواهد بود. آنها با استراتژی سیاست خارجی دولت مخالف هستند و در نتیجه از هیچ تلاشی برای برهم زدن این استراتژی فروگذار نمی‌کنند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com