نامه سرگشاده کمیسیون بین‌المللی حقوق بشر مردان و زنان همجنس‌گرا (ایگل‌هِرک) خطاب به علی مطهری، نماینده مردم تهران

 جناب آقای دکتر علی مطهری،

نماینده محترم مجلس شورای اسلامی ایران،

چندی پیش، شما در شبکه خبر صدا و سیما، در برنامه «اهمیت و مزایای فردی رعایت حجاب» حاضر شدید. در این برنامه، صحبت‌هایی داشتید که برای مخاطب امروزی و آشنا به حقوق بشر، کاملاً عجیب به‌نظر می‌رسید.

gay iranدر بخشی از صحبت‌هایتان (فایل تصویری این صحبت‌ها)، شما همجنس‌گرایی را “یک انحراف جنسی خواندید که اولین مرتبه در غرب مطرح شده است.” آن را با “ارتباط با حیوانات” هم یکی دانستید. همچنین به افسار گسیختگی فرهنگی غرب اشاره کردید و از عفاف، غریزه جنسی و اخلاق جنسی صحبت کردید. در کنار آن، شما در این برنامه تلویزیونی، روش‌های جلوگیری از حاملگی (احتمالاً مانند کاندوم) را بانی روابط آزاد جنسی دانستید.

زمانی نه چندان دور، در سال‌های پیش از انقلاب، پدر شما در فضای رسانه‌های مکتوب، این اجازه را می‌دادند تا صدای مخالف در مقابل صدای ایشان منتشر شود. همان‌طور که خود شما به خوبی در خاطر دارید، ایشان در مجله “زن روز”، ستون مقالات خودشان را داشتند و نظر خودشان در مباحث روز را می‌دادند و جواب مخالف را می‌شنیدند.

امروز اما، شما تنها در جایگاه فردیِ یک چهره اجتماعی قرار ندارید. شما نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی ایران هستید. شما فقط نماینده بخشی از مردم نیستید، بلکه نماینده کل شهروندان این محدوده از کشور، در مجلسی برای کل این سرزمین هستید.

شما سوگند خورده‌اید تا مدافع این مردم و این سرزمین باشید. در این میان، شما در حرف‌هایتان در شبکه خبر، بخشی از شهروندان این سرزمین را فاقد حق و حقوق‌شان دانسته‌اید: دگرباشان جنسی (همجنس‌گرایان مرد و زن، دوجنس‌گرایان و تراجنسیتی‌ها).

این بخش از شهروندان کشور، درحقیقت وجود خارجی دارند. بخشی از رأی‌دهندگان به شما هم همین شهروندهای ایرانی بوده‌اند: از جمله همجنس‌گرایان. این افراد از غرب هم نیامده‌اند، بلکه در همین تهران و در تمام دیگر شهرها و روستاهای این سرزمین زندگی می‌کنند.

بیشتر از سی سال است به این بخش از جامعه ایران، اجازه حضور در رسانه‌ها را هم نمی‌دهند. شما علیه آنها، هر صحبتی را که بخواهید می‌کنید، اما به یک همجنس‌گرا یا طرفدارِ همجنس‌گرایی اجازه داده نمی‌شود تا جلوی شما بنشیند و درباره این موضوع، صحبت کند.

این در حالی است که قوانین بین‌المللی و درخواست‌های سازمان ملل متحد، به‌شکلی مشخص خواستار این هستند تا تمامی شهروندهای ایران، بتوانند از حق و حقوق خودشان استفاده کنند. در این میان،‌هویت و گرایش جنسی آنها اهمیتی دارند.

سازمان ملل متحد، برابر قوانین حقوق بشر که ایران هم آنها را امضا کرده است و متعهد به اجرای آنهاست، از حکومت ایران بارها خواسته است تا حق مردم را محترم بشمارد. شما هم نماینده همین مردم هستید. ما از شما استدعا داریم که از حقوق موکلان خود دفاع کنید، نه اینکه علیه آنها صحبت نمایید.

در این زمینه، خواهشمندیم نگاهی به یکی از تازه‌ترین انتشارات کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، با عنوان «آزاد و برابر زاده شده‌ایم» بیندازید. متن فارسی‌ این کتاب و جزوه‌های ضمیمه‌اش هم در اینجا موجود است. این راهنما مملو از اطلاعاتی است که امیدواریم به درک بهتر شما از مساله دگرباشی جنسی و حقوق دگرباشان کمک کند.

هرچند در حرف‌های شما، علاوه بر اینکه حق مردم غایب بود، حقوق ملت غایب بود، علم امروز هم غایب بود. تاریخ و فرهنگ و ادب ایران هم غایب بود. شما بخش بزرگی از فرهنگ مکتوب فارسی را در حرف‌هایتان کنار گذاشتید، تمام اشارات شاعرها و نویسنده‌های برجسته فارسی، از سعدی و حافظ و مولوی گرفته تا بزرگان عرفان را کنار گذاشتید و اعلام کردید همجنس‌گرایی، حرفی است از غرب.

عجیب استکه فرد فرهیخته ای مانند شما همجنس‌گرایی را با رابطه با حیوانات یکسان تلقی می‌کند. همجنس‌گرایی، محصول طبیعت است. چطور است که  شما این پدیده طبیعی را ساخته غرب معرفی کرده و آنرا به  داشتن رابطه  جنسی میان انسان با حیوانات تشبیه میکنید؟

آقای علی مطهری، ما از شما می‌خواهیم تا در فضای تلویزیون ملی ایران، به فرهیختگان علمی و یا افراد جامعه همجنس‌گرا، اجازه دهید تا روبه‌روی شما بنشینند و به دور از سانسور و حذف، در یک برنامه زنده در مقابل مردم ایران، یکی از مباحث زندگی اجتماعی ایران را صحبت کنیم: موضوع همجنس‌گرایان.

آقای علی مطهری، همجنس‌گرایان، همچنین دگرباشان جنسی (مردان و زنان همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا و تراجنسیتی‌ها) بخشی از شهروندان ایران هستند. تمامی این افراد برابر قوانین داخلی ایران و قوانین بین‌المللی، حق حیات، حق زندگی اجتماعی، حق صحبت و حق دیده شدن دارند.

شما می‌توانید پیشگام باشید تا این بخش از شهروندان ایرانی، بتوانند پس از سی و چند سال سکوت، حرف بزنند، از هویت و گرایش جنسی خودشان بگویند و از حقوق قانونی خود آشکارا و بدون ترس دفاع کنند.

بی‌صبرانه منتظر پاسخ شما به این نامه هستیم.

با تقدیم احترامات فراوان،

حسین علیزاده،

مسئول بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در ایگل‌هِرک

Hossein Alizadeh
Middle East and North Africa Program Coordinator
International Gay and Lesbian Human Rights Commission
Voice: +۱.۲۱۲.۴۳۰.۶۰۱۶  |  Email: halizadeh@iglhrc.org
۸۰ Maiden Lane, Suite 1505, New York, NY 10038 USA
Facebook: IGLHRC   |  Twitter: @IGLHRC  |  YouTube: LGBTHumanRights

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com