در پی پخش گزارش کذب درباره مسیح‌علی‌نژاد
جرس: ۷۰ تن از روزنامه نگاران ایرانی طی نامه ای به سازمان گزارشگران بدون مرز و فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران ضمن اعتراض به پخش گزارش کذب درباره مسیح علی نژاد در صدا و سیمای ایران، در نبود انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران، خواستار پیگرد قانونی این رسانه دولتی طبق موازین جهانی شدند.

به گزارش جرس، در بخشی از این نامه آمده است: ا‍صل در خبررسانی، صحت بی طرفی است. اما صدا و سیمای ایران، رسانه ای که خود را سخنگوی کشور، دولت و ملت میداند مدتها است که این اصول را زیر پا گذاشته و در برهه های مختلف با انتشار اخبار دروغ، اتهامات اخلاقی وانتشار اعترافات دروغین‌ در همکاری با نهادهای امنیتی به مانعی در مسیر اطلاع رسانی روزنامه نگاران مستقل بدل شده است.

متن این نامه به شرح زیر است:

سازمان گزارشگران بدون مرز و فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران

ا‍صل در خبررسانی، صحت بی طرفی است. اما صدا و سیمای ایران، رسانه ای که خود را سخنگوی کشور، دولت و ملت میداند مدتها است که این اصول را زیر پا گذاشته و در برهه های مختلف با انتشار اخبار دروغ، اتهامات اخلاقی وانتشار اعترافات دروغین‌ در همکاری با نهادهای امنیتی به مانعی در مسیر اطلاع رسانی روزنامه نگاران مستقل بدل شده است.

این بار نوک پیکان این رسانه مسیح علی نژاد روزنامه نگار ایرانی را مورد حملات خود قرار داده و با انتشار گزارش‌های کذب تلاش کرده تا به وجهه این روزنامه نگار خدشه وارد کرده تا مانع فعالیت حرفه ای او‌ شود.

موج جدید حملات صدا و سیما‌ با گزارش دروغین در خصوص «مصرف مواد مخدر و تجاوز به خانم علی نژاد در لندن و مقابل چشم فرزندش» رقم خورده است.

در حالی که براساس قوانین ایران که از قوانین اسلام نشات گرفته و همچنین قوانین بین المللی تهمت و افترا به افراد اتهامی قابل پیگرد قانونی است اما قوه قضاییه ایران هیچ اقدامی در این راستا نکرده و چشمانش را بر این جرم بسته است این درحالی است که بسیاری از روزنامه نگاران ایرانی به دلیل پیگیری وظیفه طبیعی اطلاع رسانی خود بدون محاکمه عادلانه در زندان به سر میبرند.

عملا این نوع رفتار صدا و سیمای ایران تبدیل به اهرم فشاری برای تحت فشار قرار دادن رسانه های مستقل و ایجاد مانع بر جریان آزاد اطلاعات توسط روزنامه نگاران فارسی زبان در ایران و خارج از ایران شده است.

در نبود سازمان صنفی و سندیکایی روزنامه نگاران در داخل کشور و عدم امکان طرح شکایت و دفاع از حقوق و شخصیت خود در دستگاه قضایی، ما روزنامه نگاران ایرانی‌ از سازمان گزارشگران بدون مرز و فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران ‌می خواهیم در چارچوب موازین جهانی ناظر بر حقوق بشر، حقوق رسانه ها و روزنامه نگاران، در برابر تهمت و توهین و افترای مدوام رسانه های رسمی جمهوری اسلامی علیه ما و پایمال شدن کرامت انسانی به هر طریق ممکن از ما دفاع کنید. ما می خواهیم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به این رفتار مغایر با موازین حرفه ای و اخلاقی پایان دهد.

احسان مهرابی
احمد رافت
اردوان روزبه
آرش بهمنی
ارشاد علیجانی
آسیه امینى
آیدا قجر
بهروز صمدبیگی
تارا بنیاد
توکا نیستانی
جواد منتظری
حسین علوی
حمید مافی
حنیف مزروعی
داریوش معمار
دلبر توکلی
رسول اصغری
رضا حقیقت نژاد
رضا رفیعی
رویا ملکی
سارا دماوندان
سارا معصومی
ساقی لقایی
سام محمودی سرابی
سامان رسول پور
سحر بیاتی
سروش فرهادیان
سعیده امین
شبنم آذر
شکوفه آذر
شهرام رفیع زاده
شهرزاد همتی
شهره عاصمی
شیما شهرابی
علی شیرازی
علی مزروعی
عیسی سحرخیز
فاطمه فنائیان
فرزین گلپاد
فرشته قاضی
فرنازفرضی
فرهمند علیپور
فریبرز سروش
فرید حائرى نژاد
کاوه قریشی
لادن سلامى
لیدا حسینى‌‌نژاد
لیلا سعادتی
لیلا ملک محمدی
لیلی نیکونظر
مانا نیستانی
ماهرخ غلامحسین پور
محمد آقازاده
محمد تنگستانی
محمد کسایی زاده
مرتضی کاظمیان
مریم سینایی
مهدی تاجیک
مهدی رستم پور
مهدی قدیمی
مهدی محسنی
میترا خلعتبری
نازنین کاظمی
نزهت امیرآبادی
نعیمه دوستدار
نگین بهکام
نیکی محجوب
نیوشا صارمی
همایون خیری
یوسف عزیزی بنی طرف

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com