روزنامه «قانون»، دوباره آمد

از امروز شنبه ۶ آبان‌ماه، سری تازه‌ای از روزنامه «قانون» هر صبح در تهران منتشر می‌شود.
این روزنامه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، در نخستین شماره‌اش موضوع آتش‌بس موقت در سوریه و نقض چندین‌باره آن را مورد توجه قرار داده و در سرمقاله‌ای درشت، با روتیتر «روزنامه‌ای که از امروز در کنار شماست» با فونت درشتی تیتر زده : «قانون برای همه».در این مطلب اصلی نوشته شده: «روزنامه قانون از امروز در کنار شماست، روزنامه‌ای که بر مبنای نامش، بر قانونمداری و رعایت آن تاکید دارد. قانونی که دغدغه این روزهای جامعه ما به حساب می‌آید. روزنامه‌ای که بعد از مدت‌ها تلاش برای آغاز به کار، سعی می‌کند منعکس کننده دیدگاه‌ها و نظرات تمام اقشار جامعه باشد. ما سعی می‌کنیم صدای افرادی باشیم که صدایشان کمتر شنیده می‌شود. کلام‌آن‌هایی باشیم که بر مدار قانون حرکت می‌کنند و فضایی باشیم برای گفت و شنود بر مدار اعتدال و نرمش.»

علیرضا نیکویی، در سرمقاله این روزنامه آورده‌است: «ما روزنامه‌باور مندی هستیم. به اخلاق، به انسانیت، قانون اساسی و ارزش‌ها و هنجارهای شرعی و عرفی جامعه ایران باور داریم. از دروغ بیرازیم و آن‌را منشاء فلاکت و قطحی و ریشه تمام گرفتاری های یک جامعه و یک ملت می‌دانیم.»

او اضافه کرده که «ما ایران را دوست داریم نه به خاطر نیاکانش، به خاطر همه فرزندانش که بعد از ما خواهند زیست و کژی‌ها و خطاهای ما را تصحیح خواهند کرد.»

او که مدیرعامل و رئیس شورای سیاست‌گذاری «قانون» است، نوشته که «از چرخش آزاد اطلاعات و اطلاع‌رسانی شفاف، صادقانه و مسوولانه دفاع می‌کنیم. با وجود این از تندگویی و تندخویی و زشت نویسی پرهیز داریم.»

سری تازه این روزنامه در ۱۲ صفحه، به قیمت ۵۰۰ تومان منتشر شده است و پیش از این در سری‌های قبلی ۶۳۳ شماره منتشر شده بوده است.

روزنامه قانون، در حقیقت نام نشریه‌ای است فارسی زبان که میرزا ملکم خان ناظم‌الدوله نخستین شماره آن را در اول رجب سال ۱۳۰۷ هجری قمری در لندن منتشر کرد.

از این روزنامه امروز ۴۱ شماره به جا مانده است. ملکم خود می‌گفت که چهل پنجاه شماره منتشر کرده است.

این روزنامه به نظام حکومتی قاجار با لحنی تند انتقاداتی وارد می‌کرد. این نظام را استبدادی می‌دانست و معتقد بود باید سیستم حکومتی تغییر کند.

به همین دلیل انتشار این روزنامه با محدودیت‌هایی از سوی دولت وقت مواجه بود. بیشتر خوانندگان قانون از فارغ‌التحصیلان و محصلان دارالفنون بودند.

چند شماره از قانون با همکاری کسانی در کنار ملکم نوشته شده‌است از جملهٔ این کسان سید جمال‌الدین اسدآبادی است.روزنامه قانون با وجود مخالفت حکومت به دست خوانندگان می‌رسید. برای برخی به صورت مستقیم و به نشانی خودشان ارسال می‌شد و برای پیروان ملکم و افراد فراموش‌خانه به صورت محرمانه فرستاده می‌شد.

انتشار قانون هشت سال طول کشید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com