حمیدرضا دهنوی – گیاهخواری شیوه جدیدی در تغذیه می باشد که طرفدارانش بخصوص هنرپیشگان همیشه به تحسین آن میپردازند. اما آیا همانطور که به تبل سالم بودن رژیم گیاهخواری کوبیده می شود، چنین برنامه غذایی واقعاً بی ضرر است؟

vegetarian and vegan - hero-9bd99fb5-f500-4319-bd89-eb49912e6469-0-472x310

به نقل از آکادمی تغذیه و رژیم غذایی:
برنامه غذایی گیاهی که به طور مناسب برنامه‌ریزی شده باشد، رژیمی سالم و دارای ارزش غذایی کافی برای بدن انسان است که فوایدی نیز در جهت پیشگیری و درمان برخی از بیماری‌ها به همراه دارد. رژیم‌های گیاهی برای تمامی مراحل مختلف زندگی افراد از قبیل بارداری، شیردهی، خردسالی، کودکی، نوجوانی و حتی برای برای ورزشکاران مناسب است البته اگر که به طور قابل قبولی برنامه‌ریزی شده باشند. توجه داشته باشید که این برنامه‎ها به خودی خود سودمند نیستند و این بدین معناست که اگر در مورد کبود مواد مغذی لازم و تلاش برای تأمین آنها و به تعادل رساندن میزانشان در بدن اقدامی صورت نگیرد، این رژیم اثر معکوسی خواهد داشت.
breakfast Vegetariana
آگاه باشید که به دلیل عدم وجود گوشت قرمز، گوشت سفید، تخم مرغ و دیگر فرآورده‌های لبنی در رژیم غذایی گیاهی، بنابراین برنامه‌ریزی و جایگزینی غیر اصولی مواد مغذی به کمبود پروتئین، کلسیم، ویتامین های D و B12، روی، آهن ، امگا۳ و اسیدهای چرب دامن خواهد زد. برای پیشگیری از چنین موادی در بدن و حصول اطمینان از سودمند بودن گیاهخواری، به نکات زیر توجه کنید:

۱. گیاهانی که دارای پروتئین می باشند مثل توفو، لوبیا، گردو، دانه ها و غلات را در برنامه غذایی خود قرار دهید و یا از کویینا (بذر گیاه گنه گنه)، گیاهی سرشار از پروتئین، استفاده کنید.
۲. لبنیات منبع اصلی کلسیم هستند بنابراین باید از گیاهان حاوی کلسیم به عنوان جایگزین استفاده کنید. سویا، بادام و سبزیجاتی که دارای برگ‌های سبز تیره هستند، می‌توانند گزینه‌های روی میز شما باشند.
Vegetarian_cocktail
۳. در صورتی که نیاز بیشتری به پروتئین باشد میتوانید از منابع دیگری مثل آب پرتغال، شیرهای گیاهی و یا مکمل‌های کلسیم که ترجیحاً شامل ویتامینD هستند استفاده کنید.
۴. سعی کنید ویتامینD را از منبع طبیعی آن یعنی نور خورشید بدست آورید. برای این منظور کافی است فقط روزانه نیم ساعت در مقابل نور خورشید باشید تا بدن شما ویتامین مورد نیاز را تولید کند. در صورتی که کم تر در معرض نور خورشید هستید از مکمل ها استفاده کنید.
۵. ویتامینB12 بیشتر در فرآوردهای دامی یافت می شود؛ استفاده از مکمل آن را نیز فراموش نکنید.
veggie food
۶. از چربی‌ها و روغن‌های سالم مانند روغن گردو، روغن دانه‌ها، زیتون و آووکادو استفاده کنید.
۷. برای جبران کمبود آهن نیز از سبزیجات سبز برگ، لوبیا و جایگزین‌های غنی شده لبنیات مصرف کنید.
we are friendsبرای تماشای هرم غذایی گیاهی (با کیفیت و حجم بالا) اینجا کلیک کنید. تحقیقات نشان میدهد که گیاهخواری موجب کاهش خطر ابتلا به امراض قلبی می شود. گیاهخواران از شاخص توده بدنی پایین‌تری برخوردارند بنابراین هرچقدر از رژیم غذایی که بر پایه سبزیجات و میوه‌ است بیشتر استفاده کنیم مزایای تندرستی بیشتری برایمان به دنبال خواهد داشت.
(لطفاً تا تکمیل سامانه نظرات وب‌سایت نظرات خود را در پست همین مطلب در شبکه‌های اجتماعی قرار دهید.)
منبع: How to Be a Vegan and Stay Healthy

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com