Setayesh-Assadi-300x238با وجود روی کار آمدن دولت حسن روحانی و تغییرات اعمال‌شده در وزارت علوم، بازداشت و محرومیت از تحصیل دانشجویان در ایران هم‌چنان ادامه‌ دارد. در آخرین موارد از برخورد با دانشجویان، دو دانشجو در دانشگاه‌های یاسوج و مازندران، بازداشت و اخراج شده‌اند.

آن‌گونه که وب‌سایت “هرانا”، روز چهارشنبه (۲۱ اسفند) گزارش داده، ستایش اسدی، دانشجوی بهایی دانشگاه مازندران (بابلسر) “به دلیل اعتقادات مذهبی‌اش” از این دانشگاه اخراج شده است.

خانم اسدی، دانشجوی ترم دوم رشته مدیریت جهانگردی بود و تنها بعد از گذراندن ۱۹ واحد درسی با حکم اخراج از دانشگاه مواجه شده است.

“هرانا” از قول یک منبع مطلع نوشته که به دنبال بسته شدن صفحه‌ی اینترنتی مربوط به فایل آموزشی این دانشجوی بهایی و مراجعه‌ی او به آموزش دانشکده، «به وی گفته شد که اقلیت‌های مذهبی حق تحصیل در دانشگاه را ندارند».

اخراج و احضار این دانشجو در حالی صورت می‌گیرد که هفته‌ی گذشته وب‌سایت‌های خبری از بازداشت یک فعال دانشجویی دانشگاه یاسوج به دلیل خواندن شعری انتقادی در جریان یک “شب شعر” در این دانشگاه خبر دادند.

بر اساس این گزارش‌ها، سید حسین موسوی، روز ۱۳ اسفندماه، در حضور علی‌رضا قزوه، از شاعران نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی، شعری را با مضون حمایت از رهبران زندانی جنبش سبز و در انتقاد از حکومت ایران خواند و به دنبال آن، از سوی اطلاعات سپاه بازداشت شد.

آقای موسوی در بخشی از شعر خود آورده بود: «وقتی باورت نشود که باورت نشود که باورت نشود! وقتی تمامِ کوچه‌ها برای من حس نوستالژیکِ کوچه اختر است.»

در همین حال، به گزارش وب‌سایت “ندای سبز آزادی” شماری از دانشجویان دانشگاه یاسوج روز یکشنبه (۱۸ اسفند-۹ مارس) در اعتراض به بازداشت سیدحسین موسوی دست به تجمع زدند و خواهان «برچیده شدن فضای امنیتی» و «آزادی هر چه سریع‌تر» این دانشجو شدند.

گفتنی است با وجود نزدیک به پنج سال از اعتراضات دامنه‌دار به نتایج انتخابات ریاست جمهوری اسلامی در سال ۸۸، هم‌چنان شماری از فعالان دانشجویی در حال سپری کردن دوران محکومیت خود هستند که از میان آن‌ها می‌توان به مجید توکلی، بهاره هدایت، ضیا نبوی، مجید دری و محسن برزگر اشاره کرد.

هم‌چنین، به تازگی، شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، مریم شفیع‌پور، فعال دانشجویی محروم از تحصیل را بعد از هفت ماه بازداشت موقت، به هفت سال حبس محکوم کرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com