نخستین فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا بعد از بازگشت به صحنه‌ی سینما با واکنش های اعتراضی در کردستان مواجه شده است.

چمران

به گزارش آژانس خبری کردپا، فیلم ٨٩ دقیقه‌ای “چ” به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا که در سی ‌و دومین جشنواره‌ی فیلم فجر به نمایش درآمد به موضوع “جنگ در کُردستان” می‌پردازد. بیش از یکصد تن در فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند که فریبرز عرب‌نیا، مریلا زارعی و مهدی سلطانی سروستانی از بازیگران نقش اول فیلم می‌باشند.

حضور ٧٢ ساعته‌ی مصطفی چمران، معاون دولت موقت در امور انقلاب در اواخر مردادماه ۵٨ توسط دوربین این فیلم به تصویر کشیده شده است. مصطفی چمران بنابه فرمان آیت‌الله خمینی به شهرستان پاوه و اورامانات اعزام شد و در جنگ با احزاب کُرد اپوزسیون شرکت کرد.

اکران فیلم “چ” در جشنواره فجر و مباحث مرتبط با آن که به حضور چمران در این جنگ می پردازد، با واکنش اعتراضی و انتقاد شهروندان کُرد و چهره‌های فرهنگی و سیاسی آن روبرو شده است.
درباره‌ی اهداف ساخت این فیلم و سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تولید فیلم‌های به اصطلاح “دفاع مقدس”، آژانس کُردپا با دو تن از شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی کُردستان ایران گفتگو کرده است.

مختار هوشمند، فعال فرهنگی ساکن آلمان در باره‌ی ساخت فیلم “چ” و سیاست‌های کلی حکومت اسلامی ایران در قبال حوادث اوایل انقلاب، می گوید: در اشتباه خواهیم بود اگر فکر کنیم که با آمدن دولت تدبیر و امید حسن روحانی، نظام حاکم بر ایران نگاه خاص امنیتی، سیاسی، فرهنگی و تاریخی را از مناطق کُردنشین ایران تغییر داده است. این اهداف و برنامه‌ها، کلان و طرح‌های بلندمدت حاکمیت می‌باشند.

وی چمران را که فیلم مزبور درصدد بازسازی شخصیت وی در رخدادهای مرادماه ۵٨ است، فردی “سرکوبگر” که هزارن کیلومتر دورتر به کُردستان آمده توصیف می کند که در سال‌های اخیر به نوعی به بوته فراموشی سپرده شده بود و “کارگردان انقلابی” فیلم خواسته است که چهره‌ی وی را “بازسازی” و تاریخ واقعی جنگ در منطقه اورامانات علیه احزاب کُرد را “تحریف” نماید.
این فعال فرهنگی کُرد در پاسخ به این پرسش خبرنگار کُردپا که چرا چهره‌های مطرح سینمایی حاضر به بازیگری در فیلم‌هایی از این نوع می‌شوند، می گوید: متأسفانه بازیگران تئاتر و سینما در ایران بدون توجه به عواقب سیاسی، اجتماعی و واکنش شهروندان به ویژه در محدود جغرافیایی ملیت‌های ساکن ایران و از جمله کُردستان، اقدام به بازی در این فیلم‌ها می‌کنند که سابقه‌ی تاریخی چنین فیلم‌هایی نظیر “کانی‌مانگا”، “بانی‌چاو”، “دره شیلر” و “زندان دوله‌تو” در صدا و سیمای حکومت ایران وجود دارد.
مختار هوشمند در پایان خاطرنشان می کند: “بنده شخصاً متعجب شدم از اینکه ابراهیم حاتمی‌کیا بعد از ٨ سال عزلت‌نشینی در حوزه‌ی سینما به سراغ چنین سناریوی رفته هرچند این کارگردان نخستین آثار خود را با موضوع “جنگ و دفاع مقدس” ارائه کرده بود.

کاوه بهرامی دیگر فعال سیاسی کرد پیرامون رویدادهای مرداد ماه سال ۵٨ به خبرنگار آژانس کردپا می گوید: به دنبال حوادث نقده، سنندج و مریوان این بار حکومت تازه به قدرت رسیده‌ی جمهوری اسلامی درصدد ایجاد تنش و دودستگی در شهر پاوه برآمد و افراد غیربومی با سوءاستفاده از وضعیت بافت اجتماعی شهر و طرح مسائل عشیره‌ای، سیاست تفرقه بیانداز و حکومت کن را دنبال می‌کردند و شهروندان پاوه‌ای به ویژه چهره‌های سرشناس، بازاریان و هواداران حزب دمکرات را مورد اذیت و آزار قرار می‌داند که حتی در فرمانداری شرایط تحصن چند تن را فراهم و نیروهای حزب را مسبب وضعیت نشان دادند. مردم پاوه نیز در مقابل این اقدام جعلی و پشت‌پرده، در بیرون از شهر و مکانی به نام قوری قلعه (مسیر جاده پاوه ـ کرمانشاه) دست به تحصن عمومی زدند که هزار نفر حضور داشتند.

این عضو رهبری حزب دمکرات کردستان ایران به درگیری نظامیان غیربومی با پیشمرگ‌های حزب در بیرون از شهر پاوه در مردادماه ۵٨ اشاره کرده و می گوید: اخبار این درگیری‌ها به دیگر مناطق ایران و شخص خمینی رسید و فرمان حمله به پاوه را صادر کرد که بعداً چمران که آن موقع معاون موقت دولت مهدی بازرگان بود بهمراه ابو شریف فرمانده عملیات سپاه و فرمانده‌ی نیروی زمینی با هلیکوپتر وارد پاوه شدند.

این فعال سیاسی کُرد منکر هرگونه مذاکره‌ی حزب دمکرات به عنوان تنها حزب فعال منطقه‌ی اورامانات با مصطفی چمران می‌شود و می‌گوید: آن روزها در پاوه کسی چمران را نمی‌شناخت و نیروهای حزب دمکرات کردستان نیز از ورود شخص چمران مطلع نبودند.

بهرامی می افزاید: “ابو شریف و فلاحیان با بالگرد به کرمانشاه بازگشتند اما چمران در پاوه ماند و برای حمله به نیروهای پیشمرگ در تدارک بود. نیروهای حزب نیز نظامیان حکومتی را در ساختمان پاسگاه ژاندارمری محاصره نمودند که بعدها برخوردهای غیرمسئولانه‌ی برخی افراد سودجو که با دسیسه‌ی نهادهای حکومتی مشغول تنش‌آفرینی در داخل شهر پاوه بودند، حزب دموکرات کردستان ایران را مجبور به اتخاذ سیاست معقول خروج از شهر کرد تا بدین وسیله از خونریزی شهروندان کُرد جلوگیری گردد.

این گزارش می افزاید: شهر پاوه در روزهای ٢۴، ٢۵ مردادماه به محاصره‌ی افراد سپاهی درآمد و آب، برق و مواد غذایی که ماه رمضان نیز بود، قطع شد.
بعد از عقب‌نشینی حزب دمکرات از داخل شهر، خمینی دستور فرمان جهاد علیه مردم کُردستان را صادر کرد و مأموران حکومتی در روز ٢٨ مردادماه ١١ معلم را به اتهام همکاری با حزب دمکرات و جرم مفسد فی الارض در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه اعدام کرد.

فیلم “چ” از سوی بنیاد سینمایی فارابی، “بازوی اجرایی سیاست‌ها و جهت‌گیری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی” ساخته شده و هزینه‌های مالی آن در کمتر از ۶ ماه بعد از نگارش سناریو پرداخته شده است. چهره‌های نظامی، سیاسی و امنیتی حکومت اسلامی ایران نظیر حسن خمینی، مهدی چمران و.. از این فیلم حمایت کرده‌اند.
فیلم “چ مثل چمران” به ۵ زبان دیگر جهان زیرنویس شده است.

قسمتی از فیلم را در این لینک می‌توانید بیابید.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com