مهدی ساوالان پور – انتقادها در خصوص توافق هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ هر روز رنگ و بویی تازه به خود می‌گیرد و در حالی که اعتدال‌گرایان این توافقات را مثبت ارزیابی کرده و آن را حرکتی در جهت رسیدن به آرامش و ثبات در کشور و منطقه می‌دانند، تندرویان حکومتی با انتقادات گسترده این مصالحه را عقب نشینی از آرمان‌های نظام و در جهت خواست غرب عنوان می‌کنند.

این انتقادات به حدی گسترده شده است که آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان فرد اول تصمیم گیری در کشور، روز شنبه ۱۹ بهمن ماه در دیدار با فرماندهان و جمعی از پرسنل نیروی هوایی ارتش بار دیگر مسئولان حکومتی را به مدارا با یکدیگر فراخواند.

رهبر جمهوری اسلامی با بیان اینکه امروز متن حرکت ملت ایران، ایجاد اقتدار درونی است و نگذارید حواشی گوناگون، این متن را مخدوش کند، گفت: انتقادها منصفانه باشد، دولت چندماهی بیشتر نیست آمده، باید فرصت داد، هم منتقدان با شرح صدر رفتار کنند هم مسئولان دولتی با منتقدان با شرح صدر رفتار کنند.

این درحالی است که بر اساس شرایط موجود کشور به نظر می‌رسد در جناح حاکمیتی ایران یک جراحی در جهت حفظ نظام در حال انجام است، از یک سو آیت الله خامنه‌ای با حمایت‌های تلویحی از عملکرد دولت به دنبال ترویج اعتدال گرایی همراه کردن اصلاح طلبان در کشور است و از سوی دیگر با انتقاد به غرب موج غرب ستیزی را زنده نگاه دارد.

در طی چند سال گذشته و قبل از ریاست جمهوری حسن روحانی، عملکرد‌های تندرویانه جمعی از سران نظام، بدون در نظر گرفتن بازخورد این رفتار در بحث هسته‌ای منجر به صدور ۵ قطعنامه علیه ایران گردید که نتیجه آن اقتصاد نابسامان و افزایش فشارهای بین‌المللی بود.

با پیروزی حسن روحانی، این افراطیون حکومتی که ثمره عملکرد آنان با تحقیر از سوی ملت در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ مواجه گردید، حیات خود در عرصه سیاسی کشور را در شکست این مذاکرات و توافقات صورت گرفته دنبال می‌کنند و بی محابا و بدون استدلال منطقی پرچم مخالفت با دولت را بلند کرده‌اند.

این تشنگان قدرت بدون در نظر گرفتن شرایط خاص کنونی و منافع ملت ایران، بدون اینکه راه حلی ارائه دهند توافق هسته‌ای را سازشکارانه ذکر می‌کنند و معتقدند تیم هسته‌ای روحانی در پی نزدیکی با آمریکا و دشمنان جمهوری اسلامی است.

این گونه حرکات جناح تندرو واکنش حسن روحانی را نیز به همراه داشته است، وی در چند روز گذشته با بیان مطالبی از قبیل: “یک عده شدند متولی همه چیز و در مورد همه شک و تردید دارند و شما چه کاره هستید که خود را متولی همه چیز می‌دانید”؟ یا “چرا باید یک عده بی‌سواد درباره توافق هسته‌ای صحبت کنند”، مخالفانش را به سکوت و تعظیم در برابر خواست مردم ایران و جامعه بین‌المللی فراخوانده است.

اما این سخنان سخنان حسن روحانی واکنش تندرویان حکومتی را به دنبال داشته است و در تندترین اظهار نظر، آیت الله مصباح یزدی ومدیر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی و عضو مجلس خبرگان در سخنانی رئیس جمهور فعلی ایران را دروغگو ، بلا و قسی القلب خوانده است و گفته است : این‌ها می‌گویند انتقاد را دوست داریم اما دروغ می‌گویند و طاقت یک جمله را ندارند.

موسس و پدر معنوی جبهه پایداری در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرده است: که علما مردم را نصیحت می‌کنند که این رفاهی که دولتی‌ها به شما وعده می‌دهند دروغ است و به آن نخواهید رسید.

در حالی این سخنان از سوی مصباح یزدی بیان می شود که اظهارات و موضع گیری‌های متناقض وی در عرصه سیاست بارها مورد انتقاد حاکمیت و حتی طرفدارانش قرار گرفته است.

بطور مثال مصباح یزدی در تاریخ ۲۰ مردادماه سال ۱۳۸۸ پس از تنفیذ حکم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد از سوی رهبری گفته بود: به دلیل آن که ولایت فقیه دارای پرتویی از انوار امام زمان است و چون مردم نیز او را جانشین این امام می دانند، اطاعت از او همچون اطاعت از امام عصر است و لذا وقتی ریاست جمهوری حکم ولی فقیه را دریافت کرد اطاعت از او نیز چون اطاعت از خداست.

وی در حالی این سخنان را به زبان آورد که پس از مدتی احمدی نژاد را وابسته به جریان انحرافی ، دروغگو و سحر شده خواند و اینک نیز روحانی را دروغگو و قسی القلب خطاب می کند.

اما در این میان یک نکته مهم وجود دارد و آن‌هم موضع آیت الله خامنه‌ای است که با مسئول خواندن دولت یازدهم در خصوص توافقات صورت گرفته، موافقت یا مخالفت خود را به صراحت اعلام نکرده است و منتقدان دولت این مساله را دلیل بر نارضایتی شخص اول کشور قلمداد می‌کنند.

در این زمینه سخنرانی روز شنبه رهبر جمهوری اسلامی نشان از این امر دارد که وی می‌خواهد در عین اینکه با کلیات عملکرد دولت در بحث توافقات هسته‌ای مخالفت ندارد ولی با عدم اعلام موافقت خود در این زمینه، توازن قوا در کشور حفظ کند و با کوبیدن بر طبل بی اعتمادی به غرب، منتظر روزهای و اتفاقات آینده بماند.

البته اعلام این مساله از سوی آیت الله خامنه ای مبنی بر اینکه “سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در آینده نزدیک ابلاغ خواهد شد و در پی آن، اقدامات و ساخت های لازم برای ایجاد اقتصاد مقاومتی بوجود خواهد آمد”، بدون تردید می‌تواند در حرکت دولت روحانی در خصوص رویکرد اقتصاد باز و تعاملات بین‌المللی و اقتصادی وی تاثیر منفی گذاشته و بار دیگر لبه تیز تیغ انتقادات را متوجه دولت یازدهم کند.

در خاتمه باید گفت بدون تردید توازن قوا در کشور مهم‌ترین خواسته آیت‌الله خامنه‌ای است زیرا موفقیت دولت جایگاه وی را به عنوان نفر اصلی تصمیم گیرنده در مباحث کلان به خطر خواهد انداخت و عدم موفقیت حسن روحانی نیز ممکن است شاکله نظام را دچار چالش نماید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com