باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، چهارشنبه نهم بهمن ماه در پنجمین سخنرانی سالیانه خود در کنگره آمریکا از تلاش‌های دیپلماتیک خود در برابر ایران دفاع کرد و اذعان داشت، ‌هرچند مذاکرات هسته‌ای با ایران سخت و پیچیده است و شاید حتی به نتیجه نرسد، اما این تلاش‌ها، بختی برای حل یکی از مهم‌ترین مسائل امنیتی جهان بدون خطر جنگ به وجود آورده است و تاکید نمود هرگونه تلاش برای افزایش تحریم‌های ایران را در زمانی که این مذاکرات در جریان است، وتو خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در این سخنرانی که «سخنرانی وضعیت کشور» نام دارد، تاکید کرد استفاده از فرصت به وجود آمده در قبال ایران برای امنیت آمریکا مهم است. این دیپلماسی آمریکایی است که برای اولین بار در یک دهه، به پشتوانه فشار، پیشرفت برنامه اتمی ایران را متوقف کرده است و بخشهایی از آن را به عقب باز گردانده است. درحالیکه ما اینجا گرد هم آمده ایم، ایران شروع به حذف ذخیره اورانیومش با غلظت های بالا کرده است. ایران سانتریفیوژهای پیشرفته ای نصب نمی کند. بازرسی های بی سابقه به دنیا کمک می کند تا روزانه عدم ساخت بمب توسط ایران تایید شود. و با متحدان و شرکایمان ما در مذاکراتی هستیم تا ببینیم آیا می توانیم به شکلی مسالمت آمیز، به هدفی مشترک که جلوگیری از دست یافتن ایران به سلاح هسته ای است، برسیم.
وی در ادامه تاکید نمود، این مذاکرات دشوار خواهند بود. ممکن است موفق نباشند. ما در مورد حمایت ایران از سازمانهای تروریستی همچون حزب الله که متحدان ما را تهدید می کنند هوشیار هستیم و این عدم اعتماد بین ملت های ما نمی تواند فراموش شود. اما این مذاکرات بر پایه اعتماد نیستند؛ هر توافق بلند مدتی که ما به آن برسیم باید بر اساس اقدامات قابل تاییدی باشد که ما و جامعه بین المللی را متقاعد نماید که ایران در حال ساخت بمب اتمی نیست.
اوباما در ادامه با مثمر ثمر خواندن تحریم ها بار دیگر خاطر نشان کرد اگر کنگره لایحه جدیدی برای تحریم ها به او بدهد که روند این مذاکرات را تهدید نماید، وی آن را وتو خواهد کرد و تاکید نمود “به خاطر امنیت ملی مان، ما باید به دیپلماسی فرصتی بدهیم تا موفق شود. اگر رهبران ایران این فرصت را درنیابند، آنوقت من اولین کسی خواهم بود که تحریم های بیشتری خواهد خواست و برای استفاده از تمام گزینه ها آماده خواهم بود، تا مطمئن شوم ایران سلاح هسته ای نخواهد ساخت. اما اگر رهبران ایران این فرصت را دریابند، -و ما بزودی خواهیم دید- آنوقت ایران می تواند گام مهمی در پیوستن به جامعه بین الملل بردارد و آنگاه ما یکی از مهمترین چالش های زمان خود را بدون خطرات جنگ حل و فصل نموده ایم.”

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com