مستند “دلم را به خاک نسپار” ساخته­ ی صبا واصفی ۱۸ ژانویه در کنفرانس بین المللی حق حیات و کیفر مرگ شهر کلن آلمان، اکران خواهد شد.

این فیلم پیشتر نیز نمایش موفقی در فستیوال بین المللی فیلم کپنهاگ،عفو بین الملل،سازمان ملل، تلوزیون بی بی سی،دانشگاه اسلو، سینما دندی سیدنی و دانشگاه سواز لندن داشت. واصفی در این فیلم زندگی سه نوجوان محکوم به اعدام؛ علی مهین ترابی،بهنود شجاعی و سینا پایمرد را نمایش داده و با ورود به حیطه شاعرانه، جرم شناسانه و روانشناسانه آینه ای در مقابل تمایلات ویرانگرانه گرفته و مخاطب را درگیر ترومای افرادی می کند که نابسامانی،سردرگمی و انتظار مرگ فصل مشترک زندگی آن­ هاست. فیلم با ساختار جمع و جور، هوشمندانه و با حضور چهره های شاخصی چون رخشان بنی اعتماد،مهتاب نصیرپور ،دکتر شیوا دولت آبادی و… به نظام حذف اندیشی که در آن حتی کودکان در امان نیستند می تازد.

کنفرانس بین المللی حق حیات و کیفر مرگ در حالی برگزار می شود که از زمان تحلیف حسن روحانی، تاکنون دست کم ۲۲۳ نفر اعدام شده‌اند. کمیپن بین المللی حقوق بشر و مرکز اسناد حقوق بشر ایران، روز ۱۶ مهر در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که جمهوری اسلامی در ماه های قبل از این تاریخ،رکورد تازه ای از اجرای مجازات مرگ را به ثبت رسانده است.

به گزارش “فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر” از آغاز سال ۲۰۱۳ حداقل ۴۸۱ نفر از جمله احتمالا ۵ نوجوان زیر ۱۸ سال در ایران اعدام شده‌اند. به گفته جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، تغییر دولت در ایران و شروع کار رییس جمهور جدید در تاریخ ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ تغییری در اجرای مجازات اعدام بوجود نیاورده است. از انتخابات ۲۴ خرداد تا ۹ مهر ۱۳۹۲ (۱۴ ژوئن تا اول اکتبر ۲۰۱۳)، بنا به گزارش‌ها بیش از ۲۰۰ نفر اعدام شده‌اند.

پیشتر نیز در سال ۲۰۰۸ میلادی، ایران پیشگام اعدام نوجوانان در دنیا بوده و شش نوجوان بزهکار را اعدام کرد و در سه سال و نیم گذشته نیز مجری اعدام بیش از ۸۰ درصد نوجوانان در سطح جهان بوده است. در حال حاضر حداقل ۱۳۰ نوجوان بزهکار در ایران در صف اعدام هستند.

ایران با امضای پیمان های بین المللی ازجمله پیمان حقوق کودک و میثاق بین المللی حقوق سیاسی و مدنی که در آنها مجازات اعدام نوجوانان زیر ۱۸ سال مطلقا ممنوع شده است، به این پیمان ها پیوسته است، با این حال احکام اعدام نوجوانان، علیرغم ممنوعیت آن، بطور گسترده در ایران صادر می شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com