سازمان “عفو بین‌الملل” با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت صدمین روز آغاز به کار دولت حسن روحانی، ضمن یادآوری وعده‌های انتخاباتی وی و با تاکید بر «وضعیت اسفناک» حقوق بشر در ایران، از وی خواست که فرا‌تر از شعارهای مرسوم، بهبود این وضعیت را در «اولویت اصلی» خود قرار دهد و در این راستا دست به «اقدامی عملی و ملموسی» بزند.

این بیانیه که روز دوشنبه (۴ آذر-۲۵ نوامبر) منتشر شد، با ابراز تاسف از این‌که مساله حقوق بشر در «اولویت اصلی» دولت ایران قرار ندارد، به وجود برخی «نشانه‌های مثبت» از زمان روی کار آمدن حسن روحانی همچون آزادی شماری از زندانیان سیاسی اشاره و در عین حال تاکید کرده که زندان‌های ایران هم‌چنان «مملو از زندانیان سیاسی است» و «بیشتر این زندانیان نیز از دسترسی به امکانات پزشکی محروم هستند».

سازمان “عفو بین‌الملل” با بیان این‌که طی سال‌های اخیر وضعیت حقوق بشر در ایران تحت تاثیر پرونده هسته‌ای این کشور قرار گرفته بود می‌افزاید اکنون که ایران و کشورهای گروه ۵+۱ بر سر پرونده هسته‌ای این کشور به توافق رسیده‌اند، دیگر «نباید برای توجه به وضعیت حقوق بشر در ایران تعلل کرد».

این نهاد حقوق بشری در ادامه به شماری از زندانیان سیاسی از جمله عبدالفتاح سلطانی، بهاره هدایت، امید کوکبی، مریم شفیع‌پور، خسرو و مسعود کردپور و نوید خانجانی اشاره کرده و یادآور شده است که آقایان مهدی کروبی، میرحسین موسوی و خانم زهرا رهنورد نیز هم‌چنان در بازداشت خانگی به سر می‌برند.

به نوشته عفو بین‌الملل، کارنامه حقوق بشری جمهوری اسلامی در زمینه “اقلیت‌های قومی” و “مذهبی” از «وضعیت اسفناک‌تری» برخوردار است.

این بیانیه ضمن اشاره به اعدام اخیر حبیب‌الله گلپری‌پور٬ رضا اسماعیلی و شیرکو معارفی تاکید کرده است که بر اساس آمارهای این سازمان، از زمان روی کار آمدن حسن روحانی تاکنون ۳۶۷ مورد حکم اعدام در ایران به اجرا درآمده است.

در همین زمینه، سخن‌گو و مسوول بخش ایران سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه (۵ آذر-۲۶ نوامبر) در گفتگو با “رادیوفردا” هدف از انتشار این بیانیه را ابراز «دل‌شکستگی» و «سرخوردگی» این سازمان از وضعیت حقوق بشر در ایران دانست و افزود: «هدف اصلی ما این است که آقایان لطف کنند و بحران حقوق بشری کشور را فراموش نکنند.»

“دروری دایک” با اشاره به تاکید‌های حسن روحانی بر “حقوق شهروندی” در مبارزات انتخاباتی گفت که امروز «همان حقوق شهروندی در مورد شهروندانی چون میرحسین موسوی٬ مهدی کروبی و زهرا رهنورد رعایت نمی‌شود و افراد پس از محاکمه‌های ناعادلانه اعدام می‌شوند که این هم در چارچوب حقوق شهروندی جای ندارد».

پیش‌تر در روز ۲۸ آبان ماه، پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای با عنوان “ارتقا و پاسداری از حقوق بشر در ایران” در کمیته سوم شصت‌وهشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید. این قطعنامه با اشاره نقض گسترده حقوق بشر در ایران به ویژه طی ماه‌های اخیر از جمهوری اسلامی خواسته تا «نگرانی‌های اساسی» درباره وضعیت حقوق بشر در ایران را مورد بررسی قرار دهد و «به طور کامل به تعهدات حقوق بشری خود، چه در قوانین و چه در عمل احترام بگذارد».

این در حالی است که روز سه‌شنبه (۵ آذر-۲۶ نوامبر) و هم‌زمان با صدمین روز آغاز به کار دولت روحانی، معاونت حقوقی این دولت، “ویرایش نخست منشور حقوق شهروندی” را منتشر کرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com