نمایش انتخابات مجلس و ترس سرنگونی در اردوی ملایان!

هر چه به نمایش انتخابات مجلسین خامنه‌ای نزدیک می‌شویم، خالص‌سازی و به تبع آن ترس از تغییر و سرنگونی در اردوی خامنه‌ای بیشتر خود را بارز و برجسته می‌کند.

گدایی رای و نمایش مشروعیت تا بدان جا رسیده است که خامنه‌ای برای بازارگرمی، دست به دامان خیل عظیم سیاهی لشکر شده است.

آمار کاندیداها برای نمایش انتخابات مجلس به قدری زیاد است که تحقیقات محلی نشان می‌دهد بعضا در برخی از روستاها، ۲ نفر برای نمایش انتخابات مجلس کاندیدا شده‌اند!!! گویی که نمایش انتخابات شورای روستا و شهرها در میان است.

برای نمایش جاری مجلس، رقم بی‌سابقه ۱۵ هزار ۲۰۰ نفر کاندید به صحنه آورده شده‌‌اند. عددی که جز برای جلب رای‌ نمی‌توان دلیل دیگری برای آن جست.

در این میان اما هنوز هستند کسانی که خامنه‌ای را از فرجام کار و درد سرنگونی پرهیز می‌دهند. البته آب در هاونی می‌کوبند که ظاهرا ته هاونش نیز سوراخ است!

مجید یونسیان با عنوان روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر سیاسی، مطلبی در روزنامه هم‌میهن نوشته و ترس از سرنگونی حاکمیت ملایان را برجسته کرده است. وی به تعداد بالای کاندیداهای فرمایشی در نقش جلب رای اشاره کرده است. اما در ادامه افزوده که در نهایت این «پدرخوانده‌های پنهان و پیدای جریانات سیاسی هستند» که دنبال مطامع خود و حکومت می‌روند.

سه سناریوی پیش رو خامنه‌ای برای پرهیز از سرنگونی

وی برای نمایش پیش رو، سه سناریو را برجسته کرده است. اول «موفقیت گروهای ائتلافی با رهبری و مدیریت جریان نوپایداری است که به‌شدت افراطی‌اند». وی این جریان را دارای «قدرت مالی فراوان، توان و قدرت امنیتی و رسانه‌یی و پوپولیسم دینی» دانسته است.

وی اعتقاد دارد که این گروه به هر شکل ممکن مسیر افراطرا خواهد پیمود. مسیری که به رشد نابسامانی اقتصاد و یأس گسترده‌تر اجتماعی منجر خواهد شد.

وی سناریوی دوم را «ادامه منازعه میان اصولگرایان سنتی و افراطی» می‌داند که نتیجه آن را «علنی‌شدن اختلافات در عرصه‌های اجرایی و قانون‌گذاری» برمی‌شمارد. وی معتقد است در این تابلو «جنگ قدرت در بدنه حاکمیت عریان‌تر و زمینه رویارویی خشن‌تری میان آنها و شکاف در بدنه اجتماعی اقلیت حاکم را منجر می‌شود. [بخوانید ترس از سرنگونی]

نویسنده سناریوی سوم را «رای‌دهی» مردم به میانه‌روهای خامنه‌ای می‌داند. حال این که خود را به فراموشی می‌زند که میانه‌روی در حاکمیت ملایان سرابی بوده که دود شده و دیگر نیست!

وی اما نتیجه را در قالب دیگری بیان می‌کند؛ «نتایج عملکرد آن‌ها منجر به حل هیچ‌یک از مشکلات کنونی نخواهد شد؛ چون دولت و حکومت به‌دلیل ترس از هر نوع تغییر درون‌زا در ساخت سیاسی و مدیریت اجرایی تقریباً تمام راه‌های ورود قانونی و… را مسدود کرده است.»

نویسنده سپس می‌افزاید «انقلاب و براندازی دو روش مهم در نظریه عبور است». و ادامه می‌دهد «ادامه وضع موجود هم نه ما را به قله توسعه می‌رساند و نه حتی کج‌دار و مریز و آهسته و آرام می‌توان ادامه داد.» معنایی که ترجمان آن همان سرنگونی حاکمیت ملایان است. [ده گزاره از زبان خودی‌ها در مورد ضرورت سرنگونی!]

واقعیت امر حاکمیت ملایان چیست؟

اگر چه قلم‌ به مزدان حاکمیت ولایت فقیه از جناحین حکومت، سعی در القاء همه گزینه‌ها دارند، اما برون‌رفتی برای آن متصور نیستند. یعنی نتیجه همه آنها یکی است. آنها ترس و هراس خود را در ادامه روند کنونی از سرنگونی به روشنی بیان می‌دارند. اما هم‌زمان در یک تناقض آشکار از آن پرهیز می‌دهند.

حال آن که روند تکاملی رویدادها، در اینجا انقباض و یکپایگی خامنه‌ای، در نهایت امر، چاره و فرجامی جز سرنگونی نخواهد داشت. حال هر چه برای آن سناریوآرایی کنند. هر چند بر طبل اصلاح و اصلاح‌طلبی بکوبند.

اما تکامل نمره دیگری برای کارنامه ملایان از پیش صادر کرده است. تغییر و سرنگونی ملایان حتمی است. نمره نیز نه تجدیدی، بلکه مردودی است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)